به گزارش پارس به نقل از فارس، رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در آیین بهره‌برداری از نخستین سامانه ملی پرتودهی چندمنظوره در انرژی اتمی بناب اظهار کرد: حدود سه سال قبل طراحی، ساخت و بهره‌برداری از دو سامانه پرتودهی چند منظوره گاما تصویب و وارد فاز اجرایی شد که در حال حاضر سامانه بناب در استان آذربایجان‌شرقی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

غلامحسین رحیمی با تأکید بر اینکه سامانه بناب توسط سازمان انرژی اتمی راه‌اندازی شده است؛ افزود: سامانه دیگر را بخش خصوصی همزمان در شهرکرد آغاز‌ به ساخت کرده است.

وی با بیان اینکه این دو سامانه ‌نخستین سامانه‌های پرتودهی چندمنظوره در مقیاس صنعتی در کشور هستند؛ گفت: سامانه بناب با مقیاس صنعتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و ظرفیت پرتودهی آن 100 هزار متر مکعب در سال برآورد شده است.

رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین از افتتاح چندین طرح مهم در سال‌جاری در کشور خبر داد و اظهار کرد: شناور تحقیقاتی نخستین سامانه دارای اطلاعات دریایی یکی از این طرح‌هاست که برای نخستین بار این امکان را پیدا می‌کنیم که اطلاعات مورد نیاز دریایی را خودمان تولید کنیم.

وی نخستین هواپیمای دوزیست را از دیگر طرح‌های در دست افتتاح این مرکز نام برد و تصریح کرد: طی دو ماه آینده این هواپیما که قابلیت نشست و برخاست در آب و خشکی را داراست، مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

رحیمی در ادامه با بیان اینکه مهمترین بخش این سامانه مربوط به مجتمع فنی، صنعتی، اقتصادی و تجاری است؛ گفت: مسئولان انرژی اتمی باید وضعیت و روند ادامه کار خود در این مرکز را مشخص کنند.

وی تصریح کرد: ما مرکزی را می‌خواهیم که بازاریابی کرده و مشتری را راضی نگه دارد و این فضا همچون مدیریتی را می‌طلبد، در حالی که ساز و کار فضای موجود چیز دیگری است.

رحیمی تأکید کرد: اگر نهادهای خصوصی و شرکت‌های خصوصی در این راستا برنامه‌ای داشتند، این معاونت از چنین طرح‌هایی حمایت خود را اعلام می‌کند تا متقاضیان سامانه‌های خود را در سطح کشور احداث کنند.

وی همچنین از همکاری‌های مسئولان سازمان انرژی اتمی در اجرای این پروژه تقدیر به عمل آورد.