به گزارش پارس به نقل از مهر، امیت یاردیم عصر سه شنبه در نشست مشترک با فعالان اقتصادی لرستان اظهار داشت: در چارچوب برنامه ای که اتاق بازرگانی خرم آباد طراحی کردند ما به استان لرستان سفر کردیم تا بدینوسیله بتوانیم روابط تجاری و اقتصادی خوبی بین ترکیه و استان لرستان ایجاد کنیم.

وی گفت: در حال حاضر دو کشور ایران و ترکیه در تمامی حوزه ها به ویژه روابط اقتصادی و تجاری برنامه ریزی های مدونی دارند تا از این طریق روابط بین دو کشور بیشتر از قبل گسترش پیدا کند.

تحریم ها دلیل کاهش حجم روابط تجاری ایران و ترکیه

سفیر کشور ترکیه در تهران از گسترش روابط تجاری دو کشور طی سالهای اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد: ما در سال های گذشته رقم ۳۵ میلیارد دلار را برای حجم روابط تجاری دو کشور ایران و ترکیه مشخص کرده بودیم و اگر به آمار تجارت بین دو کشور نگاهی بیندازیم متوجه می شویم گام های مهمی در راستای این هدف برداشته شده است.

یاردیم افزود: حجم روابط تجاری ترکیه با ایران در سال ۲۰۰۹ حدود پنج میلیارد دلار بود که این رقم به ترتیب در سالهای بعد به ۱۰ میلیارد دلار و ۱۵ میلیارد دلار رسید.

سفیر ترکیه در تهران ادامه داد: در سال ۲۰۱۲ حجم روابط تجاری ایران با ترکیه ۲۲ میلیارد دلار بوده است که متاسفانه در سال ۲۰۱۳ این رقم دچار افت شد  و برخلاف میل ما نسبت به سال قبل کاهش یافت.

وی تحریم های وارده بر کشور ایران را دلیل کاهش حجم روابط تجاری بین دو کشور دانست و گفت: متاسفانه به خاطر عواملی خارج از حیطه دو کشور از جمله تحریم هایی که بر ایران وارد شده است سال گذشته نتوانستیم به رشد چشمگیری در حوزه روابط تجاری دست پیدا کنیم.

سفیر کشور ترکیه در تهران با بیان این مطلب که همواره از دیرباز روابط ترکیه با ایران خوب و هموار بوده است، تصریح کرد: ما مخالفت آشکار خود را از تحریم ها علیه ایران اعلام می کنیم چرا که این تحریم ها روابط تجاری دو کشور را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهند.

یاردیم افزود: با وجود مشکلات موجود، هر دو کشور بدنبال اهدافی فراتر از میزان ۳۵ میلیارد دلار برای توسعه روابط تجاری ایران و ترکیه هستند.

در سفارت ترکیه در تهران به روی فعالان اقتصادی لرستان باز است

وی با بیان این مطلب که برای گسترش روابط تجاری دو کشور باید بخش خصوصی وارد عمل شود گفت: ما به عنوان مسئولین رسمی و بخش دولتی وظیفه داریم برای انجام فعالیت های تجاری تسهیلاتی را فراهم کنیم ولی برای گسترش روابط تجاری مهمترین بخش به عهده بخش خصوصی است.

وی گفت: در سفری که نخست وزیر ترکیه حدود دو ماه پیش به ایران داشت برای گسترش روابط همه جانبه دو کشور گام های مهمی برداشته شد و ما نیز در راستای تحقق این اهداف با تمام نیرو تلاش خواهیم کرد.

وی خطاب به فعالان اقتصادی استان لرستان گفت: در سفارت ترکیه در تهران همواره به روی شما باز است و به تمامی سوالات شما در خصوص صدور کالا به ترکیه پاسخگو هستیم.

سفیر کشور ترکیه در تهران در خصوص صنعت گردشگری نیز گفت: یکی از حوزه هایی که کاملا در روابط دو کشور ایران و ترکیه راه توسعه آن باز است، حوزه گردشگری است و نظر مشترکی که در مقامات ایران و ترکیه وجود دارد توجه ویژه به صنعت توریسم و گردشگری است.

سرمایه گذاری چندانی برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران صورت نگرفته

وی به برخی از وجوه مشترک دو کشور ایران و ترکیه که ضرورت جذب توریسم را فراهم می کند اشاره کرد و گفت: دو کشور علاوه بر همسایه بودن و داشتن مرزهای مشترک  و همچنین داشتن فرهنگ های مشابه، دارای جمعیتی تقریبا برابر هستند و به علاوه پیمان لغو روادید بین دو کشور سهولت جذب توریسم به دو کشور را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: من معتقدم برای جذب توریست از ترکیه به ایران باید کارهای مهمی صورت بگیرد که مهمترین آنها معرفی ایران و شهرهای آن برای گردشگران ترک است.

سفیر کشور ترکیه در تهران افزود: گردشگری حوزه ای است که حجم زیادی از سرمایه گذاری را می طلبد و البته بازگشت این سرمایه در بلند مدت اتفاق خواهد افتاد.

یاردیم ادامه داد: در ترکیه مراکز آموزشی در حوزه توریسم وجود دارد و همچنین هزینه های زیادی برای معرفی گردشگری ترکیه به سایر نقاط جهان صرف شده است، کاری که در ایران متاسفانه کمتر به آن توجه شده است.

وی در اینباره افزود: تعداد هتل های چهار و پنج ستاره در ترکیه بیش از هزار و ۱۰۰ هتل است که این حاکی از حجم بالای توریست و گردشگر در این کشور است.

سفیر کشور ترکیه در تهران گفت: من در صحبت هایی که با مسئولان کشور داشته ام خوشبختانه شاهد اهمیت و توجه آنها به استان لرستان به عنوان استانی دارای پتانسیل های زیاد در زمینه جذب گردشگر بوده ام.

وی افزود: تعداد گردشگران ترک در ایران پله پله باید افزایش یابند و هنگامیکه رقم جذب گردشگر در ایران زیاد شود مطمئنا بخشی از این گردشگران نیز سهم استان لرستان خواهد شد.