به گزارش پارس به نقل از اقتصادپرس، امسال اما سبک خرید مردم در مقایسه با سال گذشته تفاوت هایی دارد، زیرا به سبب نوسان شدید قیمت ها و کاسته شدن از ارزش پول ملی در مقابل دلار شاهد بی رغبتی شهروندان برای خرید برخی اجناس به مناسبت عید هستیم.

پوشاک را می توان جزو اجناسی دانست که قیمت های مصوب از سوی اتحادیه کمتر در فروشگاه ها اعمال می شود؛ به طوری که اکنون لباس های مناسب برای عید چیزی حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان خرج بر روی دست مشتریان می گذارد.

شرایط نابسامان بازار و همچنین توان ضعیف اقتصادی سبب شده تا برخی از شهروندان نسبت به خرید لباس های دست دوم و به اصطلاح تاناکورا تمایل یابند؛ لباس هایی که در سلامت و بهداشت آنها شک و شبه های فراوانی وجود دارد.

شاید تا چند سال پیش فروش لباس های دست دوم در جنوب تهران و در محدوده هایی مانند اطراف پارک شهر، میدان های مولوی و شوش، خراسان قابل مشاهده بود، اما چند سالی است شهروندان مناطق شمالی شهر نیز برای خرید چنین اجناسی تمایل پیدا کرده و سبب شده اند تا این فروشگاه ها در این محدوده ها نیز فعال باشند.

نارمک، پایین میدان رسالت

بالاتر از ایستگاه متروگلبرگ به سمت میدان و همچنین خیابان سمنگان نرسیده به میدان رسالت فروشگاه های تاناکورا به تعداد فراوانی وجود دارد، فروشگاه هایی که به قول مالکان ازشیر مرغ تا جان آدمیزاد را می توان در آنها یافت.

این فروشگاه ها قاعده و قانونی خاص برای خود دارند و معمولا در یکی از روزهای میانی هفته و یا ماه اقدام به آوردن اجناس و سفارش های جدید می کنند.

وارد یکی ازفروشگاه ها می شوم؛ در اینجا می توان لباس هایی از برندهای معروف را نیز یافت.

برایم عجیب است که چگونه مردم می توانند لباس و وسایل شخص دیگری را بدون هیچ مشکلی برتن کنند.

مرد جوانی را می بینم که یک شلوار جین و پیراهن را به تن کرده و در آیینه قدی فروشگاه مشغول نگاه کردن به خود است.

وی درباره علت خرید از چنین فروشگاهی می گوید: این روزها قیمت لباس در بازار بسیار بالا رفته و برای خرید لباس های مارک باید مبالغ گزافی بپردازم که با توجه به درآمدم صرفه اقصادی ندارد.

وی می افزاید: در این فروشگاه ها می توانم هر آنچه می خواهم را با یک سوم قیمت بازار خریداری کنم.

دختر جوانی وارد فروشگاه می شود و به دنبال خرید کفش است.

وی نیز بیان می کند: معمولا به خرید اجناس زیبا و شیک علاقه فراوانی دارم، اما قیمت ها در بازار بسیار بالاست و گاهی اوقات نیز اجناس تقلبی به عنوان جنس اصلی به فروش می رسانند.

وی ادامه می دهد: در فروشگاه های تاناکورا می توان با کمی جستجو لوازم مورد علاقه ام را بیابم.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می تواند اجناس دست دوم استفاده کند؛ می گوید: وقتی مجبور باشی هر کاری می کنی، اما وقتی اجناس را خریداری کردم، ابتدا به خشکشویی می دهم و سپس آنها را در خانه نیز می شورم و بعد از آن استفاده می کنم.

فروشگاهی در خیابان رودکی (سلسبیل)

فروشگاه های این محدوده نیز روزانه پذیرای تعداد زیادی از خریداران است و به راحتی می توان تنوع محصولات را مشاهده کرد.

در این فروشگاه بزرگ انواع تیشرت، پیراهن، لباس شب، اسباب بازی، کیف و کفش و… در رگال ها وقفسه های جداگانه قابل مشاهده است.

فروشنده این فروشگاه توضیح می دهد: تمام لباس ها واجناس ما خارجی بوده و دارای کیفیت بالایی هستند به همین دلیل مشتریان خاص که به « مارک باز» شهرت دارند ترجیح می دهند اجناس اصلی و از برندهای خاص را از ما تهیه کنند.

وی ادامه می دهد: مشتریان ثابتی داریم که اجناس مورد نیازشان را به ما سفارش می دهند و ما نیز در کوتاه ترین زمان ممکن آنها را تهیه می کنیم.

وی می گوید: لباس ها معمولا از طریق بندعباس، زاهدان و… وارد کشور می شوند و به صورت فله هستند که برای این فروشگاه اجناس خاص و برای سایر شعبه ها بسته به محل قرارگیری اجناسی با درجات کیفیت متفاوت ارسال می کنیم.

این فروشنده توضیح می دهد: همچنین می توان این لباس را به صورت درهم از واسطه های بازار نیز تهیه کرد.

وی با جدیت تاکید می کند: این لباس ها اروپایی و آمریکایی هستند و در بهترین شرایط میکروب زدایی می شوند بنابراین هیچ مشکلی از نظر سلامت و بهداشت ندارند.

زیر پل سیدخندان

این فروشگاه در جای خوبی واقع شده و تبلیغات گسترده ای برای فروش اجناس خود به عمل آورده است. به عنوان یک خریدار علاقمند و صد البته بی پول وارد فروشگاه می شوم؛ برایم جالب است خانم هایی با ظاهری مرتب و لباس هایی گران در اینجا حضور دارند.

بهاره ۲۸ سال دارد و مشغول انتخاب لباس شب است؛ وی می گوید: لباس های چنین فروشگاه هایی اروپایی و امریکایی بوده و دارای کیفیت بسیار خوبی هستند.

وی می افزاید: قیمت این فروشگاه ها برای جیب دانشجویان بسیار مناسب است.

وی بیان می کند: در تعطیلات نوروز مراسم ازدواج یکی ازاقوام دعوتیم؛ برای خرید لباس شب به محدوده میدان هفت تیر، خیابان مفتح و حتی خیابان جمهوری سر زدم، اما قیمت ها بسیار بالا بود.

وی می گوید: در این فروشگاه ها می توان اجناس را با قیمت بسیار پایین تری نسبت به سطح شهر خریداری کرد.

منع های قانونی

فروشگاه های عرضه اجناس دست دوم معمولا مجوزهای لازم برای این کار را ندارند و به همین دلیل با اخطارهای مراکز مختلفی از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان ها مواجه می شوند، اما تاکنون دیده نشده هیچ مرجع رسمی نسبت به تعیین تکلیف و وضعیت این فروشگاه اقدام جدی انجام دهد.

خطر بیماری در کمین استفاده کنندگان از اجناس تاناکورا

به اعتقاد بسیاری ازمتخصصان پوست، لباس های دست دوم یا همان تاناکورا عامل انتقال دو نوع بیماری های شایع پوستی در افراد است. دسته اول این بیماری ها، عفونت های میکروبی و قارچی است که در این لباس ها به مدت طولانی حتی چندین ماه می تواند باقی بمانند، در واقع قارچ ها می توانند عامل خطرزایی برای استفاده کنندگان از این لباس ها باشند و اگر به بدن افراد منتقل شوند، ابتدا با خارش و مشکلات پوستی و بعد با خطرات جدی عفونتی همراه خواهند بود که بعضا درمان آن برخی مواقع امکان پذیر نخواهد بود. این لباس ها مبنع اصلی انتقال عفونت های ویروسی پوست مثل زگیل، تبخال، بیماری ملوسکوم و غیره در بدن به شمار می روند.

بر خلاف تصور عموم، بسیاری از میکروب های موجود در لباس های دست دوم با ضد عفونی از بین نمی رود، زیرا میکروب های موجود در لباس های دست دوم بادوام هستند؛ به طوری که جوشاندن، ضدعفونی کردن، شستشو و اتو کردن باعث از بین رفتن تمام میکروب های پوستی نمی شود. حتی مواد ضد عفونی کننده بکار رفته در این لباس ها به دلیل حجم زیاد البسه و همچنین غیر استاندارد بودن ماده، نمی تواند بطور یقین عفونت های میکروبی و قارچی در این لباس ها را از بین ببرد.

هرگز نمی توان به مصرف کنندگان تاناکورا اطمینان داد که پوشیدن این لباس ها اگر تا به حال برایشان مشکلی ایجاد نکرده، همیشه نیز همین طور خواهد بود چون خیلی از ویروس های این بیماری بعد از مدتی طولانی خود را نشان می دهند. لباس های زیر که در تماس مستقیم با بدن هستند، بیشتر موجب انتقال بیماری شده و لباس هایی مانند کت، کاپشن و شلوار کمتر بیماری با خود به همراه دارند، بنابراین توصیه می شود افراد از خرید لباس های دست دومی که در تماس مستقیم با بدن هستند جدا خودداری کنند.

حساسیت های پوستی از دیگر بیماری های انتقالی از لباس های تاناکوراست. همانطور که ذکر شد این لباس ها به دلیل ضد عفونی با مواد غیر استاندار و غیر اصولی احتمال بروز حساسیت های پوستی را فزایش می دهد و این حساست ها با علامت هایی مانند خارش، قرمزی و التهاب خود را نشان می دهد.

شپش بدن، شپش عانه، شپش سر، ساس و تینه آ از دیگر بیماری های است که می تواند از طریق استفاده از لباس های دست دوم منتقل شود شپش بدن از خون انسان تغذیه می کند و بین پوست و لباس انسان زندگی می کند، انتقال آن توسط لباس آلوده ایجاد می شود و شپش عانه نیز از خون تغذیه کرده و معمولا در نواحی موهای ضخیم عانه، ابرو و ریش زندگی می کند بستر و لباس آلوده باعث انتقال آن به فرد سالم است.

بیماری پوستی « تینه آ» یکی دیگر از عوارض استفاده ازاین لباس هاست؛ این عفونت قارچی پوست، مو و ناخن بسیار آلوده کننده است. تینه آ می تواند از پوست آلوده به پوست، لباس، کفش یا سطح آلوده مثل دوش یا کف حمام منتقل شود. پوست های مرده فرد می تواند زمانی طولانی عفونت قارچی را در خود نگهداری کند بنابراین لباس های دست دوم منبع خوبی برای انتقال آن به افراد دیگر به شمار می رود.