به گزارش پارس و به نقل از این نشریه، سالن اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت ایران شلوغ و پر سر و صدا است. پشت تریبون، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، بازرگانان و تولیدکنندگان را تشویق به شکار فرصت هایی کرد که در نتیجه کاهش تحریم های بین المللی بوجود می آیند.

بازرگانانی که سال ها به طور گسترده از بازارهای جهانی کنار گذاشته شده بودند، در زمینه روشهایی که با استفاده از آنها می توانند بار دیگر در زمره سرمایه گذاران موفق قرار گیرند، بحث و گفت و گو کردند.

محمود دانشمند کهنه کار امور صادرات و واردات پیشنهاد داد: چرا یک هیات بازرگانی به کنگره آمریکا نفرستیم؟

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به غیرعملی بودن پیشنهاد وی به روش دیپلماتیک، پاسخ داد: اکنون شرایط مناسب نیست.

دانشمند از جمله کارآفرینانی است که امیدوار است یک تغییر سیاسی بتواند منجر به ایجاد فرصت های بازرگانی گسترده برای ایران شود.

وی و همکارانش که بخشی از طبقه بازرگانان ایران (که روزی کارشان پر رونق بود) هستند، مایلند از سیاست دوری کنند. لیکن آنها خط زیرین شاقول هستند و در نتیجه تحریم های مربوط به برنامه هسته ای ایران، خسارات فراوانی متحمل شدند.

در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری ایران که به روی کار آمدن حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور میانه رویی که علاقه مند به جذب سرمایه گذاری خارجی است، منجر شد، مردم ایران نیز مانند محمود دانشمند فکر می کنند.

آنها این رویا را می بینند که ایران به موقعیت پیش از انقلاب خود بازگردد، کشوری که به لحاظ استراتژیک برای دنیای تجارت جذاب بود. بازگشت گروه بازرگانان ایرانی از استانبول، لندن، لس انجلس و جاهای دیگر دنیا نیز به تقویت موقعیت ایران کمک می کند.

دانشمند بازرگان ۶۷ ساله ایرانی در دفتر کارش واقع در مرکز شهر تهران به لس انجلس تایمز، گفت: افق اقتصاد ایران به تدریج روشن و روشن تر می شود.

گفت و گوهای هسته ای، هفته آینده در وین پایتخت اتریش میان ایران و شش کشور دیگر شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان از سر گرفته می شود.

مذاکره کنندگان امیدوارند براساس توافق موقت که در نوامبر (آذر) گذشته در ژنو حاصل شد، به توافق نهایی دست یابند.

ایران در چارچوب توافق موقت، محدودسازی فعالیت های هسته ای خود را در قبال رهایی محدود از تحریم ها پذیرفت.

دولت اوباما که بابت توافق ژنو با انتقادات چشمگیر داخلی مواجه شد، تلاش کرده منافع اقتصادی آن را برای ایران کوچک جلوه دهد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا این هفته در کارگروه سنا در واشنگتن، گفت: ما این نکته را کاملا روشن کردیم که ایران برای کسب و کار، آزاد و باز نیست. وی افزود: آنها این را می پذیرند و توافق را برهم نمی زنند.

شکی نیست که تحریم ها اقتصاد ایران را ویران کرده، قیمت ها افزایش یافته است، بازار کار راکد است و ارزش ریال، سال گذشته میلادی سقوط کرد و به کمتر از نصف رسید.

ایران که به لحاظ تاریخی کشور بازرگانان بوده، اینک کشوری است که جامعه بازرگانان آن ستم دیده و محزون هستند.

محمد کردستانی مالک ۶۰ ساله یک فرش فروشی در بازار بزرگ تهران، گفت: مردم در حال از دست دادن قدرت خرید خود هستند. وی نیز مانند دیگر بازرگانان این بازار معتقد است، فروش کم است.

این بازرگان افزود: من یک انبار پر از فرش و این مغازه را دارم، چاره ای نیست مگر اینکه یا در زمان حیات خود فرش هایم را بفروشم یا به کسب و کار خود خاتمه دهم.

وی ادامه داد: هر سال وضع کسب و کار ما بدتر می شود.

روحانی در ماه اوت (مرداد) ریاست جمهوری را از (محمود احمدی نژاد که به دلیل روش ستیزه جوایانه اش بسیاری از ایرانیان و کشورهای خارجی را دشمن می دانست) تحویل گرفت.

روحانی روی اقتصاد ایران و تلاش برای پایان دادن به تحریم ها متمرکز شده است.

روحانی در ماه ژانویه (دی) در نشست سالانه اقتصادی داووس سوییس حضور یافت، جایی که وی به نخبگان کارآفرین جهان دسترسی پیدا کرد.

روحانی در داووس فرصت های سرمایه گذاری ایران را برای جذب سرمایه گذاران خارجی فریاد زد و تاکید کرد تهران بر آن است که به توافق نهایی هسته ای با غرب، یعنی توافقی که بتواند به لغو کامل تحریم ها منجر شود، دست یابد.

ماه گذشته، ایران میزبان شماری از نمایندگان شرکت های فرانسوی بود که از آن به عنوان مهم ترین هیات تجاری که در بیش از ده سال گذشته از ایران دیدن کرده، یاد شد.

دانشمند، محصولات پتروشیمی از ایران صادر و محصولات غذایی از اروپا، برزیل و آرژانتین به ایران وارد می کرد، لیکن در دو سال گذشته فعالیت وی به دلیل تحریم ها، تعطیل شده است.

وی گفت: ممانعت از دسترسی ایران به سیستم بانکی جهانی، تجارت بین المللی را برای این کشور غیرممکن ساخته و ثابت کرده که بسیار مخرب است.

دانشمند در حالی که پشت میز خود نشست، با اندوه فراوان گفت: بازار صادرات و واردات نابود شده است.