به گزارش پارس به نقل از تسنیم، هدفمند بودن امضای قرارداد با شرکت های خارجی یکی از اصولی است که به نظر می رسد در کنار عنوان پرطمطراق جذب سرمایه خارجی گاهی نادیده انگاشته می شود. صنعت نفت ایران ظرفیت های بالقوه بسیاری برای جذب سرمایه و توسعه دارد که جذب سرمایه خارجی به عنوان یک راه مناسب و پربازده که در کشورهای مختلف امتحان خود را پس داده، می تواند بخش اعظمی از نیاز مالی ظرفیت های توسعه ای میادین نفتی و گازی کشور را پاسخگو باشد اما در صنعت نفت ایران توجه به این امر که جذب سرمایه و امضای قرارداد با شرکت های خارجی باید هدفمند بوده و تمام پارامترهای توان مالی، فنی و مهندسی شرکت مورد قرارداد بررسی شود، در بسیاری از موارد مغفول مانده است.

میدان های نفتی متعددی همچون آزادگان شمالی و فازهای توسعه ای پارس جنوبی همچون فاز ۱۱ را می توان قربانیان بی توجهی به بررسی های همه جانبه در جذب سرمایه خارجی دانست.

علی کاردر، معاون سرمایه گذاری و تامین مالی شرکت ملی نفت ایران در این زمینه می گوید: متاسفانه در هشت سال گذشته تنها ١, ٢ میلیارد دلار سرمایه گذاری با منشا خارجی در حوزه نفت انجام شده که در نهایت منجر به افزایش تولید نیز نشده است.

باید دید چرا جذب ۱.۲ میلیارد دلار به افزایش تولید منجر نشده و از تجربه این ناکامی در قراردادهای جدید نفتی کشور بهره گرفت تا دوباره در کنار عنوان پرطمطراق موفقیت در جذب سرمایه خارجی، هدف غایی که توسعه صنعت نفت کشور و افزایش کمی و کیفی تولید در این صنعت است را فراموش نکنیم.