به گزارش پارس به نقل از فارس، بهرام سبحانی در یک نشست خبری با بیان اینکه ۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور نصب شده است، اظهار داشت: پیش بینی می شود تولید فولاد خام امسال به ۱۵ میلیون تن برسد که حدود یک درصد از تولید ۱.۵ میلیارد تنی فولاد جهان را شامل می شود.

وی افزود: چین با تولید ۷۹۰ میلیون تن فولاد در جایگاه اول تولیدکنندگان فولاد  دنیا قرار دارد و کشورهای ژاپن، روسیه و همچنین اتحادیه اروپا در جایگاه های بعدی قرار دارند.

 

سبحانی با تأکید بر پایه ای بودن صنعت فولاد برای توسعه سایر صنایع، تصریح کرد: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم که تحقق این هدف نیازمند ایجاد برخی مقدمات است.

 

* ریسک بالای تولید فولاد توسط بخش خصوصی

 

وی توضیح داد: در حال حاضر بخش خصوصی ریسک زیادی برای ورود به صنعت فولاد دارد، به عنوان مثال به دلیل قطع گاز در دی و بهمن امسال ضرر زیادی به تولید کنندگان فولاد وارد شد.

 

وی با بیان اینکه امسال حدود ۴۰ روز گاز مصرفی صنعت فولاد قطع بود، گفت: تأمین گاز باید متناسب با رشد صنعت فولاد در دستور کار دولت قرار گیرد.

 

وی همچنین با بیان اینکه صنعت فولاد به سمت تولید به روش احیای مستقیم و کوره قوس الکتریکی حرکت می کند، گفت: وزارت نیرو باید برق مورد نیاز صنعت فولاد را تأمین کند و علاوه بر این، تأمین مواد اولیه به ویژه سنگ آهن از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

به گفته رئیس انجمن فولاد، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیازمند ۸۰ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن است که باید در جهت تأمین این مواد اقدام شود.

 

* ۸ طرح فولادی با یکدیگر تجمیع شوند

 

سبحانی در مورد اجرای ۸ طرح فولاد استان نیز اظهار داشت: بحث این طرح ها زمانی مطرح شد که دیدگاه اقتصادی جایگاهی قوی در این موضوع نداشت و ایجاد این صنایع با هدف احداث در نقاط کمتر توسعه یافته، پیگیری شده است.

 

وی افزود: ایجاد طرح های فولاد استانی امکان پذیر است، ولی با چه هزینه ای؟ در این طرح ها هدف توسعه مناطق محروم بوده است و این مسئله به توجیه اقتصادی طرح ها غالب بود.

 

به گفته سبحانی، طولانی شدن اجرای طرح های فولادی نشان داده که مطالعات قوی در این مسئله وجود نداشته است، در حالی که اگر این طرح ها با یکدیگر تجمیع می شدند، هزینه کمتری برای اجرای آنها نیاز بود و متناسب با رشد فولاد، زیربناها نیز توسعه پیدا می کرد.

 

وی ادامه داد: اگر بخش خصوصی وارد اجرای این طرح ها شود، هزینه زیادی برایش خواهد داشت. به همین دلیل دولت باید یک سری از هزینه های توسعه ای را که به این طرح ها تحمیل کرده است از بخش خصوصی نگیرد و به حساب توسعه منطقه بگذارد.

 

سبحانی  در مورد تأکید فعالان صنعت فولاد بر لزوم خرید سنگ آهن با قیمت پایین نیز به فارس گفت: مزیت تولید فولاد در ایران، وجود انرژی و سنگ آهن با قیمت مناسب است و در واقع این مسئله، بالا بودن نرخ بهره و تورم را جبران می کند.

 

وی در واکنش به این گفته خبرنگار فارس که صنعت خودرو نیز خواستار خرید فولاد با قیمت ارزان است، گفت: صنعت خودرو از تعرفه واردات ۱۰۰ درصدی برخوردار است، در حالی که چنین تعرفه ای در صنعت فولاد وجود ندارد و علاوه بر این، فولاد تولیدی در کشور قابلیت صادرات را دارد که این مسئله در مورد صنعت خودرو چندان وجود ندارد.

 

* مصرف انرژی واحدهای فولادی در حد استاندارد است

 

سبحانی در مورد وضعیت مصرف انرژی در واحد های فولادی در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز به فارس گفت: صنعت فولاد در واحد های بزرگ مانند فولاد هرمزگان، فولاد مبارکه، ذوب آهن و فولاد خوزستان از نظر تکنولوژی تولید به روز رسانی شده و مصرف انرژی در واحد های بزرگ فولادی در حد استانداردهای جهانی است.

 

وی ادامه داد: واحد های فولادی بخش خصوصی نیز استاندارد های اروپایی را در مصرف انرژی دارا هستند و تنها یک سری شرکت های کوچک که اقدام به خرید ماشین آلات دسته دوم کرده اند، دارای مصرف انرژی بالایی هستند.

 

وی افزود: ۵۰ درصد تولید فولاد کشور توسط واحد فولاد مبارکه انجام می شود که از نظر مصرف انرژی در سطح مناسبی قرار دارد.

 

* کاهش ۵ درصدی تولید فولاد

 

رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن فولاد نیز در این نشست با ارائه آمار تولید ۱۰ ماهه صنعت فولاد، اظهار داشت: در ۱۰ ماهه امسال حدود ۱۴ میلیون تن محصولات فولادی در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۵ درصد کاهش داشته است.

 

وی ادامه داد: در این مدت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن واردات فولاد صورت گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد افت داشته است.

 

به گفته خلیفه سلطانی، تولید فولاد خام در ۱۰ ماهه سال جاری حدود ۱۳ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۹ درصدی را نشان می دهد.

 

وی اظهار داشت:   در این مدت واردات فولاد خام نیز به ۶۷۰ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده است، کاهش چشمگیری را نشان می دهد.

 

خلیفه سلطانی  ادامه داد: در ۱۰ ماهه امسال ۱.۵ میلیون تن صادرات فولاد داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد افزایش داشته است.

 

وی، افزایش ۳۱ درصدی صادرات فولاد را ناشی از رکود بازار در داخل و آزاد سازی صادرات این محصول در نیمه دوم امسال عنوان کرد.

 

* ال سی ۳۰ درصدی عملی نشد

 

حمید رضا طاهری زاده نایب رئیس انجمن فولاد نیز در این نشست گفت: کاهش نرخ ارز و افزایش تولید باعث شد قیمت هر کیلو فولاد در کشور امسال از ۲۱۰۰ تومان به ۱۷۵۰ تومان برسد.

 

وی ادامه داد: در مورد اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها قرار بود دولت بابت بهینه سازی مصرف انرژی واحد های فولادی تسهیلات پرداخت کند که تا امروز خبری از این مسئله نشده است.

 

وی ادامه داد: همچنین طبق مصوبه دولت قرار بود واردات لوازم یدکی و مواد اولیه کارخانه های نوردی با گشایش ال سی ۳۰ درصدی انجام شود که تاکنون این مسئله اجرایی نشده است.

 

طاهری زاده  افزود: تولید کنندگان فولاد تمام اسناد و مدارک مورد نیاز سیستم بانکی را ارائه کرده اند و حتی بدهی معوق هم نداشته اند ولی هنوز گشایش ال سی ۳۰ درصدی برای آنها اجرا نشده است.

 

وی ادامه داد: طبق بخشنامه ۱۶ آذر امسال قرار بود کارخانه های صنعتی که مواد اولیه مورد نیازشان را قبل از ۳۰ آذر ماه از گمرک ترخیص کرده اند، از ارز مرجع برخوردار شوند که این بخشنامه نیز توسط برخی بانک ها اجرا نشد.

 

طاهری زاده تصریح کرد: به منظور حمایت از صنعت فولاد، تعرفه های گمرکی برای واردات فولاد تا ۲ درصد تعدیل شده بود که اواخر امسال این رقم  افزایش یافت و به  ۴ درصد رسید و باعث شد قیمت هر کیلو فولاد نیز از ۱۶۰۰ تومان به ۱۷۰۰ تا ۱۷۵۰ تومان برسد.