به گزارش پارس به نقل از مهر، طرح بهبود مدیریت رودخانه ها و سواحل کشور با امضای وزیر نیرو برای اجرا به شرکت های زیرمجموعه ابلاغ شد. جواد میبدی گفت: افزایش تقاضای استقرار کاربری های جدید در اراضی بستر و حریم مجاری و منابع آب، فرصت طلبی زمین خواران و سودجویان در تصرف اراضی و حتی در مواردی آگاه نبودن مردم در چگونگی بهره برداری از این مواهب الهی، موجب شده که حفاظت از اراضی بستر و حریم رودخانه ها و مجاری آبی در سطح کشور با چالش هایی مواجه باشد.

مدیرکل دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: بر این اساس، هرگونه اقدام ناهماهنگ و غیرمنسجم از سوی شرکت های آب منطقه ای و یا اداره های امور آب در چگونگی اجرای قوانین و ضوابط، زمینه را برای فرصت طلبی سودجویان و بروز خسارت های جبران ناپذیر بر پیکره منابع آب کشور، فراهم کرده و تهدیدی برای کیفیت منابع محدود آب در کشور محسوب می شود.

میبدی بیان داشت: براساس نتایج آسیب شناسی این بخش از عملکرد وزارت نیرو، طرحی با عنوان بهبود مدیریت رودخانه ها و سواحل کشور با هدف اجرای دقیق ضوابط و قوانین و همسان سازی فعالیت ها و تبدیل تهدیدها به فرصت ها در زمینه حفاظت و بهره برداری از رودخانه ها و سواحل، مشتمل بر ۶ دستورالعمل اجرایی و ۵ پروژه مطالعاتی، از سوی دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران تعریف شد.

وی افزود: پس از دو سال تلاش در دو بخش فنی و حقوقی، خوشبختانه این طرح در بهمن ماه امسال با امضای وزیر نیرو برای اجرا به شرکت های زیرمجموعه ابلاغ شد. میبدی اظهارداشت: انتظار می رود در قالب اجرای این طرح، با همسان سازی عملکرد شرکت ها در این بخش، تمام فعالیت های مهندسی رودخانه بر اساس دیدگاه های نوین و غیرسازه ای، راهبری و پیاده شود.

این مقام مسئول در شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در طرح بهبود مدیریت رودخانه ها و سواحل کشور، پروژه های حفاظت، بهره برداری و آزادسازی اراضی بستر و حریم رودخانه ها، نظام نامه آبزی پروری با استفاده از رودخانه ها، نحوه رسیدگی به اعتراض ها در کمیسیون ماده ۳ آئین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه ها و مجاری آبی، نحوه تهیه گزارش های اولیه و تکمیلی سیلاب، شرح خدمات پتانسیل یابی منابع شن و ماسه رودخانه ای، تهیه و تدوین برنامه های نظرسنجی و اطلاع رسانی، پیاده سازی سامانه هوشمند بانک اطلاعات رودخانه ها و سواحل کشور، نظام ساماندهی رودخانه ها و سواحل کشور در قالب طرح های پژوهشی، سفارش تهیه استاندارد و پروژه های پژوهشی (۳ محور) ، شناسایی ظرفیت های قانونی درآمدزایی از محل اراضی بستر رودخانه ها و دستورالعمل ارزیابی عملکرد دفاتر مهندسی رودخانه و سواحل، تعریف و ابلاغ شده اند.