به گزارش پارس به نقل از مهر، مسعود سامی وند درباره آخرین وضعیت توسعه طرح های ذخیره سازی گاز طبیعی در ایران، گفت: برای زمستان سال جاری ۹.۷ تا ۱۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از طرح ذخیره سازی سراجه قم برداشت و به شبکه سراسری تزریق شد.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران با اعلام اینکه برای سال آینده حجم برداشت گاز از مخازن زیر زمینی به ۳۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد، تصریح کرد: از این رو با بهره برداری از تاسیسات پالایشگاهی و بخش بالادستی طرح ذخیره سازی گاز شوریجه خراسان حدود ۲۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایشگاهی و ذخیره سازی گاز افزوده خواهد شد.

این مقام سمئول با تاکید بر اینکه هم اکنون مراحل ساخت، نصب و راه اندازی پالایشگاه ۲۰ میلیون مترمکعبی گاز شوریجه خراسان به پایان رسیده است، اظهار داشت: با تکمیل بخش بالادستی امکان تزریق گاز در فصول گرم سال فراهم می شود.

این عضو هیات مدیره شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی در خصوص جایگاه صنعت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران در بین کشورهای جهان توضیح داد: تا پیش از راه اندازی طرح ذخیره سازی گاز سراجه ایران جایگاهی در جهان نداشت.

سامی وند با اعلام اینکه هم اکنون ایران با راه اندازی یک مخزن در سراجه قم جایگاه ۳۶ جهان را در اختیار دارد، بیان کرد: علاوه بر این امسال با بهره برداری از فاز اول طرح ذخیره سازی گاز در شوریجه خراسان جایگاه ایران تا مقام پنجم جهان ارتقا می یابد.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح ذخیره سازی گاز طبیعی سراجه قم، شوریجه خراسان، گنبدهای نمکی کاشان، یورتشا ورامین، احمدی شیراز، قزل تپه گنبد کاووس، در میادین باباقیر، بانکول، ویزنهار ایلام از مهمترین پروژه های در دست اجرا و یا مطالعاتی به منظور ذخیره سازی گاز طبیعی در ایران است.

بر اساس استانداردهای جهانی ایران باید معادل ۱۰ تا ۱۵ درصد گاز مصرفی طرفیت برای ذخیره سازی گاز طبیعی به ویژه در نزدیکی مبادی بزرگ مصرف گاز ایجاد کند که در شرایط فعلی این معادل ۱۵ میلیارد مترمکعب در سال است.

در شرایط فعلی ایران با بهره برداری از فاز اول طرح ذخیره سازی گاز در مخزن سراجه قم از ظرفیت ذخیره سازی سالانه ۱.۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی برخوردار است.