به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، به دلیل تغییرات اقتصادی پیش آمده در سال ۹۱ نیاز نقدینگی خودروسازان در مقایسه با سال ۹۰ حدود ۲۵ برابر افزایش یافت که برای تامین این نیاز یا باید تسهیلات بانکی به کمک خودروسازان می آمد (که البته این امر محقق نشد) و یا افزایش قیمت خودرو و منابع مالی مردم کمک می کرد تا چرخه تولید ادامه داشته باشد.

هم چنین به گفته متولیان خودرو در سال ۹۱ قیمت مواد اولیه روز به روز با افزایش روبه رو بود، این مسئله در کنار عدم گشایش اعتبار اسنادی و کاهش تیراژ تولید زمینه را برای افزایش چند برابری قیمت خودرو فراهم کرد.

در این میان پس از چندی ناگهان بهای خودرو به یکباره افزایش چند برابری یافت و بعنوان مثال پراید ۹ میلیون تومانی به مرز ۱۹ میلیون تومان رسید.

هم چنین زیان هر روزه این حوزه که به گفته دبیر انجمن خودروسازان سال ۹۱ چهار هزار میلیارد تومان و امسال نیز بیش از هزار میلیارد تومان بود نیز توانست تاثیر مستقیمی در افزایش یکباره قیمت ها بگذارد.

اما آنچه که هم اکنون مورد توجه است وضعیت قیمت این محصول در سال ۹۳ است.

طبق آنچه که وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین نشست خبری خود عنوان کرد قیمت خودرو برخلاف میل خودروسازان تا پایان سال ۹۲ ثابت خواهد ماند اما اینکه این ثبات قیمت به سال ۹۳ نیز کشیده خواهد شد یا خیر، مشخص نیست.

*خودرو سال آینده ارزان نمی شود

این گزارش می افزاید؛ ۳۰ دی ماه زمانی که تحریم خودرو پس از ۲۰۰ روز لغو شد همگان منتظر نشانه ای برای کاهش قیمت خودرو بودند اما آنچه که از این انتظار حاصل شد انتشار خبر" عدم کاهش قیمت خودرو" بود.

چرا که به اذعان خودروسازان تحریم تنها ۳۰ درصد از مشکلات این حوزه را دربر می گرفت و ۷۰ درصد مابقی مربوط به مشکلات داخلی که به برخی از آنها اشاره شد می شود.

هم چنین به گفته احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان تا زمانی که نرخ دلار به زیر ۲۴۰۰ تومان نرسد نمی توان انتظار کاهش قیمت را داشت زیرا در صورتی که خودرو سازان از دلار متقاضی (۳ هزار تومان) استفاده می کنند ولی شورای رقابت در فرمول خود از نرخ" ۲۴۵۰ تومان" استفاده کرده است بنابراین امکان کاهش قیمت وجود ندارد چرا که بهای تمام اقلام تشکیل دهنده خودرو سه تا چهار برابر افزایش یافته است.

*خودرو گرانتر نمی شود!

بر اساس این گزارش، طی روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی مبنی بر عدم تمایل خودروسازن برای افزایش قیمت منتشر شد به این صورت که به دلیل افزایش بی رویه قیمت خودرو شرکت های خودروساز بخش عظیمی از مشتریان خود را از دست دادند بنابراین در خصوص قیمت خودرو بسیار محتاطانه عمل می کنند.

البته این موضوع در کنار آن پارامتری که ذکر شد یعنی ضرورت کاهش نرخ ارز برای پایین آمدن قیمت مواد اولیه و در نهایت قیمت تمام شده خودرو، کمبود نقدینگی و عدم کاهش هزینه های سربار این حوزه کمی در تضاد است چرا که شرایط موجود تنها در طلب تغییرات قیمت است.

همانطور که شاهد هستیم صنعت خودرو در کشور همچنان نیازمند واردات قطعات است، در واقع قیمت نهاده های تولیدی در صنعت خودرو تاثیر مستقیمی بر روی قیمت تمام شده خودرو خواهد گذاشت.

هنگامی که خودروسازان مجبور هستند تا برای تامین نهادهای تولیدی خود از خارج از کشور، ارز را با نرخ آزاد تهیه کنند، بنابراین نرخ ارز به عنوان یکی از اصلی ترین پارامترهای تعیین قیمت مورد توجه قرار می گیرد.

بنابراین با توجه به لزوم کاهش هزینه های سربار خودروسازان، کاهش نرخ دلار جهت پایین آمدن قیمت تمام شده خودرو، تامین نیاز نقدینگی خودروسازان و البته ایجاد تغییراتی در فرمول شورای رقابت، باید منتظر ماند و دید که این پارامترها در سال آتی محقق خواهند شد یا خیر؟