به گزارش پارس به نقل از مهر، محمد حاج رسولی ها گفت: مدیریت به هم پیوسته منابع آب فرآیندی است که از طریق ارتقای هماهنگی های لازم بین توسعه و مدیریت منابع آب، زمین و سایر نهاده ها، با هدف به حداکثر رساندن رفاه اقتصادی و اجتماعی به شیوه ای عادلانه و بدون به خطر انداختن پایداری اکوسیستم های حیاتی صورت می گیرد.

مشاور وزیر نیرو اظهارداشت: از جمله اهداف استقرار مدیریت به هم پیوسته در حوضه های آبریز، حاکمیت موثر بر منابع آب کشور، تعادل بین منابع و مصارف آب از طریق هماهنگی در مدیریت تامین، توزیع و مصرف آب، توازن و هماهنگی بین توسعه و بهره برداری، نظارت بر توزیع عادلانه آب بین ذینفعان حوضه آبریز در بالادست و پایین دست حوضه آبریز و حفاظت از منابع آب در جهت رفع نیازهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی است.

حاج رسولی ها ادامه داد: مدیریت به هم پیوسته منابع آب فرآیندی است که از طریق ارتقای هماهنگی های لازم بین توسعه و مدیریت منابع آب، زمین و سایر نهاده ها، با هدف به حداکثر رساندن رفاه اقتصادی و اجتماعی به شیوه ای عادلانه و بدون به خطر انداختن پایداری اکوسیستم های حیاتی صورت می گیرد.

وی یکی از اهداف استقرار مدیریت به هم پیوسته در حوضه های آبریز را حاکمیت موثر بر منابع آب کشور دانست و درباره نقشه حوضه های آبریز کشور براساس تقسیمات مدیریتی و ساختار جدید حوضه ای گفت: در ساختار جدید، چهار دفتر مدیریت به پیوسته برای حوضه آبریز دریای خزر، حوضه آبریز دریاچه ارومیه، حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان و حوضه های آبریز کویر مرکزی، مرزی شرق و قره قوم تشکیل شده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تاکید کرد: تقسیمات سیاسی و اداری به عنوان زمینه ای برای بروز تعارض میان ذی مدخلان آب، نبود امکان برنامه ریزی جامع آب در محدوده جغرافیای سیاسی استان ها، تعامل ضعیف بین استان ها و جایگزین شدن تقابل و تضعیف همکاری ها در سطح ملی، فقدان برنامه ریزی یکپارچه در حفاظت از منابع آب، مقابله با خشکسالی و چالش های حقوقی سهم حقابه ها و محیط زیست و فشارهای سیاسی و اجتماعی برای برخورداری از سهم بیشتر از منابع آب و باور به فرهنگ چانه زنی در مطالعه و اجرای طرح های استانی، از چالش ها هستند.

وی سپس به الزام های طبیعی تغییر رویکرد در مدیریت منابع آب پرداخت و گفت: از جمله این الزامات، ارتباط هیدرولوژیک تمام بخش های حوضه آبریز و تاثیرپذیری آنها از یکدیگر، محدود بودن ظرفیت منابع آب حوضه آبریز و نیاز به مدیریت به هم پیوسته برای بهره برداری بهینه از آن، ذینفع بودن چندین استان در حوضه و به هم پیوستگی برای بهره مندی عادلانه همگی آنها از حوضه برای جلوگیری از منازعه های اجتماعی و منطقه ای و تشدید رقابت بخش های شرب، کشاورزی و صنعت برای سهم بیشتر از منابع آب و در خطر قرار گرفتن سهم محیط زیست هستند.

مشاور وزیر نیرو گفت: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برداشت زیاد از منابع آب زیرزمینی برای توسعه کشاورزی، نبود نظارت کافی بر بهره برداری، نادیده انگاشتن سهم دریاچه ارومیه و اختلاف استانی بر سر سهم آب؛ از این چالش ها هستند.

حاج رسولی ها درباره حوضه آبریز رودخانه قمرود گفت: در این حوضه آبریز، تامین آب شرب بخش هایی از ۳ استان، تضاد سلیقه در تامین همزمان آب شرب و حقابه کشاورزان، مشکلات کیفی، شکایت های حقوقی، انتقال بین حوضه ای آب و کاهش آب ورودی به واسطه خشکسالی، از جمله چالش ها محسوب می شوند.

وی سپس بر عزم ملی، تعهد و پایبندی به جامع نگری و بهم پیوستگی در مدیریت آب کشور و کمک در اجرای آن و توانمندسازی نیروی انسانی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی عمومی در این زمینه تاکید کرد.