به گزارش پارس به نقل از تسنیم، قاسم نوده فراهانی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا از ۵ تا ۲۵ اسفندماه در سراسر کشور اظهار داشت: در تهران ۴ مرکز حکیمیه، پارک ارم، خاوران و بوستان ولایت و در منطقه شمیرانات ۲ مرکز فرهنگسرای باهنر و محله ولنجک اقدام به برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا می کنند.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه های شهر تهران از ۷ تا ۱۷ اسفندماه برپا خواهد شد، گفت: در منطقه شمیرانات این نمایشگاه ها از ۱۳ تا ۲۳ اسفندماه برگزار می شود و در سایر استانها بستگی به نظر هر استان تاریخ برگزاری نمایشگاه از پنجم تا ۲۵ اسفندماه متفاوت خواهد بود.

رئیس اتاق اصناف کشور با بیان اینکه در این نمایشگاه ها، کالاهای مورد احتیاج مردم در پایان سال از جمله مواد غذایی، پوشاک، آجیل و خشکبار، کیف و کفش توزیع خواهد شد، خاطرنشان کرد: کالاهایی که در این نمایشگاه ها عرضه می شود ۱۰ و ۲۰ درصد نسبت به سطح بازار تخفیف دارد و یا ارزان تر خواهد بود به نوعی که قیمت آجیل، خشکبار و لبنیات و امثال این کالاها با ۱۰ درصد تخیف در نمایشگاه عرضه می شود و سایر کالاها از جمله پوشاک، کیف، کفش با ۲۰ درصد و یا بیشتر به فروش می رسد.

فراهانی در مورد مسئولیت قیمت گذاری و پلمپ شدن کالاها از نظر قیمت و کیفیت در این نمایشگاه ها گفت: مسئولیت این کار در اختیار اتحادیه های مربوط بوده و اگر در حین برگزاری نمایشگاه ها قیمت گذاری کالاها درست نباشد و یا کالاهای قاچاق در نمایشگاه عرضه شود اتحادیه مورد نظر باید نسبت به آن پاسخگو باشد. همچنین همانند هر سال برنامه ریزی شده که تولیدکنندگان کالاها در نمایشگاه اقدام به عرضه کالا کنند تا از نظر قیمت نیز وضعیت مناسب تری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه چند تولیدکننده استانی درخواست داده اند که در نمایشگاه تهران کالای خود را عرضه کنند و ما نیز پذیرفته ایم، تصریح کرد: علاوه بر اینکه بازرسین نیز در هر نمایشگاه حضور دارند قضاتی به صورت گردشی از نمایشگاه ها بازرسی می کنند تا تخلفات که بازرسین شناسایی کرده اند در صورت نیاز برخورد لازم را به آنها داشته باشند.

رئیس اتاق اصناف کشور با بیان اینکه ۴۰۰ مرکز در سراسر کشور با ۳۵ هزار غرفه اقدام به برگزاری نمایشگاه های پایان سال می کنند، تصریح کرد: قانون نظام صنفی بعد از ۵ سال در ۸ آبانماه سالجاری ابلاغ شد که در حال حاضر بخشی از این قانون در حال اجراست و بخشی دیگر که نیاز به تدوین آیین نامه دارد در حال نهایی شدن آیین نامه ها بوده تا در نهایت به امضای اعضای هیئت عالی نظارت و وزیر صنعت برسد. البته هنوز چند مورد در قانون جدید اصناف وجود دارد که دارای ایراداتی است و بعد از اینکه ۶ ماه از اجرای این قانون گذشت برای اصلاح این موارد نیز اقدام خواهیم کرد.

فراهانی با بیان اینکه بحث نظارت بازار از سوی اتاق اصناف تشدید شده و از ابتدای اسفندماه تا ۱۵ فروردین بازرسی ها ادامه خواهد داشت، گفت: یکی از مشکلات اصناف موضوع مالیات آنهاست که در سالجاری ۲ میلیون واحد صنفی اظهارنامه های مالیاتی خود را ارائه کرده اند ولی تنها ۳۵۰ الی ۳۶۰ هزار اظهارنامه قطعی به اصناف بازگشته است. بنابراین با توجه به اینکه سال در حال پایان یافتن است، اگر این اظهارنامه های قطعی به اصناف ارائه نشود در سال آینده با بلاتکلیفی روبرو خواهند شد.

به گفته وی مالیات اصناف در سالجاری به صورت یک توافق یکجانبه از سوی وزارت اقتصاد اعمال شد ولی حتی وزارت اقتصاد به همین توافق یکطرفه نیز عمل نکرد و طی نامه ای از وزیر اقتصاد درخواست ملاقات حضوری داشتند تا مشکلات اصناف را مطرح کنند ولی وی اجازه این ملاقات را نداده و به معاونین خود محول کردند. در نهایت بنده نیز در جلسه ای که با معاونین وی برنامه ریزی شده بود حضور نیافتم.

* ۲۰ هزار واحد صنفی آماده توزیع سبدکالا

رئیس اتاق اصناف کشور در مورد توزیع سبدکالا اظهار داشت: در زمانی که صحبت از توزیع سبدکالا شد به وزارت صنعت پیشنهاد دادیم که اصناف آمادگی لازم برای کمک به توزیع سبد را دارند اما آنها با تعاونی هایی قرارداد بسته بودند که مراکز مویرگی برای توزیع و تهیه کالا نداشتند. در نهایت پس از مسائلی که در چند روز نخست شروع توزیع سبدکالا رخ داد در نهایت وزارت صنعت برای توزیع بهتر سبدکالا از اصناف درخواست کمک کرد.

فراهانی ادامه داد: در همین راستا اصناف مکان هایی را در کشور آماده توزیع سبدکالا کردند تا مردم راحت تر و بدون ایستادن در صف بتوانند سبدکالای خود را دریافت کنند که در حال حاضر برنامه ریزی لازم در این زمینه توسط اصناف انجام شده است.

به گفته وی ۲۰ هزار واحد صنفی در کشور آماده توزیع سبدکالا بوده تا دسترسی مردم به سبدکالا راحت تر باشد.

رئیس اتاق اصناف کشور با اشاره به اینکه هر نمایشگاهی در کشور برگزار شود باید از ستاد برگزاری نمایشگاه که از وزارت صنعت، شهرداری و چند دستگاه دیگر نماینده وجود دارد، مجوز دریافت کند، تاکید کرد: هر نمایشگاهی که بدون مجوز ستاد برگزار شود غیرقانونی بوده و وزارت صنعت می تواند با آنها برخورد کند و مسئولیتی نیز متوجه این ستاد نیست. نمایشگاهی که از سوی شهرداری برگزار می شود باید نیز از ستاد برگزاری نمایشگاه ها که یکی از نمایندگان شهرداری نیز در آن حضور دارد مجوز دریافت کند.

فراهانی در مورد تغییر جرائم واحدهای متخلف صنفی در قانون جدید اصناف گفت: در قانون جدید جرائمی که برای واحدهای متخلف در نظر گرفته شده از لغو پروانه تا رفتن به زندان نیز دیده شده است که نسبت به قانون گذشته تغییرات خوبی یافته زیرا در قانون قبلی حجم این جرایم اندک بود.