به گزارش پارس به نقل از فارس ، شبکه « سی ان ان» در مقاله ای به قلم « کورنلیوس ادیبر» یکی از مشاوران بنیاد « کارنگی» و نویسنده « خواسته ایران: درک حاکمیت جدید ایران» و مدرس علوم سیاسی در دانشگاه تهران در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، به تهدیدات اخیر مقامات آمریکایی علیه شرکت های خارجی که برای تجارت با ایران اقدام می کنند، اشاره کرد و نوشت این ایده که تاجران به دلایل سیاسی باید از تجارت در ایران خودداری کنند، نه تنها غیرعملی است بلکه غیرسازنده است. در واقع اصرار بر اینکه ایران هنوز برای تجارت آزاد نیست نمایانگر این مطلب است که بسیاری از سیاست گذاران در آمریکا اهمیت برقراری ارتباط درست با ایران در این نزاع به ویژه اشتیاق مردم ایران را برای نشانه هایی مبنی بر آنکه اقتصاد آنها در آستانه بهبودی است، نادیده می گیرند.

شرکت های بین المللی آماده لحظه ای هستند که تحریم های ایران کاملاً لغو شود

شرکت های بین المللی که به سوی ایران هجوم آورده اند، آماده لحظه ای هستند که تحریم ها علیه ایران به صورت کامل برداشته شود، با اینحال، فعالیت های آماده سازی، موضع آمریکا را تضعیف نمی کند بلکه در واقع این انتظارات را در بین تجار و مردم ایران بالا می برد که در پایان این تونل یک کورسوی امید وجود دارد. چنین خوشبینی جایگاه روحانی در مقابل مخالفان تندرو وی را که به شدت از توافق ایران با آمریکا منتقد هستند، تقویت می کند.

بر اساس این گزارش، درست است که تحریم های قوی در آوردن ایران به میز مذاکرات نقش داشت اما بعید است در حالیکه ایران نشانه هایی از صلح و آشتی از خود نشان داده است، اگر آمریکا و همپیمانانش رویه خود را تغییر ندهند، جامعه بین الملل از تحریم های شدید جدید علیه ایران حمایت کند. در واقع این ایده که سطح کنونی فشارها علیه ایران باید به طرز نامحدودی افزایش پیدا کند، نادرست است.

سی ان ان ادامه داد، هم اکنون که حداقل سطح اعتماد از طریق مذاکرات مستقیم بین وزرای خارجه ۱+۵ و نتیجه توافق موقت با تهران ایجاد شده است، باقی جهان هم اکنون به دنبال یک نوع راه حل هستند اما حتی اگر ضوابط سیاسی را کنار بگذاریم، به طور عملی واضح است که رویکرد افراطی در منصرف کردن تجار غربی در ایران موثر نبوده است. هر کسی که زمانی را در تهران گذرانده باشد، حتی قبل از انتخاب روحانی، این مسئله را می داند که عرضه سالم محصولات غربی از کوکاکولا گرفته تا آیفون، همگی گواه ابتکار شرکت هایی است که توانسته اند در کشوری که تحت تحریم ها است، تجارت قانونی انجام دهند.

این گزارش اینگونه می افزاید، در واقع، شرکت های آمریکایی به جای آنکه دست روی دست بگذارند به طرز چشمگیری در ایران فعال بوده اند. آنها احتمالاً هیأت های رسمی به ایران اعزام نمی کنند اما از طریق نمایندگان واسطه، بسیاری از شرکت ها به دنبال فرصت های سرمایه گذاری در بخش هایی از مواد شیمیایی گرفته تا غذا و نفت در ایران هستند.

این گزارش در پایان با اشاره به این موارد نتیجه گیری کرد که آمریکا با داشتن این مطالب در ذهن خود باید به این آماده شدن شرکت های بخش خصوصی برای از سرگیری تجارت با ایران، خوشبین باشد.