به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمد نهاوندیان بعدازظهر دوشنبه در نشست با ۱۴۰ کارفرمای فرانسوی که در اتاق بازرگانی ایران و با حضور اعضای این اتاق برگزار شد، اظهار کرد: در برگزاری این دیدار دوستانه مقداری تأخیر شده است و باید این فاصله پیش آمده را با سرعت بیشتری جبران کنیم.

فصل جدیدی در مناسبات ایران و اروپا پیش روی ماست

وی با بیان اینکه" فصل جدیدی در مناسبات ایران و اروپا پیش روی ماست" ، تاکید کرد: فضا، فضای امیدواری است و نگاه، مثبت است. خردمندی و آینده نگری ایجاب می کند که ما این فضای مثبت ایجاد شده را مغتنم بشماریم و هرکس به سهم خود برای مثبت کردن هرچه بیشتر فضا گام بردارد. فضای مثبت ایجاد شده، حاصل یک تغییر نگاه است؛ تغییر نگاه از رویکرد برد - باخت به رویکرد برد - برد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه" با تغییر نگاه صورت گرفته در مناسبات ایران و شش کشور (اعضای ۱+۵) شاهد بودیم که اصول توافق آسان بود" ، افزود: در واقعیت صحنه اتفاق خاصی نیفتاده بود و ایران و ۱+۵ همان کشورها هستند و آنچه تغییر کرده، ذهنیت و نگاه است و به جای نگاه برد - باخت، نگاه برد - برد حاکم شده است و هر دو طرف در این نقطه اتفاق نظر کرده اند که نگاه برد - برد را دنبال کنند.

نهاوندیان ادامه داد: بویژه در مساله هسته ای معلوم شد و در آینده نیز بیشتر معلوم می شود که همه آن تصمیمات نادرست مبتنی بر قضاوت نادرست، پیش داوری و اطلاعات نادرست بود و اگر چشم ها را به قول شاعر زیباسخن ایرانی با آب زلال بشوییم، حقیقت زیباست و می توان بر اساس حقیقت بنیان دوستی و همکاری را پایه گذاری کرد.

وی با بیان اینکه" نگاه برد - برد در عالم سیاست، ما را به توافق مقدماتی رساند" ، گفت: امیدواریم با این نگاه به توافق نهایی نیز دست پیدا کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: نکته مهم در توافق اولیه این است که پایان کار نیز ترسیم شده است. در واقع به جای گفت وگوهای بی پایان گذشته که پایان مسیر نامشخص بود، اکنون پایان کار ترسیم و پیش بینی شده و در توافق نهایی دستیابی ایران به فناوری هسته ای همچنان که شایسته هر عضو ان. پی. تی است، با رعایت تمام مقررات بین المللی تحقق پیدا کند و از سوی دیگر اقدامات تحریمی که از آغاز ناروا بوده، برداشته شود و اینکه این موضوع در متن آمده، برای جلسه امروز و گفت وگوی فعالان اقتصادی بسیار مهم است.

سیاسیون، بازی برد - برد را از اقتصادیون آموخته اند

نهاوندیان با بیان اینکه" در هر مذاکره، پیش فرض محیط کسب و کار باید مشخص باشد" ، تصریح کرد: بر اساس پیام این جمله، در مذاکرات اقتصادی می توانیم این فرض را بگیریم که تحریم ها برداشته شده است و بر این اساس مطالعه کرده و همکاری های درازمدت را طراحی کنیم. اگر این نگاه می تواند در عالم سیاست چنین گشایشی را ایجاد کند، باید در نظر داشت که سیاسیون این را از اقتصادیون آموخته اند؛ چراکه عالم اقتصاد چیزی جز برد - برد نیست و هیچ معامله ای صورت نمی گیرد مگر اینکه دو طرف معامله احساس کنند قدمی رو به جلو برداشته اند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به حضور بسیار قوی و معنادار فعالان اقتصادی فرانسوی در این جلسه و استقبال خوبی که اعضای اتاق بازرگانی ایران از این جلسه کرده اند، اظهار کرد: این نشان می دهد که بحث های جدی می تواند در حوزه های مختلف صورت بگیرد.

وی به فعالان اقتصادی فرانسوی که در این جلسه حضور پیدا کردند، توصیه کرد که علاوه بر اینکه از زیبایی های ایران حداکثر استفاده را می کنند، در مذاکرات اقتصادی و تجاری خود در ایران، نگاه بلندمدت را دنبال کنند.