به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به آثار اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها بر صنایع مختلف بورسی و آثار ناشی ازاجرای این قانون اظهار داشت: در فاز دوم هدفمندی یارانه ها دولت پیش بینی کرده که قیمت بنزین تا حدود ۸۰ درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: تحلیل آثار ناشی از تغییرات قیمتی بر صنایع بورسی بسیار مهم و حائز اهمیت است که به غیر از بودجه شرکت ها بر روند سودآوری بنگاه ها نیز اثرگذار است.

عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه تحلیل آثار اجرای فاز دوم هدفمندی بر دو بخش درآمدی و هزینه ای پیش بینی می شود، گفت: یکی از توصیه های مهم این است که سرمایه گذاران حتماً این آثار را در تحلیل های خود داشته باشند و به لحاظ هزینه ای و در آمدی آن را در روند سود آوری شرکت ها مد نظر قرار دهند.

پور ابراهیمی گفت: امکان دارد، پس از افزایش قیمت حامل های انرژی و اجرای فاز دوم برخی بنگاه ها متضرر و برخی سودآوری داشته باشند که این امر مستلزم تحلیل درست از وضعیت بازار است.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با اجرای فاز دوم امکان تعدیل قیمت بهای تمام شده کالاها وجود دارد، گفت: در این میان برخی صنایع قیمت فروش محصولات را به نسبت این تعییرات، تعدیل خواهند کرد.

وی با بیان اینکه افراد پیش از ورود به بازار سرمایه باید این موارد را مورد نظر قرار دهند، گفت: این افراد باید آثار مستقیم و غیر مستقیم اجرای این قانون را تحلیل کرده و به صورت جزئی وارد مباحث آن شوند.

پورابراهیمی گفت: در فاز دوم هدفمندی، دولت در کنار افزایش نرخ حامل های انرژی، مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان را با اولویت حمایت از بخش تولید، حمل و نقل و بهینه سازی مصرف تخصیص داده که این امر نیز اثرات جداگانه ای بر سودآوری صنایع و درآمد آنان دارد.

وی افزود: برخلاف دولت گذشته، این میزان از نقدینگی که باید صرف حمایت از تولید شود، کاملاً تخصیص داده خواهد شد، تا بتواند ظرف یک سال بخشی از اثرات منفی را جبران و بر سودآوری آنان دخیل باشد.

این عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه بودجه شرکت ها به تناسب تصویب قانون بودجه ۹۳ مجدداً به بازار اعلام خواهد شد، گفت: برخی صنایع پس از اجرا در EPS (پیش بینی درآمد هر سهم) تعدیل مثبت و یا منفی اعلام خواهند کرد و سرمایه گذاران باید با توجه به این موارد اقدام به خرید و فروش کنند.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه چشم انداز بازار سرمایه بسیار مناسب و مثبت ارزیابی می شود، افزود: نوسان بازار امری طبیعی بوده و سرمایه گذاران قدیمی به خوبی با این روند آشنا هستند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن توصیه به سرمایه گذاران تصریح کرد که نباید تحت تاثیر فضای روانی قرار گرفته و با روند منفی شاخص، اقدام به فروش سهام کنند.

وی ادامه داد: بازار سرمایه همواره بازدهی حداقل دو برابری نسبت به متوسط بازدهی شبکه بانکی داشته و این میزان حداقل برای سرمایه گذاران این بازار بدون ریسک است، یعنی اگر سرمایه گذاران در اوراق مشارکت سرمایه گذاری کنند، سود ثابت ۲۰ درصد سالانه دریافت کرده اما بازدهی بورس حداقل دو برابر این میزان بوده است.