به گزارش پارس به نقل از صبحانه، کارت سوخت را باید یکی از مهمترین برنامه ها و تلاش های سیستم مدیریتی کشور برای حل بحران مصرف رو به رشد بنزین در کشور دانست که در نوبه خود نیز تاثیرات مثبتی به همراه داشت. اما طی ماههای اخیر، مصرف بنزین باز هم شیب صعودی به خود گرفته و بر این اساس، مجددا مسئولان سراغ کارت سوخت رفته اند.


بر این اساس، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اعلام کرد که قرار است تا پایان امسال، کارت سوخت دارندگان موتورسیکلتهای فرسوده سوزانده شود و طبق این مهلت، دارندگان این موتورها فکر می کردند تا آخر سال ۹۲ فرثت دارند.

اما در روزهای اخیر کارت سوخت تعدادی قابل توجهی از این موتور سوارها به طور ناگهانی باطل شده و متاسفانه سهمیه سوخت ذخیره شده در بسیاری از این کارتها هم از بین رفته است.

درست است که با شدت گرفتن آلودگی هوا در کلان شهرها، دوباره موضوع تاثیر موتورها و خودروهای فرسوده در این آلودگی مطرح شده و آلودگی هم به گردن آنها افتاد اما طبق اعلام های گذشته، قرار بود تا پایان سال سهمیه سوخت وسایل نقلیه فرسوده قطع شود ولی گویا موتورسوارانی که پلیس هم نتوانسته کلاه سر آنها بگذارد، در روزهای اخیر از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی غافلگیر شده اند و سه میلیون کارت سوخت متعلق به آنها در حال سوختن است.

یکی از موتورسواران در این خصوص به ما می گوید: ای کاش مسئولان اجازه می دادند تا پایان سال سهمیه بنزین کارت های خود را مصرف می کردیم نه اینکه بدون اعلام قبلی، آن را بسوزانند. قبلا اعلام کرده بودند کارتهای موتورهایمان دیگر شارژ نمی شود ولی الان فهمیدیم که سهمیه باقی مانده در آن را هم صفر کرده اند!

وی با اشاره به اینکه این موتورها را افراد کم درآمد سوار می شوند، افزود: ولی مسئولان به بهانه آلودگی هوا کارت های سوخت ما را سوزانده اند.

وی با تاکید بر اینکه موتوری که در روستا کار می کند چه دودزایی دارد، اضافه کرد: حضور امثال ما در روستاها و شهرهای کوچک چه ضرری به هوای تهران می رساند که دلیل این کار را مقابله با آلودگی هوا اعلام کرده اند؟

مجتبی شفیعی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در این خصوص به ما می گوید: بر اساس مصوبه دولت که دو سال پیش تصویب شد، کارت سوخت موتورها و اتومبیل های فرسوده به طور کلی باید ابطال شود اما ستاد با توجه به اینکه پیش بینی می کرد مقداری از سهمیه سوخت در کارت دارندگان این وسایل نقلیه مانده باشد، به وزارت نفت ابلاغ کرد که دارندگان این وسایل نقلیه، ذخیره هایشان را تا پایان سال استفاده کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: الان به طور تدریجی روزانه حدود ۳۵ هزار کارت سوخت وسایل نقلیه فرسوده ابطال می شود و با توجه به اینکه حدودا ۳ میلیون وسیله فرسوده در کشور داریم، تا پایان سال کارت سوخت تمام آنها باطل خواهد شد.

* اما این همه ماجرا نیست

داوود عربعلی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز می گوید: در مرحله اول کارت سوخت موتورسیکلتهای بالای ۱۵ سال را طبق مصوبه ای که به ما رسید، ابطال و این کار را از ۲۶ دی ماه آغاز کردیم. تا الان حدود ۵۰۰ هزار کارت سوخت موتورسیکلت ابطال شده است و روزانه به تعداد این ها افزوده می شود.

وی در خصوص اینکه ستاد سوخت اعلام کرده قرار بوده سهمیه سوخت این وسایل نقلیه تا پایان سال حفظ شود، تاکید می کند: چنین چیزی یادم نمی آید. باید بررسی کنم. اگر موردی بود به اطلاع شما می رسانم.

عربعلی در پاسخ به این سئوال که آیا نمی شد این کار به صورت منطقه ای صورت می گرفت تا موتورهایی که در روستاها استفاده می شود بتوانند به کار خود ادامه دهند؟ می گوید: خیر. این امکان وجود ندارد.

مقابله با آلودگی هوا و حذف موتورهای فرسوده، قطعا نیازمند تعیین مشوق ها و مجازات هایی است اما به نظر می رسد سهمیه ای که قطره قطره در طول ماهها جمع شده است، نباشد یک شبه و با یک تصمیم گازانبری از بین برود.