به گزارش پارس به نقل از فارس، نادر قاسمی در خصوص اینکه گفته شده بود احتمالاً در خصوص تغییر زمان قید شده برای پرداخت وام ۵۰ میلیونی به زوجین تجدید نظر صورت می گیرد، گفت: فعلاً نمی توانیم این تغییر را صورت دهیم چرا که ۲۲۵ هزار خانوار داریم که اگر یک درصد آنرا در نظر بگیریم معادل ۱۱ هزار میلیارد ریال باید اوراق مسکن توزیع کنیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که کل اوراق زنده بانک مسکن ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد ریال بیشتر نمی شود بنابراین علت اینکه در مصوبه شورای پول و اعتبار زمان پرداخت تسهیلات مسکن به زوجین ۱۷ دی ماه تعیین شده به همین دلیل است و براساس شرایط موجود آنرا اعلام کرده اند.

قاسمی گفت: از سال ۹۰ به این طرف حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار ازدواج صورت گرفته است اگر این عدد بر ۵۰ میلیون تومان ضرب شود حدود ۶ تا ۷ میلیارد تومان می شود که از عهده بانک مسکن خارج است بنابراین باید در آینده از این حساب استقبال شود و با افزایش سپرده ها و به تبع آن افزایش اوراق حق تقدم سایرین هم بتوانند وام و اوراق مسکن تهیه کنند.

*دلیل مقدور نبودن پرداخت وام ۵۰ میلیونی به سایر زوجها

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در پاسخ به این سئوال که اگر مردم سپرده گذاری خود را افزایش دهند و از اوراق مسکن استقبال کنند آیا احتمال اینکه وام ۵۰ میلیونی شامل حال تمام زوجها شود، گفت: بانک مسکن به منابع خود توجه می کند چرا که منابع محدود و درخواست ها نامحدود است پس هر سازمان و هربانکی منابع محدودی دارد بنابراین بانک مسکن براساس محدودیتهایی که دارد برای پرداخت این گونه وام ها زمان تعیین می کند.

قاسمی افزود: با این حساب فعلاً برای بانک مسکن با توجه به اوراق مسکن موجودی که دارد مقدور نیست که بخواهد این تاریخ ۱۷ دی ماه را تغییر دهد.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن اضافه کرد: هدف بانک مسکن این است که تسهیلات بیشتر به سمت تولید و ساخت مسکن سوق پیدا کند چرا که باعث کاهش تورم می شود و قیمت مسکن به تعادل می رسد.

وی افزود: بنابراین اگر سازنده های مسکن از تسهیلات مسکن به هر شیوه و مدلی که در بانک مسکن موجود است استقبال کنند هم تولید مسکن افزایش می یابد و هم قیمت ها متعادل می شود.

*بانک های خصوصی اوراق مسکن خریده اند/تعادل قیمت اوراق تا ۲ ماه آینده

قاسمی در پاسخ به این سوال که در هفته گذشته اوراق حق تقدم مسکن در بازار کمیاب شده بود آیا این وضعیت بهبود پیدا کرده است، گفت: ظاهراً برخی از بانک های خصوصی اقدام به سپرده گذاری برای تهیه انبوه اوراق حق تقدم در بانک مسکن کرده اند و احتمالا بخشی از اوراق را وارد بازار کرده اند به همین دلیل به نظر می رسد تا ۲ ماه آینده با توزیع اوراق مسکن و استقبال مردم قیمت ها به حد تعادل برسد.