به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به استناد آمارها و ارقام منتشره مرکز آمار ایران هر خانوار شهری در طول سال۹۱ هرینه ای نزدیک به ۱۶ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان را در سال گذشته تحمل کرده است.

از بین هزینه انجام شده در خانوارهای شهری که نسبت به سال ۹۰ با رشد ۲۳.۸ درصدی نیز مواجه بوده است نزدیک به ۷۳ درصد یعنی حدود ۱۱ میلیون و ۹۷۱ هزار تومان برای تامین مواد خوراکی و دخانی و حدود ۲۸ درصد معادل چهار میلیون و ۴۵۷ هزار تومان برای خرید کالاهای غیر خوراکی صرف شده است.

اما دربین هزینه های غیر خوراکی مسکن با سهم ۲۴.۲ درصدی دومین هزینه شهرنشینان بعد از هزینه ۳۱ درصدی پوشاک و کفش است.

بر این اساس نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان از هزینه های خانوارهای شهری در طول سال گذشته به مسکن اختصاص داشته است.

این در حالی است که مسولین بانک مسکن مبنای تعیین سقف تسهیلات جدید مسکن همچنین اقساط را آمارهای مربوط به هزینه درآمد خانوارها عنوان کرده اند.

به گفته رحیمی- مدیر مرکز برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد این بانک - هزینه ی خانوارها در پایان سال ۹۱ نشان می دهد که هزینه ی مسکن بیشترین سهم را در هزینه های آنها داشته است، به طوری که تا پایان این سال سهم مسکن ۳۳ درصد از کل هزینه های خانوارهای شهری و حدود ۲۰ درصد در مناطق روستایی را پوشش داده است، بنابراین آنچه که بانک مرکزی به آن استناد می کند تبعیت از استاندارد ۲۸ تا ۳۰ درصدی است.

اما در سال گذشته ۶۸.۴ درصد خانوارهای شهری با رشد ۱.۵ درصدی نسبت به سال ۹۰ صاحبخانه بوده اند.

در عین حال در سال قبل از تعداد مستاجران شهری ۵.۸ درصد کاسته شد و خانوارهای دارای مسکن رهنی و اجاره ای به ۲۱.۷ درصد کاهش یافته اند.

همچنین ۹.۹ درصد جمعیت شهری نه مستاجراند و نه صاحبخانه بلکه محل سکونت خود را در برابر انجام خدمت، رایگان و سایر امکانات تهیه می کنند.