به گزارش پارس به نقل از فارس، هاشم یکه زارع که این روزها ترجیح می دهد کمتر در معرض دید قرار گیرد و به همین دلیل نیز از سخنرانی در برخی مراسم ها و یا حضور در جمع خبرنگاران خودداری می کند، در گفت وگوی کوتاهی با فارس از شرطش برای شکایت از شرکت پژو بابت خسارتی که به ایران وارد کرده است، گفت.

مدیر عامل ایران خودرو در پاسخ به این سوال که با توجه به زیان وارد شده به ایران از محل قطع ناگهانی همکاری پژو با ایران، آیا قصد ندارید از این شرکت شکایتی کنید؟ اظهار داشت: این موضوع بستگی به این دارد که مذاکرات ما با پژو به کجا برسد، باید دید این شرکت در آینده، گذشته اش را جبران می کند؟

وی در پاسخ به این سوال که طبق گفته کارشناسان، تولید یک محصول پژو، دو برابر تولید یک خودروی ایرانی سرمایه نیاز دارد، چرا به جای مذاکره با پژو، روی تولید محصولات جدید ایرانی سرمایه گذاری نمی کنید؟ گفت: یکی از اهدافمان سرمایه گذاری روی تولید ایرانی است، ولی پژو را به عنوان یک شریک تجاری داریم.

یکه زارع در پاسخ به این سوال که چه اصراری بر حضور پژو در ایران دارید نیز گفت: برای حضور در زنجیره جهانی، باید شریک خارجی داشته باشیم که این شریک تنها پژو نیست، بلکه با شرکت های جهانی دیگر نیز می توانیم ارتباط داشته باشیم.

وی تأکید کرد: حتماً به دنبال شرکت های خارجی دیگر نیز می رویم.

مدیر عامل ایران خودرو در پاسخ به این سوال که چه اصراری بر حضور پژو در ایران دارید و با کدام شرکت خارجی دیگر در حال مذاکره هستید نیز گفت: اصراری بر حضور پژو نداریم و شرکت های خارجی دیگر نیز بعداً مشخص خواهند شد.

یکه زارع در حالی برای شکایت از پژو بابت خسارت وارد شده به ایران شرط گذاشت که رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با فارس از پیگیری حقوقی قرارداد پژو با ایران و عدم پای بندی پژو به این قرارداد خبر داد و گفت: این موضوع توسط وزارت صنعت در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که هیچ کشوری به راحتی بازار صادراتی خود را در اختیار دیگران قرار نمی دهد.

وی با بیان اینکه قرارداد تولید خودرو بین شرکت پژو و ایران ۱۰ سال پیش منعقد شده است، افزود: این قرارداد به امضای روسای جمهور ایران و فرانسه رسیده که هنوز مدت ۱۰ ساله آن به اتمام نرسیده و عدم پای بندی پژو در حال پیگیری است.

پیشتر نیز یک مقام آگاه گفته بود: اصرار بر حضور شرکت پژو در ایران در شرایطی صورت می گیرد که خروج ناگهانی این شرکت از ایران، حداقل ۸۰۰ میلیون یورو یعنی معادل ۳.۲ تریلیون تومان خسارت به کشورمان وارد کرده است.

به گفته وی، تولید هر محصول پژو در ایران دو برابر یک خودروی ایرانی هزینه نیاز دارد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بابت طراحی و تولید رانا ۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفته بود: بابت طراحی و تولید دنا نیز همین مقدار هزینه شده که نصف هزینه ای است که برای طراحی ۲۰۶ صندوق دار صورت گرفت.

وی گفته بود: تنها با پول یک ماه خرید قطعه از پژو، می توان یک خودروی ایرانی طراحی و تولید کرد.

در این شرایط، وزارت صنعت و برخی مدیران خودروساز کشور در حالی برای حضور دوباره پژو در ایران فرش قرمز پهن می کنند که پس از حضور این شرکت در ایران به دعوت رسمی مسئولان ایرانی در همایش بین المللی خودرو تهران، هنوز مسئولان پژو پاسخی به دعوت طرف ایرانی نداده اند.