به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمد خوش چهره امروز در نخستین همایش کشوری صنعت قراضه آهن در اتاق بازرگانی اصفهان، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تلنگری به صنعتگران کشور است، گفت: صنعتگران باید از کم تحرکی فاصله بگیرند و تحرکات اقتصادی کشور را بیشتر کنند.

وی اظهار کرد: اقتصاد در تمام حوزه ها حضور دارد، اما به دلیل نداشتن حوزه بندی در ارگان ها و نبود جایگاه مشخص برای آنها میان بخش ها سردرگم است.

وی افزود: برای مثال بخش خصوصی وظیفه ای برای ایجاد اشتغال ندارد، بلکه وظیفه این بخش گردش چرخه اقتصاد کشور است، در حالی که تعدادی از آنها فرصت های شغلی ایجاد می کنند، اما باید توجه کرد دولت وظیفه ایجاد اشتغال را بر عهده دارد و باید با وام های کم بهره فرصت های شغلی ایجاد کند.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اگرچه محیط زیست مساله ای مهم است، اما نباید انتظار داشت که یک دستگاه اجرایی در کار یک دستگاه نظارتی هم چون محیط زیست دخالت کند و این موضوع را باید ارگان زیست محیطی به دستگاه ها تذکر دهد.

جهان اقتصاد جهان بی اخلاقی است

خوش چهره با بیان اینکه امروزه توسعه اقتصادی به شدت رو به رشد است، اضافه کرد: از جنگ جهانی دوم تا کنون جمعیت جهان سه برابر شده و افزایش جهشی در تولیدات کشورها به وجود آمده است و همین امر باعث شده تا منابع تجدید ناپذیر به سرعت مصرف شده و منابع طبیعی از میان بروند.

وی با بیان اینکه جهان اقتصاد جهان بی اخلاقی است، تصریح کرد: استفاده بی رویه از محصولات موضوع محیط زیست را همواره مغفول و سهم انرژی را افزایش می دهد، بدین معنی که صرفه جویی از میان می رود.

صنعت قراضه آهن مغفول مانده است

هم چنین مدیرعامل شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه اصفهان در این مراسم گفت: در پنج سال گذشته با اسقاط یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه اتومبیل حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن قراضه تولید شده است که البته این یعنی وجود نداشتن سود اقتصادی، اما این امر می تواند منجر به کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و افزایش تولید داخلی شود.

محمدرضا کچوییان با بیان اینکه امروزه صنعت قراضه آهن در کشور مغفول مانده است، اظهار کرد: طرح اسقاط خودروهای فرسوده در سال های اولیه با استقبال خوبی رو به رو شد. مثلا این شرکت به طور متوسط روزانه ۱۰۰ دستگاه اتومببیل اسقاط می کرد، اما در چند سال اخیر به دلیل انفجار قیمت خودرو اسقاط خودرو بسیار کاهش یافته و به طور متوسط تنها ۲۰ تا ۳۰ دستگاه خودرو برای اسقاط داریم و این یعنی ضربه به محیط زیست کشور که با یک سیاست گذاری مناسب می توان از آن جلوگیری کرد.

مدیرعامل شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه اصفهان اضافه کرد: در چند ماه گذشته به دلیل تغییر برخی از سیاست های کوچک در بخش صنعت قراضه آهن و بدنه خودروها، دوباره موضوع اسقاط خودروها مطرح شده است که هم چنان با روزهای اولیه اجرای طرح بسیار فاصله دارد.

کشور با کمبود قراضه روبرو است

وی تاکید کرد: رویکرد اقتصادی قراضه آهن رویکرد مهمی است، چراکه در عرضه و تقاضای قراضه آهن عدم تعادل وجود دارد و در بهترین حالت و در بهترین شرایط اقتصادی باز هم کشور با کمبود قراضه آهن مواجه است و یکی از مهم ترین علت این کمبود نیز همان بحث مغفول ماندن قراضه آهن است.

مدیرعامل شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: میان مصرف کننده و تامین کننده قراضه آهن در کشور شکاف وجود دارد که باید این شکاف پر شود تا قراضه ها در انبارها خاک نخورد و مصرف کننده مجبور نباشد که از خارج قراضه آهن وارد کند.