به گزارش پارس به نقل از به نقل از خبرآنلاین، روند تغییر قیمت ها نشان می دهدT طی سالهای ۸۶ تا ۹۱ قیمت میوه در آستانه شب یلدا هر سال نسبت به سال قبل بین ۳۰ تا ۵۰ درصد گران شده است.

اگر به کودکی بگویید نقاشی از شب یلدا بکشد، بی تردید خانواده ای را می کشد که شاد و خرم مشغول خوردن هنداونه، انار و آجیل هستند. شب یلدا بدون انار، هندوانه و آجیل قابل تصور نیست. هندوانه، انار و آجیل تبدیل به نمادها و نشانه های بدون جایگزین شب یلدا شده اند. اما این روزها به قدری هزینه های زندگی بالا رفته است که بخش بزرگی از جامعه برای تامین نیازهای اولیه خود با مشکلات متعددی روبرو هستند. این روزها اقشار آسیب پذیرتر جامعه شاید به این فکر می کنند تا دیگر در مراسم شب یلدا از نشانه ها و نمادهای آن استفاده نکنند یا در بهترین حالت آن تعداد این نشانه ها را به حداقل برسانند.

بی شک اگر نیکان ما که بنیان گذار این گونه مراسم بودند پیش بینی می کردند که تهیه این اقلام چه فشاری در آینده به نبیره ها و ندیده های آن ها تحمیل خواهد کرد در تعیین این نشانه ها و نمادها تجدید نظر جدی می کردند.

هندوانه کیلویی ۱۰۰۰ تومان، انار کیلویی ۳۵۰۰

اگر سری به نرخنامه مندرج در سایت سازمان میوه و تربار بزنید مشاهده خواهید کرد که برای هندوانه به نسبت درجه کیفیت آن دو نرخ درجه شده است. برای هندوانه درجه یک نرخ ۵۰۰ تومان و برای درجه دو آن نرخ ۳۵۰ تومان درج شده است. این در حالی است که رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از نرخ ۱۰۰۰ تومانی برای هندوانهشب یلدا خبر می دهد. در این در حالی است که به تجربه ثابت شده است تا این قیمت ها هر چه به شب یلدا نزدیک بشویم دستخوش تغییرات بیشتری خواهد شد.

دیگر میوه شب یلدایی، یعنی انار با قیمت های متفاوتی در سطح شهر عرضه می شود. انار ازکیلویی ۲۰۰۰ تومان تا ۳۵۰۰ تومان در بازار یافت می شود. البته رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در این رابطه می گوید: امسال انار به میزان کافی در بازار وجود خواهد داشت. البته اگر در هنگام خرید انار با این سخن فروشنده روبرو شدید که انار فرئخته شده به شما صادراتی است، چندان این حرف را باور نکنید. زیرا به گفته مهاجران مقدار اندکی از انار صادراتی وارد بازار داخلی می شود.

آجیل گران ترین کالای یلدایی

در حال حاضر نرخ آجیل شب یلدا از ۳۰ هزار تومان آغاز می شود و تا حدود ۶۰ هزار تومان می رسد. این دامنه تغییر علاوه بر کیفیت آن به منطقه شهری هم که آجیل در آن عرضه می شود، بستگی دارد. رییس اتحادیه آجیل و خشکبار درباره قیمت این محصولات با توجه به نزدیکی شب یلدا می گوید: قیمت آجیل در شب یلدای امسال تفاوت چندانی با سال گذشته ندارد. یکی از دلایلی که توسط ارزانی ممقانی مطرح می شود این است که با توجه به نزدیکی شب یلدا و اربعین حسینی در بازار با افزیش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت در روزهای منتهی به شب یلدا روبرو نخواهیم بود.



                                                              قیمت میوه در آستانه شب یلدا به روایت بانک مرکزی

قیمت های رسمی چه می گویند

در حال حاضر متوسط قیمت هر کیلو هندوانه در بازار تهران تا ۱۸۰۰ تومان رسیده است بانک مرکزی خبر از قیمت ۸۶۰ تومانی هر کیلو هندوانه می دهد البته نرخ های اعلام شده از سوی بانک مرکزی مربوط است به دو هفته قبل از شب یلدا بوده و چندان تناسبی با تب خرید این شب طولانی ندارد.

ولی آنچه از روند قیمت میوه های اصلی سفه یلدا در سالهای ۸۶ تا ۹۱ گزارش شده است طی سالهای اخیر قیمت هر کیلو هندوانه شب یلدا از ۴۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان قد کشیده و هر کیلو انار هزار دانه نیز از ۱۱۰۰ تومان سال ۸۶ به ۳۷۷۰ تومان (هفته منتهی به ۱۵ آذر ۹۲) افزایش یافته است که به این ترتیب قیمت هر کیلو انار در این دوره زمانی متوسط سالی ۲۷ درصد گران شده و قیمت هر کیلو هندوانه به طور متوسط سالانه ۵۸ درصد قد کشیده است

آجیل هم که در سال های اخیر جهش قیمت داشته است، هر کیلو قیسی به عنوان عضو ثابت آجیل شب یلدا بین ۸ تا ۱۱ هزار تومان قیمت پیدا کرده است آنهم همه جا فقط در میادین میوه و تره بار شهر تهران دیگر بماند پسته ۴۰ هزار تومانی و بادام ۷۵۰۰ تومانی و تخمه افتابگردان هر کیلو ۸۵۰۰ تومانی نشان میدهد امسال شب زنده داری یلدا چندان ارزان هم تمام نمی شود مگر آنکه فقط دور هم جمع شویم و به گفتمان خالی قناعت کنیم.