به گزارش پارس به نقل از مهر، سید پیروز موسوی از بهره برداری ۴ مخزن جدید ذخیره سازی نفت در پایانه نفتی خارگ به عنوان شاهراه صادرات نفت ایران در خلیج فارس تا پایان سالجاری خبر داد و گفت: با وارد مدار شدن این چهار مخزن، ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در خارگ به ۳۲ میلیون بشکه نفت افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت ذخیره سازی در خارگ ۲۸ میلیون بشکه نفت است، تصریح کرد: با افزوده شدن چهار میلیون بشکه نفت به ظرفیت ذخیره سازی به استانداردهای بین المللی نزدیک تر می شویم.

این مقام مسئول مهمترین هدف از اجرای این پروژه، افزایش توان ذخیره سازی نفت خام و افزایش ظرفیت بالقوه بر اساس استانداردهای جهانی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این جلوگیری از مخلوط شدن نفت خام سبک و سنگین و اجتناب از عملیات جداسازی است.

موسوی با یادآوری اینکه شرکت پایانه های نفتی ایران آمادگی برای افزایش صادرات نفت خام را دارد، بیان کرد: همزمان با برنامه وزارت نفت برای افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت خام، ظرفیت عملیاتی لازم برای صادرات نفت به میزان سقف تعیین شده در اوپک در پایانه های نفتی وجود دارد.

وی با اعلام اینکه هم اکنون با توجه به تعمیرات اساسی انجام شده در اسکله های شرقی و غربی، توان صادرات روزانه ۵ میلیون بشکه نفت خام از طریق این پایانه فراهم شده است، تبیین کرد: همچنین در صورت افزایش توان صادراتی کشور، می توانیم از پایانه های شناور نیز استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی در خصوص آخرین وضعیت صادرات میعانات گازی هم توضیح داد: صادرات میعانات گازی از طریق پایانه عسلویه نیز بر اساس برنامه تکلیفی وزارت نفت در حال انجام است.