به گزارش پارس به نقل از ایسنا، طبق آمارهای اعلام شده رقم تجارت خارجی ایران (کالاهای نفتی و غیر نفتی) در هشت ماهه امسال ۵۲ میلیارد و ۸۵۲ میلیون دلار بود که ۴۷ درصد این رقم مربوط به صادرات و ۵۳ درصد به واردات اختصاص دارد. یعنی این که طی این مدت کمتر از ۲۵ میلیارد دلار صادرات انجام شده است که ۱۹.۷ میلیارد دلار آن مربوط به کالای غیر نفتی بوده است. در طول این مدت همچنین بیش از ۲۸ میلیارد دلار کالا وارد شده که نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار آن کالای غیرنفتی بوده است.

از سوی دیگر در پنج ماه نخست امسال ارزش صادرات غیرنفتی ۱۲ میلیارد دلار بود که در مقایسه با ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی سال گذشته حدود شش درصد کاهش را نشان می دهد اما از نظر وزنی حدود ۱۳.۵ درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که میزان صادرات غیرنفتی در سال قبل برابر با ۴۱ میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار در مقابل واردات ۵۳ میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلاری بوده است. این میزان در سال ۱۳۹۰ برای صادرات ۴۳ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار و برای واردات ۶۱ میلیارد و ۸۰۸ میلیون دلار بوده است.

برای امسال نیز روی صادرات ۵۹ میلیارد دلاری غیرنفتی هدفگذاری شده که ۴۱ میلیارد دلار آن کالا و ۱۸ میلیارد دلار خدمات خواهد بود. با این تفاسیر باید گفت که در هشت ماهه امسال کمتر از نیمی از برنامه صادراتی امسال محقق شده است. حال باید دید که بازرگانان و مسوولان حوزه تجارت می توانند طی چهار ماهه پایانی سال نیم دیگر برنامه صادراتی را جامه عمل بپوشانند؟ کاری که روی کاغذ شاید امکان پذیر باشد ولی در عمل با توجه به شرایط موجود بسیار سخت خواهد بود.