گروه اقتصادی : حسن روحانی هفته گذشته به یکی از وعده های انتخاباتی خود عمل کرد و بودجه سر موعد از قبل تعیین شده به مجلس رساند. لایحه بودجه یا بودجه پیشنهادی روحانی از جهات بسیاری حائز اهمیت است. روحانی در زمان انتخابات وعده های متنوعی به مردم داد. این وعده ها می تواند خود را در قالب بودجه دولت نشان دهد.

به گزارش پارس ، یکی از وعده های روحانی و البته موارد ضروری برای درمان اقتصاد بحث یارانه هاست. در بودجه امسال، دولت در قالب لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۳۹۳ به مجلس شورای اسلامی، سهم اعتبارات یارانه ای را تعیین کرده است که این اعتبارات جدای از اعتبارات پرداخت نقدی یارانه هاست. دولت برای سال آینده در مجموع ردیف اعتبار بیش از ۱۸.۸ هزارمیلیارد تومانی را پیشنهاد کرده است.

دولت ترجیح داده است بیشترین اعتبارات برای یارانه را به نان اختصاص دهد. به طوریکه نان با ۸۸۰۰میلیارد تومان یارانه بیشترین سهم را در اعتبارات یارانه ای دارد. بعد از نان نیز انرژی بیشترین یارانه را می گیرد. ۵۳۰۰میلیارد تومان برای اعتبارات یارانه در نظر گرفته شده است.


تخصیص اعتبار این یارانه ها در حالی است که قرار بود با پرداخت یارانه نقدی، دیگر  یارانه غیر نقدی روی کالاهای ضروری پرداخت نشود.

زمانی که محمود احمدی نژاد، برای دومین بار بر کرسی ریاست جمهوری نشست و بودجه پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کرد در ردیف اعتبارات یارانه ای ۲۲بند را در نظر گرفت. مجموع اعتبارات یارانه ای که محمود احمدی نژاد در اولین سال اجرای هدفمندی یارانه ها در نظر داشت در حدود ۲۰هزار میلیارد تومان بود. اکنون روحانی تنها برای ۲۰بند اعتبارات یارانه ای در نظر گرفته است. البته جای خالی اعتبارات یارانه نقدی در میان این بندها خالیست.

درحالیکه روحانی برای نان یارانه نقدی در نظر گرفته است که احمدی نژاد در اولین سال دولت دهم، برای نان یارانه ای در نظر نگرفته بود و در عوض یارانه نان را به زیرساخت مسکن مهر (سهم وزارت نیرو) ، یارانه مسکن فرهنگیان، حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج، دارو و اعطای جوایز صادراتی اختصاص داد. درواقع در دولت جدید بودجه یارانه ای برای یارانه مسکن فرهنگیان، حمایت از بیماران خاص، دارو و اعطای جوایز صادراتی در در نظر گرفته نشده است.

در بودجه پیشنهادی روحانی، جای اعتبارات یارانه نقدی خالیست. آنطور که نوبخت، سخنگوی دولت گفته است، موضوع هدفمندی نقدی یارانه ها در قالب لایحه ای جداگانه به مجلس خواهد رفت و رییس جمهور در حال بررسی و انتخاب بهترین شرایط برای تعیین چگونگی اختصاص اعتبارات به این طرح بزرگ و نفسگیر است.

سال گذشته بود که محمود احمدی نژاد در بودجه پیشنهادی خود ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت یارانه نقدی درنظر گرفت و این شائبه ایجاد شد که یارانه نقدی ماهانه هر ایرانی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها به بیش از ۱۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

در این بین برای تامین یارانه بلیط حمل و نقل همگانی و یارانه بلیط مترو تهران و قطار شهری سایر شهرها اعتبار ۲۴۵ میلیارد تومانی پیشنهاد شده همچنین برای یارانه سود تسهیلات مسکن مهر اعتباری ۱۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.


دولت در این لایحه پیشنهادی برای کمک زیان شرکت های آب منطقه ای ۴۰ میلیارد تومان، کمک زیان شرکت های آب و فاضلاب روستایی ۱۳۰ میلیارد تومان، اعتبار موضوع بند (ی) ماده (۱۴۳) قانون برنامه پنجم توسعه کشور ۳۰ میلیارد تومان، اعتبارات موضوع هزینه صدور پروانه های ساختمانی، عوارض شهرداری، هزینه های انشعاب آب، فاضلاب، برق و گاز ۵ میلیارد تومان اتبار پیش بینی شده است.