به گزارش پارس به نقل از فارس، یک مقام آگاه دلایل تلاش شرکت پژو و برخی مدیران ایرانی را برای حضور دوباره در بازار ایران تشریح کرد و گفت: مدیران خودروساز ایرانی در حالی به حضور دوباره شرکت های خارجی مانند پژو در ایران روی خوش نشان می دهند که هزینه صرف شده برای تولید محصولات این شرکت ها در ایران دو برابر هزینه لازم برای طراحی و تولید یک خودروی داخلی است.

* به جای تولید ۲۰۶ صندوق دار می توانستیم دو خودروی ایرانی تولید کنیم

این مقام آگاه با بیان اینکه سرمایه گذاری سنگینی در ایران برای تولید محصولات پژو صورت گرفته است، گفت: اگر این سرمایه گذاری برای تولید خودرویی داخلی هزینه می شد، صرفه آن برای کشور بیشتر بود.

به گفته وی، اگر سرمایه گذاری که برای تولید پژو ۲۰۶ صندوق دار صورت گرفت، برای طراحی و تولید محصولی مانند رانا انجام می شد، دو محصول جدید داخلی در کشور تولید می شد.

این مقام آگاه با بیان اینکه برای تولید ۲۰۶ صندوق دار ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: اگر این سرمایه گذاری برای توسعه برند ملی صورت می گرفت، علاوه بر تولید خودروی داخلی، به جای یک خودرو، ۲ یا ۳ محصول در کشور تولید می شد.

* حق لیسانس نیم تا یک درصدی در داخلی سازی قطعات

وی در مورد دریافت حق لیسانس از سوی شرکت های خودروساز خارجی از تولیدکنندگان ایرانی نیز گفت: حق لیسانس یا رویالتی توسط شرکت های معتبر دریافت می شود و به شرکت هایی که برند آنها چندان شناخته شده نیست و یا اکثر شرکت های چینی پرداخت نمی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حق رویالتی برای خودروهایی مانند پژو ۴۰۵ و پژو پارس به کمتر از ۱۰ یورو بابت هر دستگاه رسیده است.

به گفته وی، حق لیسانس بابت تولید یک خودرو به میزان داخلی سازی آن بستگی دارد به طوری که اگر یک قطعه داخلی سازی شود، نیم یا یک درصد ارزش آن قطعه بابت رویالتی به شرکت خارجی پرداخت می شود، به عنوان مثال بابت یک قطعه ۱۰۰ دلاری باید یک دلار به شرکت خارجی پرداخت شود.

وی تأکید کرد: در مذاکره با شرکت های خارجی باید به آنها اعلام کنیم که ساخت داخل برای ما اهمیت زیادی دارد تا دانش فنی تولید را به ما منتقل کند.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به داخلی سازی پژو ۲۰۶ گفت: تنها اعتراضی که شرکت پژو می تواند علیه ایران داشته باشد این است که از بابت تولید این خودرو، حق لیسانس دریافت کند که در مورد داخلی سازی پژو ۲۰۶ ایرانی حدود ۴۰ یورو به ازای هر دستگاه از این خودرو است.

* طراحی خودرو در تحریم های کاخ سفید وجود ندارد

این مقام آگاه با تأکید بر لزوم توسعه طراحی خودرو در کشور، گفت: طراحی خودرو جزء مواردی است که در تحریم های کاخ سفید به آن اشاره ای نشده است و در حال حاضر شرکت های خارجی زیادی آماده همکاری با ایران در این خصوص هستند تا آخرین حلقه تکنولوژی تولید خودرو در ایران از این طریق تکمیل شود.

* طراحان ایرانی به دلیل نبود کار به شرکت های آمریکایی پیوستند

وی با اشاره به طراحی رانا و دنا با مشارکت مهندسان ایرانی، گفت: به دلیل نبود کار در زمینه طراحی خودرو، بسیاری از این مهندسان از ایران خارج شده و به آمریکا و استرالیا رفته اند و در حال حاضر در شرکت های معروفی مانند بوئینگ آمریکا و یا فورد استرالیا مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: اگر این شرایط ادامه داشته باشد، باقیمانده مهندسان ایرانی نیز از ایران خارج خواهند شد در حالی که می توان از آنها برای طراحی محصولات جدید استفاده کرد.

* هزینه تولید یک محصول پژو، دو برابر طراحی یک خودروی ایرانی

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بابت طراحی و تولید رانا ۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: بابت طراحی و تولید دنا نیز همین مقدار هزینه شده که نصف هزینه ای است که برای طراحی ۲۰۶ صندوق دار صورت گرفت.

وی با طرح این سؤال که چه دلیلی دارد که مسئولان داخلی به توان کارشناسان و مهندسان ایرانی توجهی ندارند؟ گفت: چرا باید در شرایطی که مهندسان ایرانی از توان بالایی برخوردار هستند برای تولید خودرو به شرکت های خارجی التماس کنیم.

وی افزود: شرکت پژو لابی سنگینی در بخش های مختلف کشور دارد.

وی با بیان اینکه می توانیم از طراحان بزرگ دنیا برای همکاری دعوت کنیم، گفت: شرکت های کره ای و چینی در این زمینه آماده همکاری هستند که باید از آنها استفاده کرد.

* درخواست ۱۰۰ میلیون یورویی رنو برای توسعه یک محصول

وی ادامه داد: شرکت رنو ۲ سال پیش برای توسعه پلت فرم در ایران خواستار دریافت ۱۰۰ میلیون یورو شد در حالی که تنها با ۳۰ میلیون یورو می توان یک شرکت طراحی خارجی را به ایران آورد و با کمک آن، خودروی داخلی طراحی و تولید کرد.

* روی خوش ایران خودرو به شرکتی که به ایران ضربه زد

این مقام آگاه در ادامه با انتقاد از نوع مدیریت شرکت های بزرگ خودروساز کشور، گفت: اگر این شرکت ها به معنی واقعی خصوصی بودند، هیچ گاه مدیر عامل آن اجازه چنین خسارت سنگینی را از محل حضور شرکتی مانند پژو نمی داد و پس از دو سال خسارت، با روی خوش با شرکت پژو برخورد نمی کرد.

وی با طرح این سؤال که کدام مدیر خصوصی با یک شرکت متخلف این طور برخورد می کند؟ گفت: برآورد اولیه بابت قطع رابطه ناگهانی پژو با ایران حداقل ۸۰۰ میلیون یورو است و این در حالی است که مدیر عامل ایران خودرو بدون توجه به این رقم و بدون توجه به سرمایه سهامداران باز هم از پژو می خواهد که در ایران حضور داشته باشد.

* سنگ اندازی پژو در خودکفایی ایران

وی توضیح داد: شرکت پژو در مورد داخلی سازی موتور و همچنین قطعات حساس محصولاتش در ایران سنگ اندازی می کرد و نمی گذاشت در این بخش ها خودکفایی صورت گیرد.

وی بالا بودن قیمت پک قطعات محصولات پژو را دلیلی برای عدم تمایل شرکت پژو به داخلی سازی آن در ایران عنوان کرد و گفت: اگر پولی که تنها در یک ماه بابت خرید قطعات به شرکت پژو پرداخت می شود در بخش صنعت هزینه می شد، می توانستیم یک محصول جدید مانند دنا را تولید کنیم.

وی افزود: شرکت پژو در این زمینه سنگ اندازی می کرد تا بخش عمده ای از پک قطعات محصولات پژو به این شرکت وابسته باشد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، دلیل بالا بودن قیمت محصولات تولیدی با شرکت های خارجی در ایران، عدم داخلی سازی قطعات این محصولات است.

وی توضیح داد: در حال حاضر پژو ۲۰۶ ایرانی با قیمت ۳۰ میلیون تومان در داخل عرضه می شود که تکنولوژی تولید این خودرو از پژو گرفته شده و در همین حال، محصول مزدا ۲ که یک خودروی وارداتی است با قیمت ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان در بازار عرضه می شود.

وی خودکفایی در تولید پژو ۲۰۶ را عاملی برای کاهش قیمت تمام شده این خودرو عنوان کرد و گفت: با توجه به تعرفه های فعلی برای واردات خودرو و قطعات، تولید خودرو به صورت CKD صرفه اقتصادی ندارد.

* قیمت بی کیفیت ترین خودروی وارداتی، کمتر از ۳۵ میلیون تومان نیست

وی توضیح داد: در حال حاضر واردات پک قطعات یک خودروی ارزان قیمت چینی با استاندارد یورو ۴، دارای ۲ ایربگ، ترمز ای بی اس و ایموبلایزر کمتر از ۷ تا ۷۵۰۰ دلار نیست که به این ترتیب قیمت پک این خودرو با محاسبه دلار ۳ هزار تومانی، حدود ۲۸ میلیون تومان تمام خواهد شد.

وی ادامه داد: واردات این پک مشمول تعرفه ۲۶ درصدی می شود که قیمت آن را به ۳۳ میلیون تومان می رساند و در نهایت با احتساب هزینه مونتاژ، رنگ و هزینه شرکت خودروساز این خودرو به قیمت ۴۴ میلیون تومان تولید می شود.

وی افزود: این در حالی است که کیفیت چنین خودرویی پایین است و در عین حال، قیمت بی کیفیت ترین خودروی وارداتی کمتر از ۳۵ میلیون تومان نخواهد بود.

به گفته این مقام اگاه، در حال حاضر قیمت پک قطعات خودروهای اروپایی نیز کمتر از ۱۲ هزار دلار نیست و همچنین کوچکترین خودروی اروپایی قیمتی بالای ۱۳ تا ۱۵ هزار دلار دارد.

وی ادامه داد: در نتیجه، قیمت چنین خودرویی ۴۵ میلیون تومان تمام می شود و با احتساب هزینه حمل و نقل و تعرفه به ۸۰ میلیون تومان خواهد رسید.

وی افزود: مقایسه این اعداد با یکدیگر نشان می دهد که تولید خودرو در داخل نسبت به واردات خودروی ساخته شده و یا تولید به صورت CKD با صرفه تر است.