به گزارش پارس به نقل از مهر, حسام عقبایی با بیان اینکه میانگین قیمت هر مترمربع واحدمسکونی در شهر تهران هم اکنون به کمتر از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است، گفت: این قیمت در مقایسه با نقطه اوج قیمت در خرداد۹۲، حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: در حال حاضر اطلاعات سامانه رهگیری معاملات مسکن به عنوان داده های مرجع برای محاسبه متوسط قیمت مورد استفاده قرار می گیرد و حتی مرکز آمار ایران نیز در تعیین نرخ میانگین، از این سامانه بهره می برد.

وی افزود: روند ماهانه قیمت خرید و فروش آپارتمان مسکونی در این سامانه نشان می دهد موتور تحریک قیمت در بازار مسکن تهران از زمستان سال گذشته تحت تاثیر تشدید التهاب قیمت سکه و دلار شتاب گرفت و در بهار امسال با تشکیل حباب در قیمت مسکن، منحنی قیمت با رشد بی سابقه ۷۱ درصدی به بالاترین سطح خود رسید.

عقبایی خاطرنشان کرد: در خردادماه هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهران بطور میانگین ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. اما از تیرماه مسیر نوسان قیمت ها تغییر جهت داد و با شیب تندی ارزش معاملاتی واحدهای مسکونی را به سطح پاییز و اوایل زمستان سال گذشته برگرداند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه قیمت مسکن در حال حاضر در مقایسه ماهانه، نرخ رشد منفی نشان می‎ دهد و نزول قیمت تایید می شود، گفت: همانطور که بانک مرکزی در بررسی تورم و شاخص قیمت ها، همواره تغییرات ماهانه قیمت کالا و خدمات را مبنا قرار می دهد و در عین حال تورم سالانه را نیز اعلام می کند، برای بازار مسکن و اطلاع واقعی از وضعیت قیمت مسکن نیز لازم است در کنار توجه به رشد سالانه، نوسانات ماهانه و فصلی، ملاک ارزیابی قرار گیرد.

وی افزود: در ماه های اخیر علاوه بر منفی شدن نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن، نرخ رشد نقطه به نقطه (نسبت به فصل مشابه سال۹۱) نیز کاهش پیدا کرده و از ۶۰ تا ۷۱ درصد بهار۹۲ به ۵۰ درصد در تابستان۹۲ رسیده است.

عقبایی با تاکید براینکه هم اکنون با توجه به فصل سرد سال و همچنین آرامش نسبی قیمت ها، شرایط برای خرید مصرفی در بازار مسکن مساعد است، گفت: معاملات مسکن در دو فصل به ترتیب تابستان و اواخر زمستان (شب عید) رونق می گیرد و در این دو دوره، حجم تقاضای مراجعه کننده به بنگاه های املاک بیشتر از سایر ماه های سال می شود. بنابراین در فضای آرام اقتصادی و سیاسی این روزها، ریسک خرید مسکن در کمترین حد قرار دارد، ضمن اینکه سطح کنونی قیمت ها نیز شکننده تر از گذشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: متقاضیان مصرفی خرید از بازار ملک را به ماه های آتی منتقل نکنند زیرا اگرچه چشم اندازی برای افزایش قیمت مسکن در کوتاه مدت وجود ندارد اما خریدهای شب عید و رونق معاملات در آن زمان، امکان چانه زنی با مالکان و خرید با قیمت مناسب را سخت تر خواهد کرد.