به گزارش پارس به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که در پی توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی، صادرات نفت این کشور در حال احیا شدن است.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد تقاضای جهانی نفت خام در سال آینده میلادی بیشتر از پیش بینی ها خواهد بود که این موضوع می تواند با دشواری های کنونی در تولید نفت سبب افزایش بهای این ماده شود.

برآوردهای اولیه آژانس نشان می دهد که در ماه نوامبر سال جاری میلادی صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران با ٨٩ هزار بشکه در روز افزایش به ٨٥٠ هزار بشکه در روز رسید که دلیل آن خرید بیشتر چین و از سرگیری صادرات به تایوان عنوان شده است.

آژانس ماه گذشته اعلام کرده بود که در ماه اکتبر، صادرات نفت خام ایران به پایین ترین سطح خود در ٢١ ماه پیش از آن رسیده است.

محموله هایی که پیش از توافق ژنو برای ارسال آماده شده بود نشان می دهد که وضعیت صنعت نفت ایران در حال بهبود است.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی آمده است که در دو ماه گذشته، ایران ١٥ میلیون بشکه از ذخیره سازی های خود برداشت کرده است و تولید این کشور نیز با افزایش روزانه ١٣ هزار بشکه ای به دو میلیون و ٧١٠ هزار بکشه در روز رسیده است.

توافق ژنو همچنین به شرکت های بیمه گر بین المللی این اجازه را می دهد تا محموله های نفتی ایران را بیمه کنند و به این ترتیب یکی از بزرگترین موانع در برابر صادرات نفت خام ایران برداشته شده است.

آژانس تصریح کرد: برداشتن محدودیت های بیمه ای به معنای بازگشت کامل صادرات نفت ایران به مقدار گذشته نیست، محدودیت های فروش نفت ایران به آسیا و تحریم های نفتی اتحادیه اروپا به قوت خود باقی خواهد ماند و اجازه افزایش زیاد صادرات نفت را به ایران نخواهد داد.

بر اساس این ارزیابی، در صورت لغو همه تحریم ها علیه ایران، این کشور هنوز برای رشد تولید به سرمایه گذاری های کلان نیاز خواهد داشت و در عین حال باید با بازار های جهانی پر شده از بشکه های نفت خام عراق و آمریکا رقابت کند.

این آژانس در گزارش خود افزود: افزایش قابل توجه تولید نفت ایران به زمان و سرمایه گذاری بیشتر در صنعت نفت این کشور خواهد داشت و تحقق این موضوع به گذشت زمان نیاز دارد.

از سوی دیگر فراهم آوردن فضا برای ایران با هدف افزایش تولید نفت نیز چالشی برای دیگر تولید کنندگان خواهد بود به وِیژه در شرایطی که با افزایش عرضه کشورهای غیر اوپک روبرو هستیم.

عراق اعلام کرده است که به افزایش تولید خود ادامه می دهد، این کشور هم اکنون روزانه سه میلیون بشکه تولید می کند که بیشترین مقدار در ٢٠ سال گذشته به شمار می آید.

آژانس بین المللی انرژی در ماه نوامبر اعلام کرد که تولید نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک برای نخستین بار در چندین دهه به ۴٣ میلیون بشکه در روز رسید که دلیل آن رشد شیل اویل آمریکا عنوان شده است.