به گزارش پارس به نقل از فارس، حضور نمایندگان شرکت های خودروساز خارجی مهمترین خبر صنعتی در هفته گذشته بود که در خبرگزاری فارس چندین خبر و گزارش در این مورد منتشر شد.

در این همایش پاتریک بلان رئیس انجمن جهانی خودروسازان گفت: صنعت خودروی ایران بدون شک در آینده نرخ رشد خوبی خواهد داشت و سرمایه گذاران بین المللی به زودی وارد بازار ایران می شوند.

وی افزود: اگر ایران می خواهد صادر کننده خودرو بماند و تصور خوبی نسبت به محصولات این کشور در دنیا وجود داشته باشد باید کیفیت محصولاتش را افزایش دهد تا توان رقابت پذیری داشته باشد.

ژیل نورماند رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه شرکت رنو نیز با بیان اینکه آماده ایم با ایران همکاری استراتژیک داشته باشیم، اظهار داشت: در حال حاضر رنو چهارمین گروه بزرگ خودروسازی جهان است و تولید این شرکت تا سال ۲۰۰۶ به ۱.۷ میلیون تن خودرو رسید.

در کنار ابراز علاقه شرکت های خارجی به حضور دوباره در بازار ایران، نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت برای خارجی ها شرط گذاشت و گفت: هیچ قرارداد جدیدی در صنعت خودروسازی منعقد نخواهد شد، مگر اینکه در این قرارداد صادرات خودرو پیش بینی شده باشد.

وی اظهار داشت: ما قرارداد جدید خودروسازان را بدون تعهد صادرات قبول نخواهیم داشت و قراردادهای قبلی خودروسازان نیز باید الحاقیه صادرات داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم صنعت خودرو از نظر کیفی و کمی توسعه یابد چاره ای جز حضور در بازارهای جهانی نداریم.

وی با بیان اینکه صادرات خودرو باعث متعادل شدن قیمت و افزایش کیفیت خودروها می شود، به خودروسازان پیشنهاد کرد: حداقل ۳۰ درصد از تولیداتشان را به عنوان سهم صادرات در نظر بگیرند.

* لزوم بازنگری در قرارداد خودروسازان خارجی

اما حضور نمایندگان خارجی در ایران اظهارنظرهایی را از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان صنعت خودرو به همراه داشت.

الیاس طاهری، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این مورد با تأکید بر لزوم بازنگری در شرایط قرارداد خودروسازان خارجی، به فارس گفت: خودروسازان خارجی برای حضور دوباره در بازار ایران باید خودروهای با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه کنند.

وی با اشاره به ابراز تمایل شرکت های خارجی برای حضور دوباره در بازار خودروی ایران، اظهار داشت: حضور خودروسازان خارجی در ایران باید به صورت مشروط صورت گیرد، به طوری که در قرارداد با این شرکت ها بر لزوم کیفیت بالا و قیمت مناسب خودرو تأکید شود.

مسائل مربوط به حضور خارجی ها در ایران و انتقادها در مورد عملکرد این خودروسازان دست مایه گزارشی با عنوان « فرش قرمز نابجا برای « رنو» و « پژو» / چرا به جای شکایت از پیمان شکنان به آنها پاداش می دهیم؟ » در خبرگزاری فارس شد.

در این گزارش آمده بود: خودروسازان خارجی این روزها در حالی با استقبال قابل توجه خودروسازان ایرانی روبرو هستند که بدقولی آنها و پشت پا زدن به توافقات قبلی بر هیچ کس پوشیده نیست و در واقع صدور مجوز حضور دوباره در ایران، پاداشی است که به بدرفتاری آنها داده می شود.

تلاش برخی افراد برای حضور دوباره خودروسازان خارجی در بازار خودروی ایران در حالی صورت می گیرد که تجربه نشان داده در قراردادهای قبلی خودروسازان ایرانی با طرفهای خارجیشان، بیشترین سود نصیب شرکت های خارجی شده و تنها عایدی چنین قراردادهایی برای خودروسازان ما، وابستگی روز افزون به طرف های خارجی بوده است.

لغو تحریم صنعت خودروسازی به عنوان یکی از نخستین گامها در جهت رفع تحریم ها در موافقت نام ژنو آمده است. در عین حال، طبق گفته اعضای گروه ۵ قرار است در مرحله اول، بخش کوچکی از تحریم ها علیه ایران رفع شود و به این ترتیب رفع تحریم صنعت خودروسازی که مستقیماً با دستور رئیس جمهور آمریکا وضع شده بود، به عنوان یک بخش کوچک در تحریم های ایران محسوب شده است.

چنین حرکتی از سوی کشورهای تحریم کننده ایران و همچنین تلاش برخی برای بازگرداندن خودروسازان خارجی به ویژه پژو و رنو به بازار ایران قابل تأمل است.

* آزادسازی قیمت سنگ آهن

علاوه بر اخبار خودرویی، در هفته گذشته خبرهایی مبنی بر آزادسازی قیمت سنگ آهن و همچنین پذیرش ریسک صادرات سیمان از سوی صندوق ضمانت صادرات منتشر شد.

در این راستا، مهرداد اکبریان رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن از آزادسازی قیمت سنگ آهن برای شرکت های زیرمجموعه سازمان توسعه معادن خبر داد و گفت: مذاکرات برای آزادسازی قیمت سنگ آهن شرکت های خصوصی نیز در حال انجام است.

وی اظهار داشت: آزادسازی قیمت سنگ آهن شامل دو مرحله است که مرحله اول مربوط به واحدهای زیرمجموعه ایمیدرو می شود که یکسری تفاهمنامه در این خصوص در سازمان توسعه معاون امضاء شده است.

وی همچنین تعویق سه ساله در دریافت عوارض صادرات سنگ آهن را خواستار شد.

علاوه بر این، عبدالرضا شیخان دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان نیز به فارس گفت: طبق مذاکراتی که با صندوق ضمانت صادرات داشتیم، تفاهمنامه ای برای پذیرش ریسک صادرات سیمان از سوی این صندوق امضا شد و از این پس، ریسک صادرات سیمان پوشش داده می شود.

وی با بیان اینکه رفع تحریم ها باعث مطلوب شدن وضعیت صادرات سیمان خواهد شد، اظهار داشت: بسیاری از شرکت های خریدار سیمان، ال سی صادراتی را به پرداخت نقدی ترجیح می دهند.

دستیابی ایران به دانش فنی تولید شمش آنتیموان نیز یکی دیگر از اخباری بود که در هفته گذشته در خبرگزاری فارس منتشر شد.

به این ترتیب انحصار تولید این محصول که به آمریکا، چین و روسیه اختصاص داشت، شکست و با این اقدام، ایران به جمع تولیدکنندگان این شبه فلز می پیوندد.