به گزارش پارس به نقل از تسنیم، جواد یارجانی اظهار داشت: بیش از آنکه پارامترهای فنی و میزان عرضه و تقاضا روی قیمت گذاری نفت در بازار جهانی تأثیر گذار باشد، قیمت نفت متأثر از مسائل ژئوپلوتیک است.
وی افزود: اوپک در سالهای گذشته بررسی هایی را در خصوص دلایل مصنوعی افزایش قیمت نفت، تأثیر مسائل ژئوپلوتیک و نقش تولید نفت از منابع نامتعارف در افزایش قیمت این حامل انرژی انجام داده و هم اکنون نیز بررسی ها در بخش های پژوهشی این سازمان ادامه دارد.


نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه اوپک باید روی اثرگذاری دلایل مصنوعی در دراز مدت کار کند، گفت: این سازمان باید توجه لازم را به بالا رفتن مصنوعی قیمت نفت بر اثر مسایل غیر بازار داشته باشد و اعضای اوپک باید توجه داشته باشند که حفظ قیمت های بالای نفت در دراز مدت به نفع تولیدکنندگان نیست و اگر قیمت نفت به طور طبیعی بر اساس فاکتورهای مبتنی بر عرضه و تقاضا رشد می کرد شاید قیمت های نفت به میزان کنونی نمی رسید.


به گفته وی، حفظ قیمت های بالای نفت که به دلایل مصنوعی و مسایل ژئوپولتیک ایجاد شده کمکی به کشورهای صادرکننده نخواهد کرد و اوپک باید این واقعیت را بپذیرد.


این کارشناس اقتصاد انرژی تصریح کرد: با بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، امکان ایجاد تعادل در قیمت نفت وجود دارد اما باید توجه داشت فاکتورهای بسیاری از جمله رشد برداشت از منابع نامتعارف و مسائل ژئوپلوتیکی تأثیر زیادی روی نوسانات قیمت نفت دارند.