به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سازمان" شفافیت بین الملل" که در برلین مستقر است، شاخص سالانه خود از سطح فساد را که بر مبنای نظرسنجی از مردم در ۱۷۷ کشور تهیه کرده، منتشر کرد. این شاخص به کشورهایی که عاری از فساد هستند، ۱۰۰ امتیاز می دهد.

در" شاخص درک فساد" سال ۲۰۱۳ این سازمان، هر سه کشور سومالی، کره شمالی و افغانستان هشت امتیاز کسب کردند.

همچنین سودان با ۱۱ امتیاز در رتبه ۱۷۴، سودان جنوبی با ۱۴ امتیاز در رتبه ۱۷۳ و لیبی با ۱۵ امتیاز در رتبه ۱۷۲ قرار گرفت. رابرت بارینگتون، مدیر اجرایی" شفافیت بین الملل" می گوید: کشورهایی که بدترین عملکرد را در این زمینه دارند، کشورهایی هستند که درگیر جنگ بوده اند.

در این شاخص ایران با ۲۵ امتیاز در رتبه ۱۴۴ قرار گرفت در حالیکه در میان کشورهای همسایه، ترکیه با ۵۰ امتیاز در رتبه ۵۳، ترکمنستان با ۱۷ امتیاز در رتبه ۱۶۸، عراق با ۱۶ امتیاز در رتبه ۱۷۱ و پاکستان و آذربایجان هر یک با ۲۸ امتیاز در رتبه ۱۲۷ قرار گرفتند.

در مقابل دانمارک و نیوزیلند هر یک با ۹۱ امتیاز و پس از آنها فنلاند و سوئد با ۸۹ امتیاز، کشورهایی بودند که حداقل فساد را داشتند. همچنین نروژ و سنگاپور با ۸۶ امتیاز در رتبه پنجم و پس از آنها سوییس، هلند، استرالیا، کانادا، لوکزامبورگ، آلمان، ایسلند، انگلیس و باربادوس قرار گرفتند.

بر اساس اعلام این سازمان، آسیب های فساد گسترده است و ممکن است دسترسی مردم به غذا، آب، دارو و آموزش را محدود کند. همچنین ممکن است به آسیب دیدن زیرساخت و ضعیف شدن بهداشت منجر شود.

طبق یافته های" شاخص درک فساد" سازمان" شفافیت بین الملل" ، در سال جاری میلادی ۶۹ درصد کشورهای جهان شدیدا فاسد یا بدتر از آن بوده اند.

در سطح منطقه ای اروپای شرقی و آسیای مرکزی (۹۵ درصد فساد) بدترین رتبه را داشتند و اروپای غربی و اتحادیه اروپا (۲۳ درصد فساد) بهترین رتبه را به دست آوردند. میزان فساد در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز ۸۴ درصد عنوان شد.