به گزارش پارس به نقل از فارس، مسعود نیلی با حضور در برنامه پایش با اشاره به عملکرد دولت در مدت ۱۰۰ روز فعالیتش گفت: مسئله اشتغال در سال آینده موجب می شود تا جدی ترین مشکل باشد تاکنون اشتغال ناچیزی ایجاد شده است و پس از حضور قشر تحصیلکرده در بازار باید برای انها اشتغال ایجاد کرد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: در سال گذشته رشد اقتصادی کشور منفی ۶ درصد بود که نشان می دهد اقتصاد ایران کوچکتر شده است و به همان میزان از درآمد مردم کاسته شده است.

وی با اشاره به نرخ تورم افزود: در ۴ سال پس از انقلاب رشد تورم بالای ۳۰ درصد بود که دوسال آن مربوط به سال های ۹۱ و ۹۲ است بنابراین شرایط اقتصادی ایران حاد است و خروج از این شرایط کار دشواری است.

نیلی خاطرنشان کرد: رکود تورمی از دوبخش رکود و تورم تشکیل شده است و ما می دانیم که چرا تورم ایجاد شده است اما کاهش آن مشکل است و در خصوص رکود نیز باید گفت هم اکنون شاهد رکود غیر متعارف هستیم.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوراظهار داشت: در شرایط رکود تورمی دولت با محدوددیت شدید مالی مواجه است و بنابراین باید با دقت به موضوع نگاه کرد.

وی گفت: رکود در ایجاد تحریم داخلی نقش اصلی داشته است و دو عامل داخلی و خارجی برای این رکود می توان اشاره کرد که اول بحث مشکلات دیلماسی است که خوشبختانه این موضوع در حال برطرف شدن است.

نیلی ادامه داد: در خصوص عوامل داخلی که می تواند ما را از رکود خارج کند بحث بهبود فضای کسب و کار است که در این مورد می توان به شکست انحصارات اشاره کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نظام تامین مالی در بانک ها نیز باید اصلاح شود و خوشبختانه هم اکنون شرایط بورس محیا است و الان بنگاه های بزرگ باید به دنبال تامین مالی خود از بورس به جای بانک ها باشند.

وی با اشاره به اینکه تحریم محدوددیت هایی را در واردات ایجاد می کند گفت: واردات ما در سال هایی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار بود اما در سال های گذشته که قیمت نفت بالا رفت شاهد واردات ۷۰ میلیارد دلاری بودیم که این رشد واردات منجر به رشد تولید ناخالص داخلی نشده بود.

نیلی تصریح کرد: هم اکنون پرداخت یارانه با کسری مواجه است و حتی در قانون بودجه سال ۹۲ حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان کمک به یارانه ها شده است و از طرفی نیز قرار بود ۳۸ درصد حامل های انرژی افزایش قیمت داشته باشد اما این افزایش قیمت رخ نداد زیرا می دانیم کار افزایش قیمت در چنین شرایطی دشوار است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوربا اشاره به ایده حذف دهک های ثروتمند گفت: این کار پردردسری است و عواقب زیادی دارد ما ممکن است بتوانیم حساب های مردم را کنترل کنیم اما انجام این کار منجر به التهابات اجتماعی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه الان ۴۵۵۰۰ تومان به ۷۷ میلیون نفر داده می شود و اصلاح این وضعیت ممکن است به خطا منجر شود اما در فاز دوم دستمان باز است و می توان سیاستگذاری ها را اصلاح کند.

وی همچنین با اشاره به کنترل تورم گفت: هرگاه رشد نقدینگی کنترل شد آنگاه منجر به کاهش تورم خواهد شد.

نیلی ادامه داد: الآن در شرایط سخت تحریم هستیم و امکان جذب سرمایه گذار خارجی سخت است اما می توان در آینده به ورود سرمایه گذاران خارجی امید داشت ولی در شرایط فعلی می توان به سرمایه گذاران داخلی امید داشت.

وی با اشاره به بحث هایی که در خصوص دخالت بانک مرکزی در بازار ارز می شود گفت: بانک مرکزی هیچ دخالتی در بازار ارز نمی کند و در شرایط فعلی تنها بانک مرکزی در اتاق مبادلات ارزی کار خرید و فروش ارز را انجام می دهد اما نکته مهم این است که مردم نباید منتظر بالارفتن نرخ ارز باشند و می توانند ارزی که در خانه نگه می دارند را به بازار عرضه کنند.

وی با اشاره به اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: قیمت حامل های انرپی و مخصوصا بنزین امسال گران نمی شود و الآن بر روی نحوه اجرای فاز دوم در حال مطالعه هستیم.

وی گفت: آنچه که مشخص است این است که لایحه فاز دوم همراه با بودجه به مجلس داده نخواهد شد و این در قالب یک لایحه جداگانه ارائه می شود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور در پایان با اشاره به بحث هایی که در مسکن مهر وجود دارد گفت: مسکن مهر یکی از دلالیل رشد نقدینگی بود به طوری که تامین مالی مسکن مهر از طریق بانک مرکزی صورت می گرفت که با این کار شاهد تورم بالای ۳۰ درصد در این سالهای اخیر هستیم.

وی در پایان گفت: شورای رقابت یک نهاد قانونی است و قطعا به زود فردی به عنوان جانشین آقای پژویان انتخاب خواهد شد و این گونه نسیت که این شورا تعطیل شود.

وی همچنین با اشاره به سبد کالایی گفت: هم اکنون مشغول بررسی افرادی هستیم که باید کالاها را به انها دهیم که این یک کار پیچیده ایست تا کمترین خطا در ان وجود داشته باشد.