به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز انتخابات رییس جدید اتاق بازرگانی ایران با کاندیداتوری « مسعود خوانساری» و « غلامحسین شافعی» بعد از استعفای « محمد نهاوندیان» از این سمت، انجام شد.

در همان بدو ورود خبرنگاران، نگهبان های اتاق اعلام کردند: « نشست غیرعلنی است و خبرنگاران اجازه حضور در طبقات را ندارند. » به همین دلیل بود که خبرنگاران در طبقه همکف اتاق نشستند و اغلب با تلفن های همراه سعی در برقراری ارتباط با مطلعان و آگاهان جلسه دیروز اتاق کردند. این در حالی بود که هر یک از گمانه زنی ها حاکی از آن بود برخی از افراد در طبقه دهم گوشی های خود را روشن گذاشته بودند تا اخبار و گزارش ها در اختیار برخی از خبرنگاران قرار بگیرد؛ به همین دلیل بود که شایعات و گمانه زنی ها به صورت جسته و گریخته روی تلکس خبرگزاری ها قرار می گرفت.

در بدو ورود « محمد نهاوندیان» ، رییس سابق اتاق ایران و رییس دفتر رییس جمهوری خوش و بش برخی از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران که در طبقه همکف حضور داشتند، شروع شد و البته همچنان در گوشی صحبت کردن اعضای هیات نمایندگان و خبرنگاران ادامه داشت. ۵ دقیقه بعد از نهاوندیان، اسداله عسگراولادی وارد اتاق شد و بعد از آن محمد علی انصاری نیز به اتاق آمد. یکی از چهره های قدیمی اتاق که پس از ۵ دقیقه تاخیر وارد اتاق شد و البته در اواسط جلسه رای گیری به دلایل نامعلومی از جلسه بیرون رفت، علینقی خاموشی بود که با استقبال برخی از اعضای هیات نمایندگان به طبقه دهم رفت. از دولتی ها نیز مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک بود و بعد از وی نیز برادرش مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت وارد اتاق شد. از سوی دیگر غلامرضا شافعی، رییس هیات عامل ایدرو از دیگر نمایندگان دولتی در این نشست بود. با ورود برخی دیگر از اعضای هیات نمایندگان معلوم شد که جلسه غیرعلنی شروع نشده و به احتمال زیاد نشست با نیم ساعت تاخیر آغاز می شود. البته در گفت و گو با برخی از اعضای هیات نمایندگان (که نخواستند اسمشان برده شود) برخی می گفتند: « شافعی رییس خواهد شد» و برخی هم می گفتند: « می خواهیم خوانساری رییس شود» ؛ برآورد اغلب حاضران در اتاق این بود که اگر به درصد حساب کنیم ۶۰ درصد آرا برای شافعی است و ۴۰ درصد آرا برای خوانساری است. البته در مجموع زمانی که با بعضی از مسوولان اتاق نیز صحبت می شد، این نتیجه حاصل می شد که انتخابات دیروز رقابت بسیار فشرده ای بود که نتیجه آرا هم آن را تایید کرد. در همین حال، صحبت با برخی از دیگر حاضران نشان می داد به احتمال زیاد با توجه به رایزنی ها و مشورت های انجام شده رییس جدید تا حدودی مشخص شده است، اما در هر حال بازار شایعات دیروز داغ بود. ساعت ۱۰ و نیم صبح بود که در نهایت خبر رسید جلسه قرار است، شروع شود. کم کم لحظات حساس برای انتخاب رییس جدید آغاز شد، اما کماکان جلسه غیرعلنی بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.


یکی از خبرگزاری ها خبر داد که لحظاتی پیش محمد نهاوندیان اداره جلسه را به رییس سنی جلسه یعنی محسن خلیلی واگذار کرده است. گزارش ها حاکی از آن بود که خلیلی در این نشست درباره وظایف خطیر اتاق سخنرانی کرده، اما چون به دلیل بیماری توانایی صحبت کردن به طور مطلوب را نداشته، علاءالدین میرمحمد صادقی نیز به وی کمک می کرد. همچنین در همین حین بود که با رای اعضای هیات نمایندگان، محمود تولایی و محسن چمن آرا با عنوان اعضای ناظر انتخابات مشخص شدند، بهروز صادقی نیز به عنوان منشی جلسه انتخاب شد.

دلیل استعفای نهاوندیان


جلسه غیرعلنی که آغاز شد، خبرنگاران به صورت تلفنی با موبایل و پیامک برخی اعضای هیات نمایندگان شروع به یادداشت برداری کردند. نهاوندیان در این نشست با ایراد سخنرانی در جلسه اظهار کرد: ما ناگزیر به اخذ تصمیمات رو به جلو هستیم، به همین دلیل تصمیم من به استعفا به این معنا نیست که جایگاه اتاق ضعیف است.
وی افزود: جایگاه اتاق در حال حاضر در سرنوشت کشور پررنگ تر شده است. نهاوندیان با بیان اینکه دلیل تصمیم من برای استعفا، احترام به ملت ایران است، گفت: نهادهای مدنی در حال حاضر می توانند موثرتر از بخش های حکومتی حرکت کنند. من با انتخابات هیات نمایندگان رییس اتاق شدم و در حال حاضر نیز استعفای خود را تقدیم هیات نمایندگان می کنم. نهاوندیان در نیمه های مردادماه بود که به عنوان رییس دفتر رییس جمهور به جمع اعضای دولت پیوست و در ۲۷مردادماه از اعضای اتاق خواسته بود برای ادامه حضورش در اتاق رای گیری کنند که تقریبا تمامی اعضا به اتفاق آرا تصویب کردند که وی به عنوان رییس اتاق تا پایان دوره باقی بماند؛ اما ۲۶آبان ماه بود که با انتخاب وی به عنوان عضو شورای پول و اعتبار، رسما استعفای خود را تقدیم اتاق کرد و دو هفته بعد از آن نیز، انتخابات تعیین رییس جدید برگزار شد.


برنامه های « خوانساری» برای اتاق


در ادامه هر یک از نامزدهای ریاست اتاق به معرفی خود پرداختند. در ابتدا مسعود خوانساری که ریاست کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران را برعهده دارد، در بیان برنامه هایش، گفت: من معتقدم باید در اتاق بازرگانی بازنگری شود، باید مشکلات بخش خصوصی را حل کنیم. ساختار اتاق مشکل دارد و اعتقاد دارم دبیر کل اتاق باید تغییر کند. خوانساری افزود: اتاق های مشترک وجه بیرونی اتاق های بازرگانی هستند، بنابراین من با وزیر امورخارجه صحبت می کنم تا اتاق بازرگانی به عنوان مشاور اقتصادی و دبیر امور خارجه باشد. وی در ادامه با اشاره به اینکه جلسات هیات نمایندگان اشکال دارد و خروجی جلسه به اندازه کافی نیست، تصریح کرد: اتاق باید شفافیت مالی داشته باشد و در خصوص مسائل مالی اتاق نباید پچ پچ داشته باشیم. وی در پایان اظهار کرد: صدور کارت بازرگانی نباید زمان زیادی را از فعال اقتصادی بگیرد، بلکه همانطور که ما گذرنامه را یک روزه توانستیم صادر کنیم، صدور کارت بازرگانی باید یک روزه انجام شود.


برنامه های « شافعی» برای اتاق


غلامحسین شافعی که پیش از این با حکم نهاوندیان نایب رییس اتاق ایران بود و همزمان رییس اتاق مشهد نیز است، در بیان برنامه هایش اظهار کرد: اتاق بازرگانی امروز نام معتبری است و از جایگاه والایی برخوردار است و این اعتبار به واسطه گذشتگانی است که برای اتاق رنج و مرارت کشیده اند؛ بنابراین حس آرامش و اتحاد و انسجام در اتاق بازرگانی نشانه بلوغ بخش خصوصی است. شافعی افزود: در آستانه دوران جدید اما پریشان قرار داریم؛ چراکه در طول ۸ سال گذشته بی نظیرترین دریافت های ارزی، بی نظیرترین پروژه های عمرانی و استفاده از منابع بانک مرکزی در قالب شعارهای عوامگرایانه داشته ایم که حاصل آن چیزی جز درد و رنج برای مردم محروم نبوده است. وی افزود: در مدت ۵ سال گذشته بخش تولیدی و بنگاه ها رها شده اند و رنج های زیادی کشیده شده است. باید توان کارشناسی اتاق ارتقا پیدا کند و همچنین اتاق های استان ها نیز استقلال داشته باشد. شافعی تصریح کرد: اتاق بازرگانی باید با افزایش تعاملات بین المللی به دیپلماسی فعال دولت کمک کند و این کار باید در قالب تجدیدنظر در وضعیت فعلی و برگزیدن راه جدید ایجاد شود. شافعی در پایان با تاکید بر اینکه هر کسی مسوول تر است باید بیشتر سنگ زیرین آسیاب باشد، گفت: من با ویژه خواری مبارزه می کنم و باید اعتماد حاکمیت اتاق بالاتر برود.


در جنب و جوش گزارش های پراکنده توسط خبرنگاران بود که « ایسنا» خبر داد از ۳۹۰ عضو اتاق ایران، ۳۴۳ نفر حضور داشتند و از اتاق تهران نیز هفت نماینده دولت در اتاق تهران غایب بودند. دوست حسینی، صالحی نیا، سید ابریشمی، ولی الله افخمی، کمیجانی، یکه زارع و شریعت مدار از نمایندگان دولتی عضو اتاق نیز در جلسه غایب بودند. همچنین از حاشیه های داغ این بود که رییس اتاق بازرگانی شیراز در جلسه حضور نیافته و یکی از اعضای این اتاق با نام لاله زمانی را برای رای دادن به جلسه فرستاده است، اما ناظران برگزاری انتخابات این موضوع را فهمیده و وی را از جلسه بیرون کردند. لحظاتی بعد از این حاشیه ها بود که علاءالدین میرمحمد صادقی اعلام کرد: از ۳۴۳ رای ماخوذه اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران ۳ رای سفید، ۱۶۲ رای به آقای مسعود خوانساری و ۱۷۸ رای به غلامحسین شافعی داده شده است. بنابراین براساس آرا انتظارات به پایان رسید و غلامحسین شافعی، نایب رییس اتاق ایران، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران شد. بعد از این بود که هر یک از اعضای هیات رییسه به همراه نامزدهای ریاست اتاق و رییس سابق، از رای گیری انجام شده تشکر کردند و همه بر لزوم حمایت از اتاق ایران و شخص شافعی در جهت پیشبرد اهداف بخش خصوصی و تعامل با دولت تاکید کردند.

بودجه ۹۳ ضد تورمی است


دیروز البته در حاشیه مراسم هم رییس قبلی و هم رییس جدید صحبت کردند. محمد نهاوندیان در حاشیه جلسه انتخاب رییس اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هیات دولت برای دقت کافی و همچنین سرعت لازم جلسات فوق العاده روزانه برای بودجه ۹۳ برگزار می کند. وی تاکید کرد: اگر بخواهیم بودجه ۹۳ را با بودجه سال های گذشته مقایسه کنیم این بودجه واقع بینانه تر، شفاف، ضدتورمی و در راستای رشد اقتصادی است که البته با اقدامات صورت گرفته سال آینده اقتصاد ایران از رکود خارج شود. وی درخصوص ادامه هدفمندی در سال آینده گفت: تعهداتی که به مردم داده شده است برای قانون هدفمندی تا پایان سال ادامه خواهد داشت؛ اما طبعا این روش که مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است، تغییر خواهد کرد. وی گفت: توافق هایی در حال انجام است تا بتوانیم پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری را از تامین مالی به این ذخایر انجام دهیم.


سرعت بخشیدن به اولویت های فعلی


غلامحسین شافعی، رییس جدید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در حاشیه این مراسم درباره اولین برنامه خود پس از انتخاب در سمت ریاست اتاق ایران اظهار کرد: تداوم برنامه های قبلی و سرعت بخشیدن به اجرای آنها اولین موضوع در اولویت های کاری من است. وی در رابطه با مسائل مربوط به بیرون از اتاق با تاکید بر اینکه باید فعالیت های برون مرزی اتاق تقویت شود، تصریح کرد: در حال حاضر یکی از راه های حمایت ما از دیپلماسی دولت این است که مدیریت روابط اقتصادی در بخش خصوصی را بالا برده و بر استحکام این توافقات در آینده بیفزاییم. شافعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای انتخاب نایب رییس اول اتاق ایران چه زمانی انتخابات برگزار می شود، تصریح کرد: این موضوع باید با توجه به رای هیات نمایندگان انجام شود.