به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد؛ آمار مربوط به تجارت خارجی ایران در پایان هشت ماه نخست امسال حاکی از آن است که صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۷۵/۷درصدی از لحاظ وزنی و با کاهش منفی ۷۸/۱۲درصدی از لحاظ ارزشی همراه بود. همچنین واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با کاهش ۶۳/۳۰درصدی به لحاظ وزنی و کاهش ۷۵/۲۲درصدی در بخش ارزشی همراه بوده است.

افزایش ۷/۷درصدی وزنی صادرات
بر اساس گزارش هشت ماهه گمرک، میزان وزنی صادرات غیرنفتی ۵۶میلیون و ۸۴۴هزار تن بوده که ۷/۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می دهد. مهم ترین اقلام صادراتی در هشت ماه نخست سال جاری سنگ آهن هماتیت دانه بندی به ارزش ۹۰۹میلیون دلار و سهم ارزشی ۶۳/۴درصد، متانول به ارزش ۷۲۸میلیون دلار و سهم ارزشی ۷/۳درصد، قیر نفت به ارزش ۷۱۹میلیون دلار و سهم ارزشی ۶۶/۳درصد بوده است.

در این مدت سهم صادرات میعانات گازی از رقم ۲۴میلیارد و ۶۰۵ میلیون دلار کل صادرات، ۴میلیارد و ۹۴۴ میلیون دلار، سهم محصولات پتروشیمی ۶میلیارد و ۴۰۵میلیون دلار و سهم سایر کالاها شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی و صنایع نیز در مجموع ۱۳میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار بوده است. بر این اساس، سهم ارزشی محصولات پتروشیمی و میعانات گازی در صادرات به تنهایی ۰۳/۲۶ و ۰۹/۲۰ درصد بوده که بیش از نیمی از صادرات محصولات غیرنفتی را شامل می شود. عمده کشورهایی که صادرات به آنها انجام شده نیز بر اساس آمار، چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان هستند. اما نکته قابل توجه اینجا است که در این مدت، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۳۸۴ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با کاهش ۲۰ درصدی همراه بوده است.

در هشت ماه امسال میزان صادرات ایران به چین ۴میلیارد و ۲۵۲میلیون دلار، به عراق ۳میلیارد و ۸۷۰میلیون دلار، به امارات ۲میلیارد و ۳۱۸میلیون دلار، به هند یک میلیارد و ۶۵۹میلیون دلار و به افغانستان یک میلیارد و ۶۳۹میلیون دلار بوده است.

کاهش ۷/۲۲ درصدی ارزش واردات
در هشت ماه سال جاری ۱۸میلیون و ۹۲۵هزار تن کالا به ارزش ۲۸میلیارد و ۲۴۷میلیون دلار وارد کشور شده که این میزان به لحاظ وزن ۶۳/۳۰ درصد و از حیث ارزش ۷۵/۲۲ درصد کاهش نشان می دهد. مهم ترین اقلام وارداتی در هشت ماه نخست سال جاری شامل برنج به ارزش ۱۶۱۰میلیون دلار و سهم ارزشی ۷/۵درصد، کنجاله به ارزش ۱۰۵۷میلیون دلار و سهم ارزشی ۷۴/۳درصد، گندم به ارزش ۷۵۱میلیون دلار و سهم ارزشی ۶۶/۲درصد، ذرت به ارزش ۷۴۵میلیون دلار و سهم ارزشی ۶۴/۲، وسایل نقلیه با موتور پیستونی دورنسوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتیمتر مکعب به ارزش ۶۳۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۵/۲ درصد بوده است.

همچنین در آبان ماه سال جاری، بالغ بر ۵۴/۱هزار تن دارو به ارزش ۱۱۹ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده که این ارقام در مقایسه با مهرماه، با رشد ۳۰/۴۰ درصدی در وزن و ۰۵/۲۳ درصدی در ارزش دلاری همراه بوده است. میزان واردات دارو در مهرماه، حدود ۱/۱ هزار تن و به ارزش ۹۷ میلیون دلار بوده است.

در این مدت مهم ترین کشورهایی که واردات از آنها انجام شده، امارات متحده عربی، چین، هند، جمهوری کره و ترکیه بودند و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۱۴۹۳ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۴۲/۱۱ درصدی داشته است. به این ترتیب در این مدت، قیمت هر تن کالای وارداتی تقریبا ۴ برابر قیمت هر تن کالای صادراتی بوده است.

در این مدت ۵میلیارد و ۸۵۴میلیون دلار کالا از امارات، ۵میلیارد و ۵۳۹میلیون دلار از چین، ۲میلیارد و ۶۰۷میلیون دلار از هند، ۲میلیارد و ۳۸۹میلیون دلار از کره و ۲میلیارد و ۳۰۷میلیون دلار از ترکیه وارد کشور شده است.

تراز بازرگانی خارجی
بر اساس نتایج حاصل از گزارش هشت ماهه گمرک، ارزش صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی، ۱۴۹۱۴ میلیون یورو معادل ۱۹۶۶۱ میلیون دلار و ارزش کل واردات نیز در این مدت نزدیک به ۲۱۴۰۸ میلیون یورو معادل ۲۸۲۴۷ میلیون دلار بوده است. با مقایسه این ارقام، تراز بازرگانی خارجی ایران بدون احتساب صادرات نفت خام و سایر موارد مندرج در توضیح کالاهای غیرنفتی در هشت ماه نخست سال جاری با کسری ۶۴۹۴ میلیون یورو معادل کسری ۸۵۸۶ میلیون دلار مواجه بوده است. در این مدت، ارزش واردات ۹۶/۵۸ درصد از کل مبادلات خارجی را به خود اختصاص داده که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۵۲/۶۲ درصد بوده است.