شهید فاطمه اسدی اولین بانوی شهید در جمهوری اسلامی نیست ولی خیلی از اولین‌ها را با خود به همراه آورد. او اولین بانویی بود که پیکرش در جریان عملیات تفحص شهدای دفاع مقدس کشف شد. آن هم وقتی قریب 30 سال از آغاز تفحص شهدا در مناطق عملیاتی می‌گذرد و در این بین بیش از 40 هزار شهید در این کاوش‌ها پیدا شده‌اند.

فاطمه اسدی اولین بانویی است که پیکرش بعد از گذشت قریب 4 دهه از شهادتش پیدا شد و در آغوش دخترش نشست. بانویی که تصاویر زیبایی از اولین وداع زنانه در معراج شهدا را به تصویر کشید. معراجی که پیش از این، وداع با هزاران شهید را به چشم خود دیده بود.

اولین بانویی که کفن پوش شدن، وداع، تشییع و ماجرای شهادتش رسانه‌ای شد و در وصف شهادتش شعر و پوستر و نماهنگ تولید شده و واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت. و البته اولین بانویی که با تشییعی بی نظیر در کردستان بار دیگر بعد از گذشت چند دهه حماسه آفرید.

فاطمه اسدی فقط یکی از 6 هزار و 428 زن شهیدی است که در طول سال‌های دفاع مقدس بر اثر موشک باران، نبرد مستقیم با دشمن، حضور در جبهه‌های جنگ به عنوان پزشک یا امدادگر و حوادث تروریستی به شهادت رسیده‌اند. قطعا با توجه به آمار بالای شهادت زنان کرمانشاه و کردستان، بخشی از آنان در مبارزه با گروه‌کهای تروریستی همانند کومله و دموکرات شهید شده‌اند. و البته چهره‌های برجسته‌ای همچون ناهید فاتحی کرجو که به سمیه کردستان معروف شد نیز در این میان دیده می‌شود. شهدایی که با شکنجه‌های وحشیانه ضدانقلاب به شهادت رسیدند.

حضرت امام خمینی(ره) درباره حضور زنان در جنگ می‌فرمود‌: «شما خانم ها و شما زن ها توجه‌ به‌ این‌ معنا داشته ‌باشید که ‌همان‌طور که ‌بر مردها در جبهه‌ لازم ‌است‌ که‌ جلو بروند و پیشقدم‌ باشند، شما هم‌ در کار پشت ‌جبهه‌ باید کمک‌ کنید، مهیا شوید که ‌اگر خدای‌ نخواسته ‌یک‌ وقت‌ دفاع ‌عمومی ‌بر همه‌ واجب ‌شد، یعنی‌ همه ‌ما بی‌استثنا هرکس‌ قدرت ‌دارد بی‌استثنا بر او واجب ‌شد، مهیا باشید از برای ‌دفاع‌»

رهبر معظم انقلاب نیز در این باره فرمایشات فراوانی دارند و به نقش خاص زنان در دفاع مقدس اینچنین اشاره فرموده‌اند: «اگر زنان حماسه  جنگ را نمی‌سرودند و در خانه­‌ها جنگ را به عنوان یک ارزش تلقی نمی­‌کردند، مردان اراده و انگیزه رفتن به جنگ را پیدا نمی­‌کردند و خیل عظیم بسیجی­  به سمت جبهه روانه نمی‌شد.»

فاطمه اسدی هم جزو زنانی بود که برای جنگیدن به میدان نیامد. اما ظلم کسانی که داعیه دار حمایت از خلق کُرد بودند، او را وادار کرد برای نجات جان همسرش راهی مسیری شود که اگرچه می‌دانست پرخطر است اما شاید فکر نمی‌کرد که بازگشتی ندارد. مادر 22 ساله بی‌دفاعی که با وعده آزادی همسرش از چنگال دموکرات همه داشته‌هایش را فروخت اما نه تنها پدر فرزندانش را آزاد نکردند بلکه خود او را به اسارت گرفته و بعد از یک ماه شکنجه در ارتفاع دو هزار متری در کوهستان با دستان بسته تیرباران کردند.

او را در گودالی چال کردند تا کسی نتواند اثری از این جنایت وحشیانه پیدا کند و علیه مدعیان آزادی برای مردم کردستان استفاده کند. اما خواست خدا بر آن بود که بعد از 37 سال پرده از این جنایت برداشته شود و بار دیگر سرود حماسه یک غیور زن شهید دیگر بر صفحه تاریخ نقش ببندد.

شهید فاطمه اسدی فقط یکی از چند صد شهید مفقودالاثر از جنایات گروهک‌های کومله و دموکرات در کردستان است. هنوز 300 شهید دیگر که توسط این گروهک های ضد انقلاب به شهادت رسیده‌اند در کردستان مفقود هستند. با وجود این جنایات که هر روز پرونده جدیدی از ابعاد ویرانگری آن رسانه‌ای می‌شود، آیا هنوز هم هستند کسانی که سنگ حمایت از این افراد را به سینه می‌زنند و مدعی هستند آنان برای اتحاد مردم کُرد تلاش کردند؟

از امروز قطعا پرونده زنان شهید در افکار عمومی صفحه جدیدی را به نام فاطمه اسدی از آن خود کرده است. زنی که هم 37 سال پیش با مظلومیت و شجاعتش حماسه آفرید و هم امروز با بازگشت غرورآفرینش یادآور ظلم بر صدها شهید بی گناه را زنده کرده و حماسه خلق کرد. و قطعا شهید فاطمه اسدی در این نوع خلق حماسه نیز اولین دیگری را به نام خود رقم زده است. این همه اثرگذاری در یک فرد تنها می‌تواند محصول اخلاص و ایمان باشد که از یک مادر بی‌دفاع 22 ساله، یک قهرمان بسازد. کسی که حالا به نام بانوی کردستان در اذهان عموم مردم نقش بسته است.

منبع: تسنیم