به گزارش پارس نیوز، 

کیفیت زناشویی، امری بسیار مهم در روابط بین زوجین است و نقش آن در روابط بین فردی نیز مورد تأکید قرار گرفته است. محققین کشورمان، نقش مشاوره رفتاری شناختی را در بهبود این شاخصه مهم زندگی مشترک، بررسی کرده‌اند.

کیفیت روابط زناشویی و سطح خوشحالی زن و شوهر، به چگونگی تعامل آن‌ها با یکدیگر و کنار آمدن با موقعیت‌های پراسترس زندگی توسط هر دو، بستگی دارد. آموزش جنسی یکی از عواملی است که می‌تواند روابط بین زوجین را بهبود داده و کیفیت زناشویی را تقویت می‌کند. در همین راستا، مشاوره زناشویی به‌عنوان یک مشاوره تخصصی می‌تواند اطلاعات موردنیاز برای ساختن یک زندگی جنسی مطلوب را به زوجین انتقال دهد و بنابراین، آن‌ها می‌توانند از این اطلاعات برای بهبود زندگی مشترک خود استفاده کنند.

به عقیده متخصصین، امروزه، درمان‌های رفتاری شناختی، مشهورترین و پراستفاده‌ترین مدل روان‌درمانی به‌حساب می‌آیند و مطالعات بالینی، کارآمدی آن‌ها را در جمعیت‌های مختلف و برای درمان مشکلات مختلف، اثبات کرده‌اند. رویکرد مشاوره رفتاری شناختی یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان اختلال عملکرد جنسی است. به دلیل اهمیت روابط جنسی و تأثیر آن بر سلامت خانواده و جامعه، ارائه برنامه آموزشی و مشاوره در مراکز بهداشت و همچنین ارتقای مطالعات علمی دراین‌باره، ضرورت زیادی دارد.

آموزش جنسی یکی از عواملی است که می‌تواند روابط بین زوجین را بهبود داده و کیفیت زناشویی را تقویت می‌کند.

در این رابطه، گروهی از پژوهشگران ایرانی، به بررسی تأثیر مشاوره رفتاری شناختی بر کیفیت زناشویی در بین زنان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشت پرداخته‌اند.

این مطالعه پژوهشی که توسط محققینی از دانشگاه علوم پزشکی همدان به انجام رسیده، بر روی زنانی که به مراکز بهداشت انتخاب‌شده‌ای در همین شهر مراجعه می‌کردند، انجام‌شده است.

آموزش جنسی یکی از عواملی است که می‌تواند روابط بین زوجین را بهبود دهد‎

برای انجام بررسی‌ها، ابتدا افراد، به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. در پیش‌تست، شرکت‌کنندگان هر دو گروه، فرم‌های رضایت‌نامه، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و مقیاس کیفیت زناشویی را پر کردند.

سپس مشاوره مورد نظر، به شکل 8 جلسه مشاوره رفتاری شناختی به مدت 90 دقیقه و طی 8 هفته برای افراد گروه مداخله فراهم شد. پس از جلسه هشتم، هر دو گروه، مجدداً تست‌ها را تکرار کردند و از این طریق، کیفیت زناشویی آن‌ها، دوباره اندازه‌گیری شد.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق، پس از انجام مداخله، بین دو گروه در همه ابعاد و کیفیت زناشویی کل، تفاوت معناداری دیده شد. این بدان معنا است که افرادی که تحت مشاوره رفتاری شناختی قرار گرفته بودند، به‌طور ویژه و قابل‌توجهی دارای کیفیت زناشویی بهتری نسبت به گروه دیگر بودند.

به گفته معصومی، محقق دانشکده پرستاری و مامایی و مرکز تحقیقات مراقبت بیماری‌های مزمن در منزل دانشگاه علوم پزشکی همدان و همکارانش در این تحقیق: «پس از مداخله، نمرات کیفیت زناشویی افزایش یافت و یک تفاوت قابل‌توجه بین دو گروه در همه ابعاد دیده شد. این موضوع اهمیت توجه به مشاوره رفتاری شناختی را برای بهبود این امر روشن می‌کند».

معصومی و همکارانش می‌افزایند: «با توجه به نقش روابط جنسی در استحکام زندگی زناشویی، مشاوره رفتاری شناختی به‌عنوان یک روش مؤثر برای بهبود کیفیت زناشویی به‌خصوص بعد از توافق آن‌ها، می‌تواند در مراکز بهداشت انجام شود تا روابط زوجین را بهبود دهد و از این طریق، نرخ طلاق کاهش یابد».

این نتایج که می‌تواند راهگشای زوجین برای بهبود کیفیت زناشویی گشته و از ناهنجاری‌های فعلی در این خصوص بکاهد، در نشریه انگلیسی‌زبان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، International Journal of Fertility & Sterility منتشر شده است.