به گزارش پارس نیوز، 

چطور احساساتم را بیان کنم

یکی از مهم ترین مهارت ها برای تقویت زندگی مشترک،مهارت بیان احساسات است.در رابطه با این مهارت مهم چه می دانید؟ بیان صحیح احساسات یکی از مهارت های مهم در زندگی هر انسانی است که در مورد آن با هم صحبت می کنیم . البته بیشتر حرف ما بر روی لزوم داشتن این مهارت در زندگی مشترک است .احساسات

حتما شما هم قبول دارید و کم و بیش تجربه کرده اید که می توان در مورد سوء تفاهمات کوچک با بیانی صریح و درست از تبدیلشان به کوهی از مشکل جلوگیری کرد و گاهی ابراز احساسات محبت آمیز در زمان درست می تواند اعتماد همسران به یکدیگر را تقویت کرده و لذت رابطه را برای هر دوی آنها افزایش بخشد. در این مقاله شما را با یکی از مهم ترین مهارت ها برای تقویت زندگی مشترک یعنی مهارت بیان احساسات آشنا می کنیم.

بیان احساسات در زندگی مشترک یک رکن بسیار مهم است

‎زندگی زناشویی مانند باغچه ای که نیازمند مراقبت و نگهداری دائمی است، می بایست مورد رسیدگی و توجه قرار گیرد. یکی از مهمترین اجزای اساسی زندگی مشترک، ارتباط است. ارتباط و مهارتهای ارتباطی و چگونگی به کار بستن آنها تضمین کننده ی خوشبختی زوجین است.

همسران متعددی هستند که دائما در حال بالا بردن سطح کیفی زندگی خود هستند. آنها به خوبی می دانند که ارتباط مؤثر در استحکام و رونق زندگی ایشان از اهمیت به سزایی برخوردار است. به کارگیری این مهارتها سبب گرم شدن کانون خانواده و نزدیکی هر چه بیشتر همسران به یکدیگر می شود.

اشتباهات آشنا

مطمئنا مواقعی پیش آمده که از دست شریک زندگی خود ناراحت یا عصبانی شده اید، اما به دلایلی توان بازگو کردن این احساسات منفی را نسبت به او نداشته اید، اما باید بدانید که این موضوع وضع را به شدت بدتر می کند. بدون حل شدن این مسئله و گذر از آن، با اتفاق بعدی شما تبدیل به یک بمب خنثی نشده می شوید که با یک اشاره آماده ی انفجار است. چه بسا با بیان احساسات خود و مدفون نکردن آن، عوایی این چنینی به وجود نمی آمد.

گاهی نیز همسران تصور می کنند بیان احساسات به هر شکلی، نیازی است که باید برآورده شود و در نتیجه ی همین تصور اشتباه، احساسات خود را بدون در نظر گرفتن شرایط و نکاتی که در این رابطه مطرح است، بلافاصله پس از تحریک به صورت تکانشی بیان می کنند. این اتفاق که غالبا در رابطه با احساسات منفی روی می دهد. اگر نگوییم بیش از بیان نکردن احساسات اما به طور قطع به همان اندازه می تواند به رابطه ی همسران آسیب وارد کند.

اما بیان نکردن درست احساسات فقط به احساساتی که آنها را به عنوان احساسات منفی می شناسیم محدود نمی شود، بلکه در ارتباط با احساسات مثبت نیز این مشکل می تواند به صورتی جدی وجود داشته باشد. بسیاری از همسران از بیان عشق و علاقه خود به همسرشان امتناع کرده و با بهانه هایی چون «دوست داشتن به دل است، به حرف نیست»، « من نمی تونم حرف دلم رو به زبون بیارم»، «اگه بگم، پررومیشه» و یا «خودش از رفتارم میفهمه، نیازی به گفتن من نیست»، همسر خود را از شیرینترین هدیه ی زندگی مشترک محروم می کنند. درست است که عمل به دوست داشتن بر ادعای صرف آن ارجحیت دارد، اما در کنار آن انسان نیازمند شنیدن است. بنابر این از بیان احساسات مثبت خود به شریک زندگی تان هیچگاه کوتاهی نکنید.

ابراز صریح احساسات

بسیاری از همسران اظهار می کنند که شریک زندگی شان ، احتیاجات، نیازها، احساسات و حتی افکار و عقاید آنها را به خوبی می داند و در نتیجه ی همین تصور نیز از بیان آنها خودداری می کنند. این یک اشتباه رایج است که فکر کنید همسرتان فکر شما را می خواند. این امر موجب می شود که هر دوی شما دچار سوء تفاهمات، آسیب و در پی آن سرخوردگی و ناامیدی شوید.

آیا می خواهید که از چنین اشتباهات رایجی در ارتباطات زناشویی بر حذر باشید؟

اگر چنین است راه حل آن آسان است:افکار و احساسات خود را در نهایت صراحت، شفافیت و صداقت و به طریقه ی مثبت بیان کنید. از صحبت کردن به خاطر اینکه همسرم چه فکری در مورد من خواهد کرد، اجتناب کنید. سعی کنید هنگام بیان احساسات خود شریک زندگیتان را متهم یا نقد نکنید؛ اظهاراتی مانند «بر خلاف تو، من…» یا « این به خاطر این است که تو …»، هر کوششی برای داشتن ارتباطی سالم و موثر را از بین می برد.

‎ نکته طلایی:«من»

یک راه ارتباط موثر با همسرتان، استفاده از عباراتی است که با من شروع می شود و بیان کننده احساسات و افکار شما در مورد رفتاری است که از سوی شریکتان سرزده است. عباراتی که با من آغاز می شود، می توانند احساسات شما را به گونه ای بیان کنند که تهدید کننده نیست، زیرا روی احساسات شما به عنوان گوینده متمرکز است و قصد سرزنش کردن شنونده را ندارد. جملاتی که با«تو» شروع می شود، ازجملاتی که با «من» شروع می شوند، بسیار متفاوت اند. پیام هایی که چنین عباراتی را در بردارند، حاوی سرزنش و پیش داوری نسبت به رفتار شنونده است و موجب ایجاد حالت دفاعی و خصومت در شریک شما شده و سبب می شود تعارض و کشمکش بالا گیرد.

مکانیزم جملات حاوی «من»

این پیامها به همسر شما این امکان را می دهد که بفهمد شما چه احساسی دارید و چرا این گونه احساس می کنید. جملات من سه بخش دارند:

– عبارتی است که شامل احساسات گوینده است.

– عبارتی است در مورد رفتاری که مسبب ایجاد چنین احساسی شده است.

– علت احساسات گوینده را بیان می کند.

شاید در ابتدا استفاده از این جملات برای شما نامأنوس بیاید، اما مطمئن باشید با کمی تمرین می توانید به خوبی از این جملات استفاده کرده، منظور خود را به درستی بیان کنید و از فواید آن نیز بهره مند شوید..

نکات و هشدارها

شرط اساسی، بیان درست احساسات و ارتباط مؤثر و داشتن مهارهای مناسب در این زمینه است. اگر می خواهید زندگی شاد و موفقی داشته باشید، بهتر است برایش زمان صرف کنید و به خاطرش بیاموزید. ارتباط و گفت و گوی مؤثر به همسران این امکان را می دهد که هر آنچه پیرامون عشق و احساسات در دلشان هست به یکدیگر بگویند. ارتباط مؤثر مستلزم تمرین مهارتهای گوش کردن و بیان افکار و احساسات است. این مسئله چیزی بیش از صحبت کردن صرف است.