به گزارش پارس نیوز، 

در این مطلب می خوانید

آیا می دانستید که تجربه ی عشق، این احساس خوب، دلیل علمی دارد؟ در حقیقت احساس عشق به طور مستقیم با تأثیرگذاری در بدن، تغییرات قابل توجهی در آن ایجاد می کند که نتیجه ی آن احساس و توانایی های فوق العاده ای است که دوران عاشقی از آن ها برخوردار می شویم. در ادامه می خواهیم به ۷ مورد جالب و شگفت انگیز از تأثیر عشق بر بدن و ذهن بپردازیم که از نظر علمی ثابت شده اند.

عشق نوعی مسکن طبیعی است

همه ی ما می دانیم که وقتی کسی ما را در آغوش می گیرد حس خوبی داریم و احساس راحتی می کنیم. تحقیقات علمی نشان داده است اکسی توسینی که حین یک آغوش ۱۰ تا ۲۰ ثانیه ای در مغز تولید می شود تأثیر چشمگیری در مقابله با درد، به ویژه سردرد دارد. اکسی توسین ماده ای شیمیایی در مغز است که احساس آرامش و صمیمیت در شخص به وجود می آورد.

علاوه بر این، نگاه کردن به عکس کسی که دوستش دارید کافی است تا آستانه ی تحمل دردتان بالا برود و از دردتان کم شود ( تا ۴۰ درصد در مورد دردهای متوسط و تا ۱۵ درصد در مورد دردهای شدید). مغز ما از تصویر شریک عاطفی مان برای پرت کردن حواس ما به شکلی ناخوشایند استفاده می کند و همین مسأله درد را قابل تحمل تر می کند، بنابراین تصویر کسی که دوستش دارید مثل یک داروی مسکن عمل می کند.

همچنین دانشمندان اثبات کرده اند برانگیختگی جنسی و به ویژه ارگاسم هم تأثیر زیادی در رفع درد دارند. این مسأله به ویژه برای کمر درد مزمن، نشانه های آرتروز و گرفتگی های عضلانی مؤثر است.

عشق از قلب شما محافظت می کند

تحقیقات نشان می دهد هر شکلی از ابراز عشق ضربان قلب را به نصف می رساند. این مسأله در موقعیت های اضطراب آور حتی مؤثرتر است و خطر مشکلات قلبی را در دراز مدت کاهش می دهد.

به علاوه، اکسی توسین – که به هورمون عشق معروف بوده و اعتقاد بر این است که یکی از حیرت انگیزترین مولکول های جهان است – اضطراب را کم می کند، فشار خون را پایین می آورد، اضطراب دائمی  و اجتماعی را کاهش می دهد، عزت نفس را بالا می برد و به جلوگیری از افسردگی و مقابله با آن کمک می کند.

عشق به بدن کمک می کند با بیماری ها مبارزه کند

حرکات و رفتارهای مربوط به عشق، از گرفتن دست ها گرفته تا رابطه ی جنسی، تولید اندورفین ها در مغز را افزایش می دهد که در نتیجه ی آن سیستم ایمنی بدن تقویت می شود.

به همین ترتیب، کسانی که از مشکلات و بیماری های فیزیکی رنج می برند وقتی کسی را دارند که به آن ها علاقه دارد، بدن آن ها به درمان ها واکنش بهتری نشان می دهد و این افراد انگیزه ی قوی تری برای مبارزه با بیماری خود دارند.

عشق بی خوابی را درمان می کند

هورمون های عشق (اکسیتوسین و اندورفین ها) جلوی تولید کورتیزول – هورمون اضطراب – در مغز را می گیرند، در نتیجه به طور طبیعی کیفیت خواب را بالا می برند. همچنین از نظر علمی ثابت شده است رابطه ی جنسی یکی از مؤثرترین روش های درمانی برای تجربه ی یک خواب خوب شبانه است.

عشق احتمال معتاد شدن را کم و ترک اعتیاد را راحت تر می کند

مواد مخدر، نیکوتین و الکل اعتیادآور هستند چون روی سطح ماده ی دوپامین در مغز تأثیر می گذارند. هورمون دوپامین مسئول هجوم ناگهانی احساس خوشی و لذت است.

احساس عشق هم به همین شکل عمل می کند. اما علاوه بر دوپامین، تولید هورمون های تستوسترون واکسی توسین در مغز را هم افزایش می دهد که نتیجه ی آن بهترین ترکیب برای جلوگیری از اعتیاد و مقابله با آن است.

به عبارت دیگر، عاشق بودن لذت و سرخوشی ای که در زندگی به آن احتیاج دارید را برایتان فراهم می کند. اما در عین حال، احساس دوست داشته شدن در زمان ترک اعتیاد، به فرد کمک می کند از عهده ی سختی های ترک اعتیاد بربیاید و از میل او به ماده ی اعتیاد آور کم می کند.

عشق عمر را طولانی می کند

تحقیقات نشان می دهد کسانی که روابط عاطفی هدفمندی دارند، به ویژه کسانی که متأهل هستند، احساس سلامتی بیشتری می کنند و سبک زندگی سالمی دارند (که شامل انتخاب های مناسب غذایی، وعده های غذایی منظم، خواب بهتر، اضطراب کمتر و غیره می شود).

وجود یک شریک عاطفی در زندگی هم به ما کمک می کند از بیمار شدن مان پیشگیری کنیم و هم احتمال اینکه زودتر متوجه بیماری های خود شویم را بیشتر می کند. طولانی تر بودن عمر کسانی که عاشق هستند و رابطه ی عاطفی متعهدانه ای دارند امری ثابت شده است.

عشق تواناترین روان درمانگر دنیا است

دلایل مختلفی برای مراجعه ی افراد به روان درمانگرها وجود دارد اما در اغلب موارد، آن ها فقط دنبال کسی هستند تا به حرف هایشان گوش دهد و آن ها را درک کند. در میان تمامی متخصصان دنیا، هیچ کدام به اندازه ی شریک عاطفی تان نمی توانند روان درمانی همه جانبه و مؤثری به شما ارائه کند.

حمایت و محبت کسی که دوستش دارید مهم ترین (و گاهی حتی تنها) «دارو» برای روح و جسم شما است و شما برای آنکه بتوانید از عهده ی ترس ها، افسردگی، اضطراب های اجتماعی و در نهایت بیماری جسمی تان بربیایید به آن نیاز دارید.

عشق و روابط هدفمند اتفاقی نیستند. ما تصمیم می گیریم که عشق بورزیم، روابط عاطفی مان را تقویت کنیم، طور دیگری رفتار کنیم و در نهایت، شاد و سالم باشیم.

روانشناس بزرگی به نام رابرت استرنبرگ می گوید: «حتی بزرگ ترین عشق ها هم اگر ابراز نشوند ممکن است از بین بروند». این نکته را به خاطر داشته باشید، درهای قلب تان را باز کنید و عشق تان را نشان دهید، چون این مؤثرترین راه برای بهره مند شدن از آن است