به گزارش پارس نیوز، 

تماشای فیلم و سریال‌های تلویزیونی تفریحی لذت بخش است، اما صرف مدت زمان زیاد برای تماشا افزون بر کمبود وقت برای کار‌های دیگر می‌تواند در آینده سبب تشکیل لخته خونی در بدن شود.

 

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند تماشای بیش از حد تلویزیون می‌تواند منجر به ایجاد لخته خونی در بدن افراد و در نهایت بروز سکته مغزی یا حمله قلبی شود.

 

کارشناسان دانشگاه مینه سوتای آمریکا، این نتیجه‌ها را با آزمایش برروی بیش از ۱۵ هزار فرد داوطلب بزرگسال و تقسیم بندی آن‌ها به گروه‌های مختلف در زمان تماشای تلویزیون در بازه‌های زمانی مختلف به دست آورده اند.

 

نشستن طولانی مدت می‌تواند منجر به لخته شدن خون شود، زیرا در این حالت گردش خون طبیعی دچار اختلال می‌شود.

 

کارشناسان بروز ترمبوز (VTE) را در افرادی که ساعت‌های طولانی را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند یک و هفت برابر بیشتر از سایرافراد برآورد کرده اند، ترمبوز به تشکیل لخته در رگ های خونی یا ایجاد آمبولی ریوی (در این حالت ورود لخته به ریه) گفته می‌شود.

  

کارشناسان تنها راه مقابله با این مشکل را راه رفتن و انجام ورزش یا حتی تماشای تلویزیون به شکل ایستاده می‌دانند.

 

تنها تماشای دوساعت تلویزیون در روز به شکل نشسته می‌تواند تا ۵۴ درصد خطر مرگ ناشی از التهاب را در افراد به ویژه سالمندان افزایش دهد.

 

افزون بر احتمال بروز لخته خونی، بی تحرکی و فعالیت فیزیکی کم می‌تواند سبب تجمع مواد سمی در مغز و ابتلای فرد در دوران سالمندی به آلزایمر، پارکینسون و بیماری هایی همچون دیابت، چاقی، چربی و فشارخون بالا شود.

 

یکی دیگر از زمان‌هایی که نشستن بیش از حد می‌تواند سبب ترمبوز وریدی و افزایش خطر سکته مغزی و حمله قلبی در افراد شود، زمان پرواز با هواپیما یا حتی سوارشدن بر قطار و خودرو به مدت طولانی است.

 

کارشناسان به افراد به ویژه سالمندان توصیه می‌کنند پس از هر دو ساعت یک بار از جای خود برخواسته اندکی در هواپیما قدم بزنند (بدون ایجاد مزاحمت برای سایر مسافران و کادر پرواز) تا خون رسانی به بافت‌های مختلف در بدن آن‌ها منظم شود.

 

کارشناسان به افرادی که بیش از دوساعت در قطار، خودرو یا هواپیما به سفر می‌پردازند توصیه می‌کنند از جوراب‌های تنگ و ساق بلند استفاده کنند؛ این جوراب‌ها جریان خون را کنترل می‌کنند و مانع از خواب رفتن پا و ایجاد ترمبوز وریدی می‌شوند.

 

نوشیدن آب هم زمانی که مدت زمان طولانی را به شکل نشسته به سر می‌برید سبب می‌شود تا خطر ایجاد لخته خونی کاهش یابد.

 

آمار‌ها نشان می‌دهند بیش از ۳۰۰ هزارنفر هرسال در آمریکا دچار لخته خونی می‌شوند که از این تعداد عده زیادی دچار سکته قلبی و مغزی می‌شوند.

 

کارشناسان کوتاه کردن بازه زمانی تماشای تلویزیون، کنترل وزن و انجام فعالیت‌های فیزیکی را برای حفظ سلامت توصیه می‌کنند.