به گزارش پارس نیوز، 

امروز یکشنبه 30 اردیبهشت‌ماه مصادف با چهارمین روز ماه مبارک رمضان است. ماهی که به ماه مهمانی الهی شناخته می‌شود و بر اساس روایتی از پیامبر (ص)، ماهى است که ابتدایش رحمت، میانه‌‏اش مغفرت و پایانش اجابت و آزادى از آتش جهنم است. در همین راستا سال‌ها پیش امام خمینی (ره) در موقعیت‌های مختلف به بیان نکاتی ارزشمند دربارۀ فضیلت و مقام و منزلت ماه مبارک رمضان پرداخته‌اند که در ادامه به بخشی از آن بیانات درباره استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان اشاره می‌کنیم:

این ضیافت، همه‌اش ترک است؛ ترک شهوات از قبیل خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها و جهات دیگری که شهوات انسان اقتضاء می‌کند. خداوند دعوت کرده است ما را به اینکه شما باید وارد بشوید در این میهانخانه و این ضیافت هم جز ترک، چیزی نیست؛ ترک هواها، ترک خودی‌ها، ترک منیّت‌ها. اینها همه در این میهمانخانه است و ما باید حساب کنیم ببینیم که آیا وارد شدیم در این میهمانخانه یا اصلاً وارد نشدیم، راهمان دادند به این ضیافتخانه یا نه، از این ضیافت الهی استفاده کردیم یا نه.

البته حساب امثال من با کرام الکاتبین است، اما من به شما آقایان و به هر کس که این کلمات می‌رسد و به ویژه، طبقه جوان عرض می‌کنم که آیا در این مهمانخانه رفتید؟ استفاده کردید؟ از شهوات خصوصاً شهوات معنوی چشم پوشیدید؟ یا اینکه مثل من هستید؟ (صحیفه امام، ج 13، ص 36، تیر59)

در این ماه مبارک خودتان را تعریف کنید به قوت‌های روحانی. در یک حدیثی است که پیغمبر اکرم (ص) فرمودند: ماه رمضان آمد، اقبال کرد، آمد. در ضمنش می‌فرماید: «دُعیتُم اِلی ضیافَةِ الله»؛ تفاوت ضیافت‌های خدا با ضیافت‌های مردم این است که وقتی شما را یک اشخاصی به یک مهمانیدعوت کنند، وقتی بروید در آن مهمانی به حسب فراخور حال، یک چیزهایی برای خوردنی و یک چیزهایی برای تفریح و این چیزهاست.

ضیافت خدا در ماه رمضان یک شعبه‌اش روزه است، آن ضیافت خداست؛ یک شعبه‌اش روزه است و یک امر مهمش که مائده غیبی و آسمانی است قرآن است. شما دعوت شده‌اید به مهمانی خدا و شما در ماه رمضان مهمان خدا هستید. مهماندار شما، شما را وادار کرده است به اینکه روزه بگیرید. این راه‌هایی که به دنیا باز است و شهوات است، اینها را سدش کنید تا مهیا شوید برای لیلة القدر. ماه شعبان مقدمه است برای ماه مبارک رمضان که مردم مهیا بشوند برای ورود در ماه مبارک رمضان و در «ضیافة الله». (صحیفه امام، ج 13‍ ص 30‍، تیر59)