به گزارش پارس نیوز، 

امروز بیست و پنجم فروردین مصادف با بیست و هفتم رجب و سالروز بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و آخرین فرستاده الهی است؛ بعثتی که خدا آن را منتی بر مومنان می داند و در آیه 164 سوره آل عمران می فرماید: «خدا بر اهل ایمان منّت گذاشت که رسولی از خودشان در میان آنان برانگیخت تا بر آنها آیات او را تلاوت ‌کند و آنان را پاک ‌گرداند»
برخی از روز مبعث به عنوان روز تولد ارزش های الهی و انسانی یاد می کنند که در تاریکی جاهلیت های شیطانی رو به خاموشی نهاده بود و در چنین روزی سروش الهی از زبان جبرئیل به بهترین بنده و پیام آورش در کوه ثور طنین انداز شد و پیامبر اکرم (ص)که تا آن زمان حضور در خلوت انس را در غار حرا تجربه می کرد، با پیام «اقرا» هدایتگر تمام انسان ها تا روز قیامت شد.
امیرمومنان علی (ع) که بارها شاهد نزول جبرئیل بر رسول خدا(ص) بودند در نهج البلاغه اینگونه می فرماید: «خداوند، پیامبر را هنگامی مبعوث فرمود که از زمان بعثت پیامبران پیشین مدت‌ها گذشته بود و ملت‌ها در خواب عمیقی فرو رفته بودند. فتنه و فساد، جهان را فرا گرفته و اعمال زشت رواج یافته بود. آتش جنگ همه‌ جا زبانه می‌کشید. دنیا، بی‌نور و پر از مکر و فریب گشته بود. برگ‌های درخت زندگی به زردی گراییده و از میوه آن خبری نبود. آب حیات فرو خشکیده و نشانه‌های هدایت، کهنه و ویران شده بود. پرچم‌های هلاکت و گمراهی آشکار و دنیا با قیافه زشتی به مردم می‌نگریست و با چهره عبوس و غم آلود با اهل دنیا روبرو می‌گشت.»
بعثت پیامبر اکرم در چنین روزی مسیر تاریخ را تغییر داد تا مهری بر پایان بت پرستی و جهل و فساد و همچنین فرو ریختن کاخ های ستمگران و مشرکان جهان باشد و انسان غرق در مادیات و شهوات را با دنیای معنوی و جهان آخرت آشنا و وظایف او را یادآوری کند که سعادت دنیا و آخرت در سایه تقوای الهی به دست می آید.
محمود حکیمی پژوهشگر مذهبی به مناسبت مبعث پیامبر ختمی مرتبت به خبرنگار معارف ایرنا گفت: بدون تردید مبعث پیامبر اکرم (ص) واقعه ای بزرگ در تاریخ بشر بوده است چون در زمان جاهلیت که اندیشه های خرافی گسترش یافته بود، حضرت محمد (ص) از سوی خدا ماموریت یافت تا انسان ها را از قید و بند خرافات رها کند.
نویسنده کتاب داستان هایی از زندگی حضرت محمد (ص) افزود: آن روح بلند و بیکران و آن خلاصه هستی که گام هایش زمین را برکت بخشید، با پیام خود و شعار پر صلابت لااله الا الله، کاخ های ستم را فرو ریخت، البته صاحبان قدرت که ملت ها را به اسارت گرفته بودند، پریشان شدند اما رایحه عطر رسول خدا (ص) که رایحه رهایی و آزادی بود، جهان را عطرآگین ساخت.
حکیمی اضافه کرد: از آن زمانی که رسول خدا (ص) با بعثت خویش زیباترین و دلنوازترین سرودها را در جهان سرود، زمین و زمان همنوا شدند و سرود توحید را خواندند و آنگاه تمامی ظلمت کده ها با حضور توحید نورباران شد.
وی آگاهی از اندیشه های خرافی قبل از ظهور اسلام را مقدمه ای برای درک اهمیت بعثت دانست و خاطرنشان کرد: «ابوالحسن علی بن حسین مسعودی» مورخ مشهور قرن چهارم در جلد اول کتاب مروج الذهب که توسط مرحوم ابوالقاسم پاینده ترجمه شده، به تفصیل درباره خرافات مردم عربستان در زمان جاهلیت سخن گفته است.
حکیمی همچنین به کتاب فروغ ابدیت نوشته آیت الله العظمی جعفر سبحانی اشاره کرد و افزود: این فقیه و پژوهشگر معاصر برخی از خرافات رایج میان مردم حجاز را برشمرده است که یکی از این خرافات، بت پرستی بوده است.
آتش افروزی برای باران آمدن، کیفیت معالجه بیماران، راه های پیدا کردن اشیای گمشده، نحوه کشف خیانت همسر و راه های رهایی از ترس، برخی از خرافاتی است که در کتاب فروغ ابدیت به تفصیل اشاره شده است و با طلوع اسلام، بساط بسیاری از این خرافات برچیده شد، هر چند برخی از این خرافات به شکل های جدید در عصر حاضر انسان هایی را گرفتار کرده است.
بعثت پیامبر اعظم، برکات بسیاری را نه فقط برای مسلمانان که برای تمام جهانیان دارد، چون خدا از پیامبرش به عنوان رحمت للعالمین یاد کرده است و حضرت امام خمینی (ره) با تاکید بر برکات این روز بزرگ خواستار توجه به هدف بعثت شدند.
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران فرمودند: آنهایی که بعثت را یک بعثت الهی می‏دانند و انگیزه بعثت را هدایت همه خلق می‏دانند، باید به غایت بعثت توجه کنند، به انگیزه بعثت توجه کنند که خود خدا انگیزه بعثت را فرموده است؛ «یتلوا علیهم ایاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» (تا آیاتش را بر آنها بخواند و آنها را تزکیه ‏کند و به آنان کتاب «قرآن» و حکمت بیاموزد. سوره جمعه، آیه 3)
ایشان تزکیه را برای هدایت برشمردند و افزودند: تا تزکیه نشدید، طغیان برای شما حاصل خواهد شد. تا تزکیه نشده‏اید، علم برای شما خطرناک است، خطرناکتر از هر چیزی. تا تزکیه نشده‏اید، مقام برای شما خطرناک است و شما را به هلاکت دنیایی و اخروی می‏کشاند.
بر همین اساس امام خمینی (ره) سفارش کردند: کوشش کنید که از این روزی که بعثت شروع شده است و امروز سالروز این بعثت بزرگ و این نعمت عظیم الهی است، توجه کنید که بعثت برای چه بوده، انگیزه بعثت چه بوده است و اگر کسی از انگیزه بعثت تخلف کند، چه خواهد شد.
ایشان انگیزه بعثت را تزکیه نفوس دانستند و اضافه کردند: تزکیه نفوس به این است که خودخواهی ها از بین برود، خودبینی ها، ریاست طلبی ها، دنیا طلبی ها از بین برود و به جای همه، خدای تبارک و تعالی و هوایِ برای خدا بنشیند.
به اعتقاد بنیانگذار جمهوری اسلامی، «انگیزه بعثت این است که حکومت خدا در دل های بشر حکومت کند تا اینکه در جامعه‏های بشر هم حکومت کند. تا تزکیه در رده‏های بالا حاصل نشود و تصفیه در رده‏های بالا حاصل نشود، این مملکت و همه ممالکی که هستند اصلاح نخواهند شد.»
بر همین اساس حضرت آیت الله خامنه ای درباره بعثت پیامبر اعظم(ص) فرمود: چه ما بخواهیم، چه نخواهیم، این حادثه، این پدیده عجیب و عظیم، اثر خودش را در تاریخ بشر گذاشته است. اگر در دنیا نامی از شرافت های انسانی، فضیلت های اخلاقی و برجستگی های وجود انسان دیده می شود، به خاطر همین وجود مبارک است؛ به خاطر همین بعثت است که کمال همه بعثت ها و جامع همه فضیلت های پیامبران است.
فراهنگ**1003**1055**1776