به گزارش پارس نیوز، 

حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل بنیاد معاون آموزش پژوهش و فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(ع)  با اشاره به اینکه امام کاظم(ع) در شرایط خفقان آن روزگار در تبیین معارف مهدوی تلاش روزافزونی داشتند، بیان داشت: یونس بن عبدالرحمان شاگرد امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) می‌گوید: یک زمانی بر امام کاظم(ع) وارد شدم، تا بر امام وارد می‌شود از امام سؤال می‌کند: ای فرزند نبی خاتم، قیام‌کننده به حق شمایید؟ امام فرمودند: بله من هستم، ولی آن کسی که زمین را از ظلم و جور پام می‌کند، فرزند پنجم من است، او غایب می‌شود به خاطر اینکه جانش حفظ شود.

وی افزود: امام در ادامه بیان می‌کنند که در زمان غیبت تعداد زیادی از دین بر می‌گردند و گروهی فقط می‌مانند، دوره غیبت به لحاظ طولانی شدنش این اتفاق می‌افتد، خوش حال به شیعیان ما که در دوران غیبت در مسیر ما حرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام کفیل خاطرنشان کرد: دو فصل را امام کاظم(ع) برای شیعه در دوران غیبت بیان می‌کنند، یکی ثبات بر ولایت و دیگری دشمنی با دشمنان اهل بیت(ع)، امام کاظم می‌فرماید ما از این چنین شیعه‌ای راضی هستیم، بعد سه بار فرمودند: طوبی لهم و اینها در بهشت هم با ما زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: امام موسی بن جعفر می‌فرماید: اینقدر امتحانات دوران غیبت سنگین است و اینقدر امتحان می‌شوید که همین طور تعداد شما کم می‌شود که نمی‌مانند مگر تعداد کمی و بعد امام روی دست خودشان زدند که در دوران غیبت چه می‌آید بر سر شیعه ما! ابراهیم بن هلال نزد امام کاظم(ع) آمد و گفت: پدر ما در انتظار مرد، سنی هم از من گذشته شده است، یک خبری به ما بدهید بالاخره فرج چه زمانی رخ می‌دهد؟ امام کاظم(ع) به او فرمود: تو داری عجله می‌کنی چقدر عجولی! گفت: چه کنم عجله نکنم عمرم دارد تمام می‌شود، امام به او گفتند این دوره، دوره طولانی است که ببینند چه کسی تا انتها می‌ماند و اصلاً دوره غیبت رخ می‌دهد.

معاون آموزش پژوهش و فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(ع) تصریح کرد: یحیی بن الفضل می‌گوید: بر امام کاظم(ع) وارد شدم، تازه نماز عصرشان تمام شده بود، دستشان را بالا بردند، دیدم دارند دعا میکنند، فرمودند: خدایا فرج آن کسی که انتقام ما را می‌گیرد برسان، خدایا وعده‌ای که دادی محقق کن. یحیی بن الفضل می‌گوید به امام کاظم گفتم: برای چه کسی دعا می‌کنید؟ فرمودند: ذالک المهدی من آل محمد، بعد امام کاظم ادامه می‌دهد، پدرم به فدای کسی که شب‌ها تا سحر بیدار است، پدرم به فدای کسی که سرزنش هیچ سرزنشگری روی او اثر نگذارد، پدرم به فدای کسی که چراغ تاریکی‌هاست و قیامت‌کننده به امر خداست.

وی گفت: امام کاظم دوره خیلی سختی داشتند، آقا سال 128 به دنیا آمدند و آقازاده 20 ساله‌ای بودند که در سال 148 هجری امام شدند، جالب است سال امامت امام کاظم(ع)، سال تولد امام رضا(ع) هم است، 35 سال امامت کردند، دوره امام کاظم از حیث «اعتقادی» چه بسا بتوانیم بگوییم بدترین در دوره امامت بوده است، از حیث «سختی زمان» دوره امام سجاد(ع) خیلی سخت بوده است. این مذاهبی که به وجود آمده غالبش در زمان امام کاظم(ع) است.

حجت‌الاسلام کفیل اظهار داشت: امام اینقدر غریب بودند که مؤمن طاق شاگرد امام صادق(ع) با هشام بن سالم می‌گویند ما مانده بودیم امام کیست؟! بلند شدیم آمدیم خانه امام کاظم، گفتند: ما مطمئن نیستیم شما امام ما هستید. نقل تاریخی این است که این‌ها روبروی امام کاظم(ع) نشستند، گفتند می‌شود از شما چند سوال بپرسیم؟ امام کاظم را امتحان علمی کردند، وقتی امام کاظم(ع) جواب سؤال‌ها را دادند گفتند ما اعتقاد داریم امام بعد از امام صادق(ع) شما هستید. در حالی که رشد سازمان وکالت و تبلیغ دین در زمان امام کاظم(ع) است، انصافاً حضرت محی‌الدین بودند.
انتهای پیام/