در سال 2023، ارائه پدیده‌ای جدید در حوزه اثبات کار (PoW) به نام کاسپا (Kaspa)، شور و هیجانی را در حوزه رمزارزها ایجاد کرد. از زمان راه‌اندازی روش کاسپا، ارزش توکن آن یعنی KAS بیش از صد برابر افزایش یافته و موجب ایجاد علاقه به بسیاری از کوین‌های کوچک و متوسط در بازار شده است. در 16 فروردین سال جاری، هاوینگ BCH تکمیل و قیمتش در نزدیک به 3 ماه 147.85 درصد افزایش یافته و در نقطه ای از 700 دلار نیز عبور کرده است. به‌طور مشابه، قیمت بیت‌کوین نیز با نزدیک شدن به هاوینگش در نزدیک به 3 ماه تا 55.28 درصد (از 40,000 دلار به 67,000 دلار) افزایش یافت. بعلاوه، کوین‌های بیشتری از واحدهای پردازش گرافیکی (GPUها) و روش‌هایی معنادارتر، مثل ادغام با هوش مصنوعی، اجاره توان هش و طرح‌های مربوط به کسب درآمد از طریق آموزش استفاده می‌کنند تا اکوسیستم اثبات کار را نوسازی کرده و سرزندگی و رشد دوباره آن را به نمایش بگذارند.

چشم‌انداز توسعه اکوسیستم اثبات کار

سال 2024 دوره‌ای با پتانسیل‌های بزرگ برای اکوسیستم اثبات کار است و انتظار می‌رود که رویداد هاوینگ بیت‌کوین پیش رو موج جدیدی از توجه را برای این اکوسیستم به همراه داشته باشد.

اولاً، با ادامه رشد و توسعه بازار رمزارزها، الگوریتم اثبات کار به‌عنوان یکی از اولین مکانیسم‌های اجماع مورد استفاده در حوزه رمزارزهایی مثل بیت‌کوین، همچنان نقشی مهم ایفا خواهد کرد. به‌رغم ظهور مکانیسم‌های اجماع جدیدی مثل اثبات سهام (PoS)، مکانیسم اثبات کار به دلیل سطح بالای تمرکز زدایی و مقاومت در برابر حملات، همچنان در سطحی گسترده به‌عنوان یک الگوریتم اجماع ایمن و قابل‌اعتماد شناخته می‌شود.

ثانیاً، با پیشرفت و نوآوری مستمر در حوزه فناوری بلاک‌چین، حوزه اثبات کار شاهد نوآوری‌های بیشتری بوده است و با ادغام مؤثر اثبات کار با هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و سایر فناوری‌ها، از پروژه‌های جدیدی رونمایی شده است. در نتیجه، کوین‌ها می‌توانند کاربردهای عملی بیشتری داشته باشند.

● روند اثبات کار + هوش مصنوعی

با توجه به سودمندی GPUها در رایانش موازی، استفاده از اثبات کار برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق مناسب است و استخراج‌کنندگان می‌توانند فرآیندهای آموزش و استنتاج را در مدل‌های هوش مصنوعی تسریع کنند. همان‌طور که در ارتباط با پروژه‌هایی مثل Bittensor (TAO) و Clore.AI (CLORE) مشاهده می‌شود، با افزایش محبوبیت هوش مصنوعی، روایت «اثبات کار + هوش مصنوعی» به‌احتمال‌زیاد توجه بازار رمزارزها را به خود جلب خواهد کرد.

شبکه Bittensor (TAO) یک بازار هوش همتابه‌همتا است. این شبکه با هدف ایجاد نوآوری و مشارکت در فناوری هوش مصنوعی، با ترکیب اثبات کار و هوش مصنوعی، بازاری غیرمتمرکز برای مدل‌های الگوریتم هوش مصنوعی بزرگ ایجاد کرده است. ماینرهای این شبکه برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی نیاز به توان محاسباتی دارند. (برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید: https://www.coinex.network/fa/info/TAO).

شبکه Clore.AI (CLORE) یک پلتفرم اجاره توان محاسباتی هوش مصنوعی با نزدیک به 6000 واحد پردازش گرافیکی پیشرفته تولیدشده توسط شرکت Nvidia است که می‌تواند این امکانات را برای استخراج، رندر، آموزش هوش مصنوعی و غیره اجاره دهد. طبق مدل کسب‌وکار این شبکه، افراد دارای رایانه‌های GPU شرکت Nvidia می‌توانند واحدهای پردازش گرافیکی خود را به شبکه متصل و در ازای آن، توکن CLORE دریافت کنند. (برای اطلاعات بیشتر، لطفاً به آدرس زیر مراجعه کنید: https://www.coinex.network/fa/info/CLORE).

● روند اثبات کار + اینترنت اشیا (IoT)

اثبات کار، ضمن ارائه یک زیرساخت پشتیبانی غیرمتمرکز، ایمن و قابل‌اعتماد برای اینترنت اشیا (IoT)، می‌تواند به توزیع غیرمتمرکز و منصفانه پاداش‌ها بپردازد؛ درست مانند پروژه‌ی Neural.

زنجیره اثبات کار Neurai (XNA) روی هوش مصنوعی و اینترنت اشیا متمرکز است و هدفش استفاده از قدرت الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تحلیل کارآمد داده‌ها، مدل‌سازی پیش‌بینی‌کننده و تصمیم‌گیری است که برای رفع محدودیت‌های توزیع و عدم شفافیت از اثبات کار استفاده می‌کند. همچنین این زنجیره می‌تواند دارایی‌های بلاک‌چین را برای اجرای سناریوهای کاربردی گسترده‌تر به دستگاه‌های IoT متصل کند. (برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید: https://www.coinex.network/fa/info/XNA).

اثبات کار در زمینه مشارکت با هوش مصنوعی یا اینترنت اشیا نقش مهمی را در بهبود سرعت و کارایی شبکه‌های غیرمتمرکز ایفا می‌کند. با معرفی الگوریتم‌ها یا فناوری‌های جدید، کوین‌های مبتنی‌بر اثبات کار می‌توانند پتانسیل توسعه بلند‌مدت‌تری داشته باشند و فرصت‌های جدیدی را برای توسعه مسیر اثبات کار ایجاد کنند.

چالش‌های پیش روی اکوسیستم اثبات کار

مکانیسم اجماع اثبات کار بیت‌کوین پیشگام مدلی جدید و معیاری برای چندین توکن اثبات کار است و در دنیای رمزارزها به افزایش توان محاسباتی و ارزش کمک می‌کند.

بااین‌حال، اکوسیستم اثبات کار همچنان با چالش‌های مختلفی روبرو است:

● مشکل در برآورده کردن تقاضای تراکنش

پروژه‌های اثبات کار در قیاس با پروژه‌های توکن، در برآورده کردن تقاضای کاربران برای انجام تراکنش با چالش‌هایی مواجه هستند. با توجه به موانع جدی‌ موجود در مسیر توسعه، پیچیدگی پروژه‌های اثبات کار، ناقص بودن اکوسیستم (مثل نبود صرافی‌های غیرمتمرکز بالغ DEX) و پشتیبانی ناکافی صرافی‌های متمرکز (CEX)، کوین‌های اثبات کار در حال حاضر نقدینگی کمی دارند که برآوردن تقاضاهای معاملاتی کاربران را چالش‌برانگیز و اجرای معاملات را نامناسب کرده و همچنین ریسک معاملات فرابورس را افزایش داده است.

در طی سال گذشته، وقوع برخی حوادث در صنعت کریپتو این مسائل را برجسته‌تر کرد. برای مثال، بسته شدن صرافی کوچک استخراج کوین Txbit و مواجهه با مشکلاتی مثل مورد مشکوک به کلاه‌برداری را‌گ‌پول در صرافی SafeTrade، دردسرهای قابل‌توجهی را برای سرمایه‌گذاران استخراج کوین ایجاد کرد. این رویدادها حاکی از ضعف پروژه‌های اثبات کار در حوزه معاملات است که به بهبود و توسعه بیشتری نیازی دارد. کاربران می‌توانند برای ارتقای تجربه معاملاتی خود، یک صرافی استخراج کوین حرفه‌ای و شناخته‌شده‌ مانند کوینکس را انتخاب کنند.

● فشار قانونی بر کوین‌های اثبات کار حریم خصوصی

در سال‌های اخیر، با افزایش فشار قانونی بر حوزه رمزارزها توسط دولت‌های سراسر جهان، کوین‌های اثبات کار متمرکز بر حریم خصوصی مثل Monero (XMR) با فشار نظارتی فزاینده‌ای مواجه بوده‌اند. این کوین‌ها به دلیل پشتیبانی از نقل و انتقالات ناشناس، ردیابی تراکنش‌ها را برای مقامات نظارتی دشوار کرده‌اند و از طرف دیگر، خطر استفاده از آن‌ها برای پول‌شویی، تأمین مالی غیرقانونی و سایر فعالیت‌های غیرقانونی نیز وجود دارد. در نتیجه، برخی کشورها و مناطق مواضع نظارتی سخت‌گیرانه‌ای را برای کوین‌های حریم خصوصی اتخاذ و صرافی‌ها را از فهرست‌کردن آن‌ها منع کرده‌اند. بعلاوه، برخی صرافی‌ها برای رعایت الزامات قانونی، شروع به حذف کوین‌های حریم خصوصی اثبات کار کرده‌اند. به‌طورکلی، کوین‌های اثبات کار حریم خصوصی با فشار نظارتی فزاینده‌ای مواجه‌اند و چشم‌انداز توسعه آتی آن‌ها مشروط به رعایت قوانین است.

● امنیت

پروژه‌های استخراج کوین مقیاس کوچک موجود در بازار نرخ هش کلی پایین‌تری دارند و به همین دلیل در برابر حملات 51 درصدی و سایر فعالیت‌های مخرب آسیب‌پذیرترند. مهاجمان به کمک بازار اجاره توان هش موجود می‌توانند به‌طور موقت قدرت هش کافی برای اجرای حمله را اجاره کنند؛ به‌طوری‌که کافی است مهاجمان کنترل بیش از 51 درصد از قدرت هش شبکه را برای اجرای حمله 51 درصدی، از جمله حمله دو بار خرج کردن و جلوگیری از تأیید تراکنش‌ها، در اختیار بگیرند. شما می‌توانید خسارت‌های ناشی از این حملات را در وب‌سایت خسارت حمله 51 درصدی به آدرس https://www.crypto51.app/ مشاهده کنید.

پلتفرم مناسب برای معاملات استخراج کوین: جذابیت منحصربه‌فرد کوینکس

در حال حاضر، کوینکس یکی از جامع‌ترین صرافی‌های استخراج کوین در بازار است.

پلتفرم امن، حرفه‌ای و قابل‌اعتماد معاملات رمزارز کوینکس به پشتیبانی از رمزارزهای با کیفیت بالا، ارائه جفت‌های معاملاتی کوین‌های اثبات کار متنوع و اطلاعات بازار کوین‌ها برای رفع نیازهای کاربران مختلف و مشارکت فعال در توسعه اکوسیستم اثبات کار اختصاص دارد.

کوینکس به دلیل استراتژی فراگیر لیست کردن کوین هایی که دارد، شامل راه‌اندازی سریع پروژه‌های بالقوه و ارائه پشتیبانی دارایی گسترده به کاربران، شناخته شده است. استراتژی منحصربه‌فرد لیست کردن کوین «خوب، سریع، و فراگیر» کوینکس شامل جنبه‌های زیر است:

● ساماندهی دارایی‌های با کیفیت بالا

کوینکس قبل از لیست کردن کوین‌ها، ابعاد مختلف پروژه‌های رمزارز، شامل جنبه‌های فنی، کامیونیتی و اقتصادی توکنی، را به صورت حرفه‌ای و جامع ارزیابی می‌کند و بررسی عمیقی روی رمزارزهای با پتانسیل بالا انجام می‌دهد.

● انتخاب غنی و سریع رمزارزها

کوینکس از اولین پلتفرم‌های پشتیبانی‌کننده از معامله KAS بود و ضمن راه‌اندازی KAS در نوامبر 2022، مواردی مانند FLUX را در ماه می 2021 و XNA را در آگوست 2023 فهرست کرده است. کوینکس، از بدو تأسیس، نظارت دقیقی بر اکوسیستم اثبات کار داشته است، پیوسته و به‌سرعت پروژه‌های بالقوه را کشف می‌کند، و با توجه به قابلیت‌های توسعه فنی عالی خود، پشتیبانی توسعه فنی جامعی از پروژه‌های اثبات کار دارد.

● پشتیبانی گسترده و کامل از رمزارزها

پلتفرم جهانی معاملات رمزارز کوینکس، ضمن پشتیبانی از بیش از 900 دارایی با کیفیت بالا، از توسعه اکوسیستم اثبات کار قویاً پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم صدها کوین اثبات کار، از جمله پروژه‌هایی با مکانیسم‌های اجماع مختلف، را لیست کرده است، روندهای بازار و تغییرات قیمت کوین‌ها را به صورت بلادرنگ ردیابی می‌کند، و اطلاعات جامعی از بازار کوین‌ها به کاربران برای درک پویایی بازارها ارائه می‌کند.

بنابراین، صرافی کوینکس به دلیل استراتژی عالی لیست کردن کوین خود، از جمله ارائه سریع پروژه‌های با پتانسیل بالا و ارائه پشتیبانی دارایی جامع به کاربران، که تحسین گسترده‌ای را برانگیخته است، مشهور است. برای آشنایی بیشتر با معاملات کوین‌های اثبات کار، از آدرس زیر در وب‌سایت کوینکس دیدن کنید:

https://www.coinex.network/fa/markets/

 

* متن فوق فاقد هرگونه توصیه برای سرمایه‌گذاری است.