پمپ‌ها معمولا بر اساس نوع عملکرد به دو دسته کلی پمپ‌های جابجایی مثبت و سانتریفوژی، تقسیم می‌شوند. پمپ‌های پیستونی و دیافراگمی در دسته پمپ‌های جابجایی مثبت قرار گرفته‌اند، این دو پمپ در برخی از کاربردها و عملکردها به هم شباهت داشته و همچنین در مواردی نیز با هم تفاوت دارند. در کشور ما مجموعه‌های متعددی در زمینه تولید انواع پمپ فعالیت می‌کنند.

شرکت آریا گستر مانا (آگما) یکی از این مجموعه‌های معتبر در ایران است که با تولید پمپ‌های باکیفیت و عرضه آن‌ها به صنایع مختلف گام بزرگی در زمینه مرتفع ساختن نیاز جامعه برداشته است. در این مقاله قصد داریم ضمن ارائه یک تعریف مختصر درمورد پمپ‌ دیافراگمی و پیستونی، تفاوت‌های این دو سیستم را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

پمپ دیافراگمی

تعریف کلی پمپ دیافراگمی

پمپ دیافراگمی از پرکاربردترین سیستم‌های انتقال مواد در اغلب صنایع است که باتوجه به فرآیند عملکردشان در لیست پمپ‌های جابجایی مثبت قرار گرفته است. نیروی محرک این نوع پمپ هوای فشرده بوده که به‌وسیله کمپرسور باد تامین شده و موجب رفت و برگشت دیافراگم و در نهایت انتقال سیالات می‌شود.

این نوع پمپ معمولا برای انتقال مایعاتی که حاوی مواد جامد، خورنده، اسیدی، ساینده، مایعات غلیظ، آتش‌زا و سمی کاربرد دارد. شرکت آریا گشتاور مانا با سال‌ها تجربه در زمینه تولید پمپ‌ و تجهیزات صنعتی، انواع مختلف پمپ دیافراگمی با کیفیت‌های ایده‌آل را عرضه می‌کند.

تعریف کلی پمپ پیستونی

پمپ پیستونی باوجود اینکه یک دستگاه با مکانیزم عمل نسبتا ساده است، در صنایع خاص مورد استفاده قرار گرفته و یک انتخاب ویژه برای آن‌ها محسوب می‌شود. این نوع پمپ نیز در دسته پمپ جابجایی مثبت قرار دارد و از یک محفظه، چند دستگاه کنترل و یک یا چند پیستون تشکیل می‌شود.

نحوه عملکرد این پمپ با جابجایی پیستون به‌صورت عمودی یا افقی در درون سیلندر بوده که این کار فشار موجود در محیط را کاهش داده و زمانیکه فشار هوا بالاتر از فنر نگهدارنده دریچه باشد، موجب باز شدن دریچه شده و سیال وارد آن می‌شود. پمپ‌ها کارواش خانگی و صنعتی از انواع پمپ‌های پیستونی هستند. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه دریافت نمایید، به سایت شرکت آریا گشتاور مانا مراجعه کنید.

خرید پمپ دیافراگمی

تفاوت پمپ پیستونی با پمپ دیافراگمی

باوجود اینکه این دو پمپ در یک دسته قرار گرفته‌اند ولی در برخی از ویژگی‌ها تفاوت‌هایی با هم دارند که در ادامه سعی کرده‌ایم تعدادی از آن‌ها را نام ببریم.

1- عملکرد این دو پمپ توسط حرکت رفت و برگشت اجزای آن‌ها انجام می‌شود که در مدل دیافراگمی، این قطعه دیافراگم و در پمپ پیستونی، پیستون نام دارد.

2- در طراحی ساختمان پمپ‌های پیستونی، پکینگ نیز تعبیه می‌شود، در حالی که مدل دیگر نیاز به این قطعه ندارد.

3- یک تفاوت قابل توجه که باید به آن اشاره شود هزینه خرید پمپ‌هاست. معمولا قیمت پمپ دیافراگمی از نوع پیستونی کمتر بوده و پمپ پیستونی در لیست دستگاه‌های گران‌قیمت قرار دارد.

4- در نوع پیستونی، حرکت پیستون به‌صورت مستقیم انتقال و پمپاژ سیالات را موجب می‌شود، اما در نوع دیافراگمی، دیافراگم با استفاده از پیستون متصل به آن حرکت می‌کند.

محدودیت‌های پمپ پیستونی

این نوع پمپ‌ها با وجود تمام ویژگی‌ها و کاربرد‌های مفید، از محدودیت نیز برخوردار هستند. در این بخش تعدادی از محدودیت‌های پمپ پیستونی را ذکر خواهیم کرد.

  • حساسیت به جامدات: پمپ پیستونی معمولا نسبت به جامدات حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهد و در صورت ورود ذرات جامد به سیستم آن، امکان مختل شدن عملکرد و آسیب به پمپ وجود دارد.
  • نیاز به تعمیرات پیچیده: تعمیر پمپ‌های پیستونی از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و هزینه آن نیز بالا است. تعمیر و نگهداری این نوع پمپ نیاز به تخصص فنی دارد.
  • نویز و لرزش: عملکرد رفت و برگشت پیستون در این پمپ ممکن است موجب ایجاد نویز و لرزش بیشتر کند، که معمولا این موضوع در برنامه‌هایی که سکوت و استحکام مکانیکی در اولویت قرار دارد، یک ایراد محسوب می‌شود.

برای دریافت قیمت پمپ دیافراگمی و اطلاع از نحوه عملکرد و کاربرد آن، به سایت شرکت آریا گشتاور مانا مراجعه کرده و اطلاعات لازم را دریافت کنید. این شرکت انواع مختلف پمپ با کاربردهای متفاوت را تولید و عرضه می‌کند.

قیمت پمپ دیافراگمی

محدودیت‌های پمپ دیافراگمی

پمپ دیافراگمی نیز با وجود ویژگی‌های منحصربه‌فرد، از محدودیت‌هایی رنج می‌برد که چند مورد از آن‌ها را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

  • عمر کوتاه دیافراگم: دیافراگم به کار رفته در این پمپ‌ها معمولا از عمر کوتاهی برخوردار هستند و در دوره‌های مشخص نیاز به تعویض دارند. این موضوع هزینه تعمیر و نگهداری این پمپ را افزایش می‌دهد.
  • محدودیت در فشار: این پمپ در فشار محدودیت داشته و برای سیالاتی که فشار بالا منتقل می‌شوند مناسب نخواهد بود. این محدودیت موجب می‌شود در برخی از برنامه‌های صنعتی مشکل ایجاد شود.
  • ترکیبات شیمیایی: دیافراگم در اثر برخورد با برخی از مواد شیمیایی مقاومت زیادی از خود نشان نمی‌دهد و دچار آسیب می‌شود، بنابراین اگر از پمپ دیافراگمی در انتقال ترکیبات شیمیایی استفاده می‌کنید باید این موضوع را مد نظر قرار دهید.
  • مصرف انرژی زیاد: پمپ‌های دیافراگمی در مقایسه با سایر پمپ‌ها مصرف انرژی بیشتری دارند.

خرید انواع پمپ

این روزها به کمک اینترنت، کسب اطلاعات در مورد انواع محصولات بسیار راحت‌تر شده و هر کس با توجه به نیاز خود به‌آسانی می‌تواند محصول مورد نظر خود را پیدا کند. در خرید پمپ نیز بهتر است ابتدا چندین محوصل باکیفیت را زیر ذره‌بین قرار داد و سپس آن را تهیه نمود.

خرید از یک مجموعه معتبر قطعا می‌تواند خطاهای مختلفی را کاهش دهد. شما می‌توانید برای خرید انواع پمپ دیافراگمی یا مدل‌های دیگر به سایت آگما مراجعه کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. برای کشب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین این مجموعه از طریق پل‌های ارتباطی مندرج در سایت در ارتباط باشید.

نتیجه‌گیری

پمپ‌های دیافراگمی برای انتقال سیالاتی که حالت چسبندگی داشته و حاوی جامدات هستند، قابلیت کنترل دقیق و عملکرد خشک، مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته عمر کوتاه دیافراگم و محدودیتی که در فشار دارند از معایب این سیستم‌ها محسوب می‌شوند.

پمپ‌ها پیستونی نیز به دلیل عملکرد عالی در فشار بالا، عمر طولانی‌تر و سرعت کار بالا، در برخی از صنایع به سایر پمپ‌ها ترجیح داده می‌شوند. هر چند حساسیت به جامدات، نیاز به تعمیرات پیچیده و همچنین نویز و لرزش، از محدودیت‌های آن‌ها به‌شمار می‌آید. اگر شما قصد خرید پمپ دارید، سعی کنید نیاز خود را مد نظر قرار داده و بر اساس محدودیت‌های صنعت خود، یک پمپ مناسب را انتخاب کنید.

انتخاب درست پمپ دیافراگمی و پیستونی، در بهبود کارایی و عملکرد و همچنین کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن، موثر باشد. برای خرید و دریافت مشاوره بهتر با مشاورین سایت آریا گشتاور مانا (آگما) در تماس باشید و انواع پمپ با بهترین کیفیت و قیمت مناسب را در این سایت مشاهده کنید.