ایتالیا به عنوان یک مقصد محبوب برای مهاجرت تحصیلی شناخته می‌شود و دریافت ویزای تحصیلی این کشور یکی از بهترین راه‌های ورود به یک کشور اروپایی است. یکی از مزایای اصلی مهاجرت به ایتالیا، هزینه‌های معقول تحصیل و زندگی در این کشور است. این امر به ویژه برای دانشجویان بسیار مهم است؛ زیرا هزینه‌های تحصیل و اقامت در ایتالیا به طور معمول کمتر از سایر کشور‌های اروپایی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویزای تحصیلی ایتالیا، راهنمای گام به گام دریافت آن و نکات طلایی که سبب افزایش شانس دریافت این ویزا می‌شود تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

معرفی انواع ویزای تحصیلی ایتالیا

تحصیل در ایتالیا

یکی از نکات مهم درباره ویزای تحصیلی ایتالیا، متنوع بودن انواع آن است که بر اساس شرایط متقاضی، هر فرد ممکن است ویزایی با مشخصات خاص دریافت کند. این ویزا‌ها به دو نوع C و D تقسیم می‌شوند.

ویزای نوع C

به عنوان یک ویزای کوتاه مدت با مدت اعتبار ۳ ماهه شناخته می‌شود. افراد می‌توانند از این ویزا به منظور انجام فعالیت‌های علمی و تحصیل در ایتالیا بهره‌مند شوند. این ویزا به افراد امکان می‌دهد تا به مدت کوتاهی در کشور حضور داشته و فعالیت‌های خود را انجام دهند.

ویزای نوع D

به عنوان ویزای بلند مدت با مدت اعتبار بیشتر از ۳ ماه شناخته می‌شود. این نوع ویزای تحصیلی ایتالیا برای افرادی که قصد دارند در مقاطع تحصیلی مختلف در ایتالیا درس بخوانند، مناسب است. علاوه بر این، این ویزا امکان دریافت اقامت موقت را نیز برای فرد فراهم می‌کند، که این امر به دانشجویان اجازه می‌دهد برای مدت طولانی‌تری در کشور اقامت کنند و از فرصت‌های تحصیلی و تجربیات متنوع بهره‌مند شوند.

تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا

دانشگاه های برتر ایتالیا

امکان دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا برای مقاطع مختلف وجود دارد. اگر تصمیم به مهاجرت به عنوان دانشجوی کارشناسی را دارید، مهم است که اطلاعات مربوط به این مقطع را به دقت مطالعه کنید. دوره کارشناسی در ایتالیا معمولاً به مدت ۴ سال ادامه پیدا می‌کند. یکی از مزایای این دوره، این است که دانشجو‌یان امکان انجام کار دانشجویی تا ۲۰ ساعت در هفته را دارند تا بتوانند برخی از هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند.

برای درخواست ویزا به عنوان دانشجوی کارشناسی در ایتالیا، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • سن کمتر از ۲۵ سال
  • توانایی صحبت به زبان انگلیسی یا ایتالیایی
  • دارا بودن مدرک زبان ایتالیایی B1 یا داشتن نمره ۶ در آزمون آیلتس
  • ترجمه مدارک تحصیلی قبلی

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا برای مقطع کارشناسی ارشد فرصتی استثنایی برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر این کشور است. در صورتی که دارای مدرک کارشناسی از یک دانشگاه معتبر هستید، ایتالیا یک مقصد عالی برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد است. شهریه برای دوره‌های انگلیسی زبان در دانشگاه‌های ایتالیا متفاوت است و حدوداً بین ۴ هزار تا ۲۰ هزار یورو در سال متغیر است. به علاوه، دوره‌های ایتالیایی زبان با شهریه‌های کمتری همراه هستند.

شرایط لازم برای تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد:

  • برای ورود به این دوره‌ها و درخواست ویزای تحصیلی، شما باید سن کمتر از ۳۵ سال داشته باشید
  • و تسلط کافی به زبان ایتالیایی یا انگلیسی داشته باشید
  • داشتن مدرک زبان ایتالیایی B2 یا آیلتس با نمره 6.5 برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس در ایتالیا لازم است.
  • ارائه ترجمه رسمی مدارک تحصیلی و شناسایی که توسط یک دارالترجمه معتمد سفارت انجام شده باشد.

تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا

تحصیل در مقطع دکتری در کشور چکمه ها

کشور ایتالیا برای مقطع دکتری نیز ویزای تحصیلی ارائه می‌دهد. اگر قصد ادامه تحصیل در دوره دکتری در ایتالیا را دارید، اولین گام مهم، دریافت مدرک کارشناسی ارشد از یک دانشگاه مرتبط است. این دوره تحصیلی معمولاً در ایتالیا به مدت ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد. با داشتن یک رزومه قوی مورد تأیید استاد راهنما، ویزا با سرعت بیشتری آماده خواهد شد.

برای دریافت ویزای تحصیلی دکترای ایتالیا باید شرایط زیر را داشته باشید:

- سن شما کمتر از ۴۰ سال باشد.

- تسلط به زبان ایتالیایی یا انگلیسی داشته باشید.

- مدرک زبان ایتالیایی با سطح B2 یا آیلتس با نمره 7 داشته باشید.

مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا

برای ارسال درخواست به دانشگاه و شروع تحصیل در ایتالیا، مجموعه‌ای از مدارک ضروری را باید تهیه و ارسال کنید. توجه داشته باشید که ترجمه این مدارک را قبل از deadline تعیین شده توسط دانشگاه به یک دارالترجمه رسمی بسپارید. اینکه چه مدارکی را باید ترجمه و آماده کنید به دانشگاه مقصد ربط دارد اما به طور کلی، برای درخواست کارشناسی یا کارشناسی ارشد، شما باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • کاور لتر (Cover Letter): یک نامه انگیزشی که در آن به دلایل و اهداف شما برای تحصیل در دانشگاه اشاره می‌شود.
  • رزومه (CV): یک خلاصه از سوابق تحصیلی، تجربیات کاری و مهارت‌های شما که به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد.
  • گواهی‌های مدرک تحصیلی: ارائه ترجمه مدارک تحصیلی و ریزنمرات مربوط به مراحل تحصیلی قبلی شما برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا.
  • مدرک مهارت زبان: ارائه گواهی مهارت زبان، مانند آیلتس یا تافل، به عنوان نشانی از توانایی شما در زبان انگلیسی.
  • کپی پاسپورت: کپی اطلاعات صفحه اول پاسپورت شما (پاسپورت نیاز به ترجمه ندارد)
  • نامه‌های مرجع دانشگاهی (recommendation letter): در صورت لزوم، نامه‌های توصیه از اساتید یا افراد معتبر دانشگاهی.
  • ترجمه سایر مدارک: در برخی موارد، با توجه به نوع رشته تحصیلی یا سیاست های آن دانشگاه، نیاز به ارائه اسناد و مدارک دیگری است که طبیعتا اینها هم باید ترجمه رسمی بشوند.

تصویر زیر یک نمونه ترجمه رسمی به زبان انگلیسی می‌باشد:

نمونه ترجمه رسمی مورد تایید سفارت ایتالیا

توجه داشته باشید، مدارک ذکر شده در بالا لیست مدارکی بود که دانشگاه مقصد برای ارائه پذیرش تحصیلی از شما تقاضا می‌کند. علاوه بر اینها، شما نیاز دارید که مدارکی هم برای دریافت ویزای تحصیلی به سفارت (پس از اخذ پذیرش از دانشگاه) ارائه دهید. لیست این مدارک در زیر آمده است:

مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا

در فرآیند درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا، شما به مدارک مختلفی نیاز دارید. این مدارک شامل موارد زیر می‌شود که باید به صورت کامل و دقیق به سفارت یا کنسولگری ایتالیا ارائه شوند.

· ارائه نامه پذیرش از دانشگاه ایتالیایی که قصد ورود به آن را دارید

· تحویل پاسپورت با اعتبار کافی برای دوره تحصیلی مورد نظر الزامی است.

· ارائه ترجمه اسناد ملکی و مدارکی که تمکن مالی شما را به ارزش حدود ۶ هزار یورو تضمین کنند.

ترجمه سند ملک

· بیمه درمانی با مقدار پوشش حداقل ۱۵۰ تا ۱۷۱ یورو برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا لازم است.

· ترجمه تمامی مدارک تحصیلی همراه با ریز نمرات باید ارسال شوند.

·ترجمه سرفصل دروس

· ارائه برنامه سفر که تاریخ و شماره پرواز شما را شامل می‌شود.

· تکمیل و ارائه فرم رسمی درخواست ویزا الزامی است.

· ترجمه گواهی عدم سوء پیشینه

عدم سو پیشینه

· ارائه اطلاعات مربوط به شرایط اقامت خود در ایتالیا الزامی است.

· در صورتی که دانش‌آموز هستید، رضایت نامه والدین الزامی است.

تمامی مدارک باید به زبان‌های ایتالیایی یا انگلیسی ترجمه رسمی شده باشند. این مدارک، کلیدی برای موفقیت در فرآیند درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا محسوب می‌شوند.

اهمیت مهارت زبان انگلیسی در اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا بدون نیاز به مدرک زبان غیر ممکن نیست. در مقایسه با سایر کشور‌ها، سفارت ایتالیا کمتر به مدرک‌های زبان توجه می‌کند و به جای آن، تأکید بیشتری بر پذیرش از یک دانشگاه معتبر در این کشور دارد. در این شرایط، اگر موفق به دریافت نامه پذیرش از یک دانشگاه معتبر ایتالیایی شوید، فرآیند دریافت ویزا بسیار ساده‌تر خواهد بود. این رویکرد، دانشجو‌ها را از زحمت اخذ مدرک‌های زبان برای تحصیل در ایتالیا بی‌نیاز می‌سازد.

مراحل دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

· انتخاب دوره تحصیلی و درخواست به دانشگاه مورد نظر

· آماده‌سازی مدارک

· ثبت‌نام در سامانه آنلاین سفارت ایتالیا

· پرداخت هزینه ویزا

· مصاحبه

· ارسال مدارک به سفارت

· دریافت ویزا

تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا، شما نیاز به ارائه ترجمه مدارک مالی و اسناد ملکی خود یا والدینتان دارید تا سفارت مطمئن شود که می‌توانید هزینه‌های زندگی و تحصیل در ایتالیا را تأمین کنید. برای این منظور، ابتدا باید مبلغ ۵۰ یورو را به عنوان هزینه بررسی پرونده توسط سفارت ایتالیا پرداخت کنید. این مبلغ غیرقابل بازگشت است و برای ادامه فرآیند درخواست ویزا الزامی است.

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کشور ایتالیا شامل دو جنبه اصلی است: هزینه تحصیل و هزینه زندگی. شما باید مبلغ شهریه دانشگاه را پیش از موعد تعیین شده پرداخت کنید یا اثبات کنید که میزان مورد نیاز در حساب بانکی شما وجود دارد.

ترجمه تمکن مالی از شروط اصلی برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا است. علاوه بر این، برای هزینه‌های زندگی در ایتالیا، باید اطلاعات حاکی از داشتن حداقل ۴۵۰ یورو برای هر ماه اقامت در این کشور را ارائه دهید. این مبلغ باید در حساب بانکی شما موجود باشد تا نشان دهید به راحتی می‌توانید هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهید.

همچنین، برای بیمه سال اول اقامت در ایتالیا، شما باید مبلغ ۱۵۰ یورو را پرداخت کنید.

گردش حساب لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

وزارت ایتالیا برای درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا از متقاضیان خواسته است که تمکن مالی و ترجمه گردش حساب خود را ارائه دهند. این اقدام به منظور اطمینان از توان متقاضیان در پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل در ایتالیا انجام شده است. مبلغ حداقل ۴۵۰ یورو برای هر ماه زندگی در ایتالیا مورد نیاز است. متقاضیان می‌توانند صورتحساب‌های بانکی معتبر خود را ارائه داده و موجودی حساب خود را برای حداقل ۶ ماه قبل از اقدام به تحصیل در ایتالیا نشان دهند. این اطلاعات و مدارک اطمینان از توان مالی مورد نیاز برای زندگی و تحصیل در این کشور را فراهم می‌کنند.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا

در حین تدارک ویزای تحصیلی ایتالیا، موضوعی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد، هزینه‌های مرتبط با ویزاست. از آنجایی که هزینه‌های ویزای تحصیلی کشور ایتالیا به شکل قابل توجهی کاهش یافته است، این موضوع یکی از مزایای مهم تحصیل در این کشور محسوب می‌شود. هزینه ویزا شامل هزینه‌های اخذ ویزا، کارمزد و هزینه اقامت است. مبلغ ۵۷ یورو برای هزینه درخواست ویزا و وقت مصاحبه درنظر گرفته می‌شود که می‌توانید آن‌را به صورت آنلاین یا نقدی پرداخت کنید. پس از ورود به ایتالیا، برای اخذ اجازه اقامت، درخواست مربوطه را ارسال کنید که هزینه این درخواست ۳۰ یورو است.

تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم ایتالیا

یک کلاس درسی در ایتالیا

اگر به دنبال دریافت اقامت دائم و حتی تابعیت ایتالیا از طریق ویزای تحصیلی ایتالیا هستید، باید به نکات مهمی توجه کنید. فرد می‌تواند تنها پس از فارغ‌التحصیلی و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری، اقدام به دریافت اقامت در این کشور کند. باید منتظر گذشت ۵ سال از تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری باشید تا بتوانید برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید. پس از این مرحله، با ارائه مدارک هویتی معتبر، اثبات اقامت و کار قانونی در ایتالیا، داشتن درآمد کافی برای تأمین هزینه‌های زندگی، گواهی سلامت پزشکی، ترجمه گواهی عدم سوء پیشینه و ارائه بیمه نامه، می‌توانید برای دریافت تابعیت و پاسپورت ایتالیا اقدام نمایید.

سخن پایانی

مطلب فوق به منظور راهنمایی متقاضیان برای دریافت هرچه راحت‌تر ویزای تحصیلی ایتالیا تهیه شده است. با توجه به شرایط مهیا شده، تحصیل در کشور ایتالیا فرصتی استثنایی است که می‌توان به راحتی از مزایای آن بهره‌مند شد. کافی است مراحل اولیه یعنی اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر ایتالیا را به درستی انجام دهید. پس از آن منظم بودن و اقدام به موقع برای مراحلی مانند وقت سفارت، ترجمه مدارک تحصیلی و ارسال آن‌ها به تسریع فرایند اخذ ویزا کمک خواهد کرد.