اگر هنوز کسب‌و‌کار خود را آنلاین نکرده‌اید و به‌صورت سنتی مشغول به فعالیت هستید، باید این هشدار را در نظر بگیرید که این روزها مردم در سراسر جهان، خدمات و محصولات موردنیاز خود را در بستر اینترنت تأمین می‌کنند. پس بی‌توجهی به این موضوع، باعث می‌شود شما از بازار جا بمانید و رقبا از شما پیشی بگیرند!

شما می‌توانید برای کسب و کار خود سایت داشته باشید و با استفاده از برنامه‌ریزی‌ها، استراتژی‌ها، ابزارها و تکنیک‌ها سعی کنید در مقابل چشمان مخاطب هدف خود قرار بگیرید. این‌گونه کاربر شما را پیدا می‌کند، روی وب‌سایت شما کلیک می‌کند، اگر شما روی تجربه کاربری وب‌سایت خود کار کرده باشید، کابر زمان بیشتری را در سایت میگذراند، از خدمات و محصولات شما خرید می‌کند و این‌گونه فروش و سودآوری شما افزایش پیدا می‌کند.

دیجیتال مارکتینگ به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی تبلیغات و توسعه کسب‌وکارها در بستر اینترنت شناخته می‌شود. شما می‌توانید برای استفاده از خدمات بازاریابی آنلاین، از شرکت‌ها و آژانس‌های معتبر و فعال در این حوزه کمک بگیرید. آژانس خدمات دیجیتال مارکتینگ جینجر ادز به‌عنوان یکی از معتبرترین آژانس‌ها در حوزه فعالیت خود، برای کسب‌و‌کار آنلاین شما از ابتدای کار برنامه‌ریزی می‌کند، استراتژی تنظیم می‌کند، با گروه مجرب و حرفه‌ای خود کسب‌و‌کار اینترنتی شما را رشد می‌دهد و پس از پایان کار از خدمات ارائه‌شده پشتیبانی می‌کند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ موضوعی نیست که به تازگی آن را شناخته باشیم بلکه حدود دو دهه قبل بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) در زیرمجموعه مدیریت بازاریابی و مدیریت تبلیغات قرار داشت؛ اما از آنجا که سرعت توسعه فناوری اطلاعات افزایش پیدا کرده، کاربران زمان بیشتری را آنلاین هستند و استفاده از موبایل و اینترنت گسترش‌یافته، دیجیتال مارکتینگ به‌عنوان یک دانش مستقل موردمطالعه قرار می‌گیرد.

برای اینکه بتوانیم راحت‌تر درباره دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم، بهتر است در ابتدا به بازاریابی بپردازیم. بازاریابی یا مارکتینگ به فرآیندی گفته می‌شود که شما مشتری را متقاعد می‌کنید تا از بین همه رقبا، محصولات یا خدمات شما را انتخاب کنند. فرآیند بازاریابی با تولید محصول یا ایجاد خدمات شروع می‌شود و با شناسایی بازار، تحقیقات بازاریابی، ارتقا محصول و خدمات و انتخاب کانال توزیع و فروش مناسب ادامه پیدا می‌کند.

اکنون می‌توانیم بگوییم دیجیتال مارکتینگ به مجموعه فعالیت‌های بازاریابی گفته می‌شود که در بستر اینترنت انجام می‌شود. کانال توزیع و فروش شما شامل موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر فعالیت‌های تحت وب می‌شود. شما با بازاریابی دیجیتال مخاطبان زیادی برای محصول یا خدمات خود در سراسر جهان خواهید داشت، فقط بایستی با رعایت اصول دیجیتال مارکتینگ آن‌ها را به سمت خود جذب کنید.

شما نمی‌توانید تعداد افرادی که تبلیغاتتان را در مجله یا بیلبورد می‌بینند به‌طور دقیق اندازه‌گیری کنید ولی در بازاریابی دیجیتال به‌راحتی می‌توانید تعداد مشتری‌ها، بازدید روزانه، بازدهی تبلیغات و آمار فروش خود را بررسی کنید. همچنین در دیجیتال مارکتینگ شما طبق علایق و ترجیحات مخاطب اهداف فروش خود را تنظیم می‌کنید و دقیقاً جایی قرار می‌گیرید که مخاطبان می‌خواهند.

تبلیغات بنری، تلویزیونی، بیلبورد و ... ارزان نیستند درحالی‌که در بازاریابی آنلاین هزینه تبلیغات زیاد نیست و شما با توجه به بودجه خود می‌توانید تبلیغات آنلاین را تنظیم کنید. از طرفی در بازاریابی سنتی شما با جامعه محدودی از مخاطبان در یک جغرافیای خاص روبه‌رو هستید ولی در دیجیتال مارکتینگ شما با دریایی از مخاطب از سراسر جهان طرف هستید.

شما می‌توانید با داده‌ها و گزارش‌های به‌دست‌آمده در بازاریابی دیجیتال، به‌راحتی تغییرات لازم را انجام دهید و طبق درخواست و نیاز مخاطب اصلاحات را پیاده‌سازی کنید. این‌گونه شما می‌توانید با ایجاد یک رابطه کاربرپسند، بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنید و تعداد بیشتری از آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید.

فقط بایستی بدانید که مبانی دیجیتال مارکتینگ هر روز دستخوش تغییراتی می‌شود، رقبای جدیدی در این حوزه ظهور پیدا می‌کنند و در تقاضای بازار مدام تغییرات اتفاق می‌افتد. پس برای اینکه بتوانید در عصر جدید بهره‌وری کافی داشته باشید باید کسب‌و‌کار و روش‌های بازاریابی خود را به‌روز کنید و با تغییرات تطبیق دهید. شناخت درست ابزارها و روش‌های بازاریابی دیجیتال می‌تواند در رشد کسب‌وکار شما کمک بسزایی کند.

ابزارها و کانال‌های دیجیتال مارکتینگ کدام‌اند؟

شما برای انجام هر کاری بایستی اصول آن را رعایت کنید. در دیجیتال مارکتینگ هم این موضوع برقرار است. شما برای شناخت درست این دانش نیاز دارید که یک دید کلی به اصول، ابزارها، کانال‌ها و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال داشته باشید. شما می‌دانید بازاریابی چیست، پس با تحلیل و ارزیابی فعالیت‌ها و اصلاح موارد لازم می‌توانید به‌راحتی بر اصول دیجیتال مارکتینگ که در ادامه به آن می‌پردازیم، مسلط شوید.

طراحی سایت

طراحی سایت (Web Design) را می‌توان یکی از ابزارهای اصلی دیجیتال مارکتینگ دانست. طراحی سایت به فرایند ساخت و راه‌اندازی صفحات وب گفته می‌شود. این صفحات می‌توانند شامل متن، تصاویر، ویدئو، انیمیشن و دیگر عناصر بصری و محتوایی باشند. شما می‌توانید یک وب‌سایت فروشگاهی، شرکتی، خبری و شخصی و ... داشته باشید.

یک وب‌سایت خوب مسیر کسب‌وکار شما را تغییر خواهد داد زیرا، این روزها افراد هر نیاز و درخواستی داشته باشند آن را در گوگل جستجو می‌کنند و اگر شما وب‌سایت نداشته باشید بخش عظیمی از مشتریان را از دست خواهید داد. پس حضور آنلاین شما را به مخاطبان بیشتری می‌رساند. همچنین شما از طریق وب‌سایت می‌توانید اطلاعات کامل و به‌روز از محصولات و خدمات خود به مشتریان بدهید.

از طرفی مشتریان هم به‌راحتی به شما دسترسی پیدا می‌کنند، اگر شما یک فروشگاه بزرگ در یک مکان معروف داشته باشید بازهم تعداد افراد کمی می‌توانند به شما دسترسی داشته باشند اما در فضای آنلاین مخاطبان از هر جغرافیایی می‌توانند شما را پیدا کنند.

روش‌های بازاریابی از طریق وب هم مؤثرتر است و هم مقرون‌به‌صرفه تر. همچنین شما می‌توانید مسیر بازاریابی خود برای وب را بسنجید و هرگونه کمپینی را برای مخاطب هدف خود تنظیم کنید. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت آگاهی از برند خود را افزایش دهید و سپس به کسب‌و‌کار خود اعتبار دهید.

طراحی سایت کمک می‌کند شما بتوانید دائما با مشتریان خود در ارتباط باشید و به‌صورت 24 ساعته در 7 روز هفته به آن‌ها خدمات دهید. شما برای وب‌سایت خود یک‌بار هزینه راه‌اندازی می‌دهید ولی از مزایای مادام‌العمر آن بهره می‌برید. در بازار رقابتی امروز با داشتن وب‌سایت می‌توانید سهم بازار بیشتری نسبت به رقبای خود داشته باشید.

داشتن وب‌سایت به‌تنهایی نمی‌تواند موفقیت شما را رقم بزند. شما بایستی در طراحی سایت خود یک سری عوامل را در نظر بگیرد تا یک وب‌سایت موفق داشته باشید. وب‌سایت شما بایستی واکنش گرا باشد و به‌گونه‌ای عمل کند که در دستگاه‌های مختلف ازجمله لپ‌تاپ، تبلت و موبایل قابل‌نمایش باشد.

از طرفی چیدمان المان‌ها و عناصر در وب‌سایت باید طوری باشد که هر کاربری به‌راحتی بتواند با آن کار کند و پیچیدگی نداشته باشد. از طرفی محتوای وب‌سایت شما نیز باید کاربرپسند باشد و کاربر با چرخیدن در آن حسی خوشایند را تجربه کند. این‌گونه تعاملات مثبت با کاربر اعتبار وب‌سایت شما را افزایش خواهد داد.

یک وب‌سایت موفق سرعت بارگذاری بالایی دارد و کاربر را در کمترین زمان ممکن وارد صفحات مورد نظر می‌کند. این موضوع به‌طور حتم رضایت کاربران را در پی خواهد داشت. شما برای اینکه بتوانید وب‌سایت خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهید بایستی از تکنیک‌ها و استراتژی‌های سئو استفاده کنید تا در نتایج اول موتورهای جستجو قرار بگیرید.

پشتیبانی از مشتریان وب‌سایت باعث حفظ و وفاداری آن‌ها به کسب‌و‌کار شما می‌شود. البته بایستی در کنار آن پشتیبانی فنی نیز داشته باشید تا تغییرات لازم را ایجاد کنید و به‌روزرسانی‌ها را پیاده‌سازی کنید. شما می‌توانید با در اختیار گذاشتن فضایی برای ارتباط با مشتریان هم رضایت آن‌ها را داشته باشید و هم به ‌صورت دقیق به مشکلات و نیازهای آن‌ها رسیدگی کنید.

برای طراحی سایت روش‌های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند CSS، HTML، جاوا اسکریپت، PHP، پایتون و ... استفاده کنید. همچنین اگر بدانید جوملا و وردپرس چیست، می‌توانید از این سیستم‌های مدیریت محتوا برای طراحی سایت بهره ببرید.

بازاریابی محتوا

بازاریابی و جذب مشتری از طریق محتوا، ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان از بازاریابی محتوا (Content Marketing) داشت. شما در بازاریابی محتوا سعی می‌کنید با خلق محتوای جذاب و ارزشمند، اعتماد مخاطب را به‌دست‌ آورید و کاری کنید که او شما را دنبال کند و به محصولات و خدمات شما علاقه‌مند شود.

فرآیند بازاریابی محتوا با هدف‌گذاری شروع می‌شود و با مخاطب شناسی، استراتژی محتوا، تقویم محتوایی، تولید محتوا، انتشار آن، ترویج، تجزیه‌وتحلیل و گزارش‌گیری ادامه می‌یابد. شما با تولید محتوای هدفمند می‌توانید مخاطبان زیادی را جذب کنید. همچنین محتوای خوب کمک می‌کند شما بیشتر شناخته شوید و از این طریق مخاطبان از برند شما آگاه می‌شوند.

شما در بازاریابی محتوایی می‌توانید به‌صورت عمیق‌تر با مشتریان تعامل کنید و با بررسی نیازها و مشکلات کاربران می‌توانید محتوایی تولید کنید که در راستای برطرف کردن آن‌ها برآید. شما می‌توانید این‌گونه رضایت مشتریان را جلب کنید.

زمانی که کاربران به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند و با محتوایی روبه‌رو می‌شوند که پاسخی مناسب به خواسته‌ها و علائق آن‌ها داده است، به شما اعتماد می‌کنند و به مشتری شما تبدیل می‌شوند. پس محتوای خوب بازدیدکنندگان وب‌سایت را به مشتری تبدیل می‌کند و از این طریق فروش را افزایش می‌دهد.

همان‌طور که مشخص است وب‌سایت شما باید دیده شود. شما می‌توانید با توجه به ابزارها و رقبا، از کلمات کلیدی مناسب در محتوای خود استفاده کنید تا به جایگاه برتر موتورهای جستجو برسید. اگر محتوای شما کیفیت نداشته باشد و به موضوع وب‌سایت شما ربطی نداشته باشد از نظر سئویی ضعیف خواهد بود و مخاطب شما را نخواهد دید.

بازاریابی محتوا به شما کمک می‌کند تا با تولید محتوای باکیفیت، از طریق کانال‌های آنلاین مختلف به مخاطب شناسانده شوید که این موضوع ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است. محتواهای شما در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی همیشه در دسترس هستند که بدون اینکه هزینه اضافی برای شما داشته باشد همچنان به جذب مشتریان جدید و افزایش بازدید سایت کمک می‌کند.

شما با خلق محتوای ارزشمند و باکیفیت در حوزه تخصصی کسب‌و‌کار خود می‌توانید به‌عنوان یک مرجع موثق اطلاعاتی شناخته شوید. این موضوع به شهرت، اعتماد و اعتبار برند شما کمک می‌کند. همچنین اگر محتوای شما جذاب باشد و برای مخاطب ارزش ایجاد کند، احتمال اینکه او محتوای شما را برای دیگران ارسال کند یا برای خود ذخیره کند افزایش می‌یابد. این‌گونه شما به مخاطبان جدید نیز معرفی می‌شوید.

برای تولید محتوا بایستی اطلاعات را با توجه به پرسونای مشتری جمع‌آوری کنید و سپس محتوای خود را به‌صورت هدفمند برای پاسخگویی به یک یا چند دغدغه کاربران اینترنتی آماده کنید. شما می‌توانید با خلق محتوای متنی، اینفوگرافیک، ویدیویی و صوتی مخاطبان خود را جذب کنید. البته با توجه به کانال های انتشار محتوا ازجمله وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و ... شما باید نوع محتوای خود را مشخص کنید.

تولید محتوا ممکن است کار زمان‌بر و پیچیده‌ای به نظر برسد ولی امروزه با استفاده از ابزارهای مختلف فرآیند اجرای آن آسان‌تر شده است. شاید بدانید چت جی پی تی چیست. Chat GPT امروزه به‌عنوان یک هوش مصنوعی برای تولید انواع محتواهای کاربردی شناخته شده است. فقط بایستی این موضوع را در نظر گرفت که اطلاعات این ابزار را انسانی کنید و با خلاقیت خود آن را جذاب کنید.

سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو

فرض کنید شما یک وب‌سایت عالی دارید که از نظر چیدمان عناصر، رابط کاربری، تجربه کاربر، سرعت و ... بسیار خوب عمل می‌کند و محتوای جذاب و باکیفیت دارد ولی در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو به چشم نمی‌خورد. این یعنی عملاً وب‌سایت شما هیچ کاربردی ندارد و مخاطب شما را نمی‌بیند.

اینجاست که ضرورت سئو مشخص می‌شود. SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization با تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف کمک می‌کند تا وب‌سایت شما به جایگاه برتر گوگل دست پیدا کند. این‌گونه شما دقیقاً آنجایی که باید باشید قرار می‌گیرید یعنی جایی که مخاطب هدف شما را ببیند.

شاید سئو یک فرآیند زمان‌بر و دائمی باشد ولی به‌عنوان یک استراتژی بلند مدت شما را در جایگاه درستی از بازار نگه می‌دارد. SEO با استفاده از کلمات کلیدی درست، کمک می‌کند شما ترافیک واقعی و هدفمند داشته باشید و مخاطبی را جذب کنید که به دنبال محصول یا خدمات شما می‌گردد.

زمانی که وب‌سایت شما در رتبه‌های اول گوگل قرار بگیرد به این معناست که توسط معتبرترین و مرجع‌ترین موتور جستجو مورد تایید هستید. این موضوع به وب‌سایت شما اعتبار می‌دهد و اعتماد مشتریان بیشتری را جلب می‌کند.

زمانی که افراد عبارتی را جستجو می‌کنند پس از نمایان شدن نتایج روی لینک‌های یک تا پنج کلیک خواهند کرد. پس سئو با قرار دادن وب‌سایت شما در رتبه‌های اول شانس کلیک روی آن را بیشتر می‌کند. پس کاربران بیشتری وارد وب‌سایت شما می‌شوند و ترافیک ارگانیک آن افزایش می‌یابد که درنهایت باعث می‌شود کاربران بیشتری به مشتری تبدیل شوند.

شما برای اینکه بتوانید وب‌سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید لازم نیست هزینه زیادی بپردازید. شما با استفاده از اصول و ابزارهای سئو ترافیک زیادی جذب خواهید کرد که این موضوع کمک می‌کند هزینه‌های بازاریابی شما به شکل قابل‌توجهی کاهش یابد.

شما وقتی برای سئوی سایت خود اقدام می‌کنید درواقع مجموعه فعالیت‌هایی را اجرا می‌کنید که رضایت کاربران را جلب کنید. پس SEO می‌تواند تجربه کاربری را در وب‌سایت شما بهبود دهد؛ یعنی کاربران کمتری از وب‌سایت شما خارج می‌شوند و مدت‌زمان بیشتری را در آن سپری می‌کنند.

شما می‌توانید با سئو سایت به‌راحتی با سایر کسب‌و‌کارهای مشابه خود رقابت کنید و به‌راحتی در بین آن‌ها به جایگاه بهتری برسید. پس مخاطبان به جای اینکه دنبال وب‌سایت های دیگر باشند وقتی شما را در بین اولین‌های گوگل ببینند روی لینک شما کلیک خواهند کرد.

سئو سایت انواع مختلفی دارد که شما بایستی با اجرای متعادل آن‌ها به‌صورت هم‌زمان این فرآیند را طی کنید. سئوی داخلی (On Page) مجموعه فعالیت‌هایی است که شما در صفحات وب‌سایت خود از قبیل کلمات کلیدی درست، محتوای باکیفیت، متا تایتل و متا دیسکریپشن، لینک دهی داخلی، تصاویر بهینه و ... انجام می‌دهید تا در رتبه‌های برتر نتایج گوگل قرار بگیرید.

سئو خارجی (Off Page) به مجموعه اقداماتی چون لینک سازی خارجی، حضور در شبکه‌های اجتماعی، مشارکت در انجمن‌ها، بازبینی‌ها و نظرات، پیوندهای اجتماعی، مشارکت با تأثیرگذاران و ... در فضای خارجی وب‌سایت خود انجام می‌دهید تا آن را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

حال سئو محلی چیست؟ سئوی محلی (Local Seo) روش دیگری از انواع سئو نام است. شما با استفاده از لوکال سئو مکان جغرافیایی خود را مشخص می‌کنید تا خزنده‌ها و ربات‌های گوگل کاربرانی که در آن منطقه جغرافیایی جستجو می‌کنند را به سمت سایت شما هدایت کنند. شما با تحقیق کلمات کلیدی درست، ثبت مکان در گوگل مپ، استناد به کسب‌وکار، سئو داخلی، سئو خارجی و غیره می‌توانید سئو محلی انجام دهید.

شبکه‌های اجتماعی

امروزه بیشتر از هر وقتی نقش شبکه‌های اجتماعی در کسب‌و‌کارها حس می‌شود. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، یوتیوب، لینکدین، پینترست و ... موضوعی است که نباید از آن غافل شد. این شبکه‌ها با حجم زیادی از مخاطبان می‌توانند گزینه‌ای عالی برای رشد کسب‌وکار شما باشند.

بین شبکه‌های اجتماعی تفاوت‌هایی وجود دارد که شما بایستی با توجه به اصول دیجیتال مارکتینگ و الگوریتم‌های آن‌ها سعی کنید به تولید محتوایی بپردازید که برای مخاطبان آن‌ها جذاب باشد و از این طریق آن‌ها را با کسب‌و‌کار خود آشنا کنید.

اینستاگرام را می‌توان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدار‌ترین شبکه‌های اجتماعی دانست. بسیاری از کسب‌وکارها محصولات و خدمات خود را در Instagram معرفی می‌کنند. شما می‌توانید از طریق این شبکه اجتماعی با مخاطبان خود در تعامل باشید. محتوای تصویری، متنی و ویدیویی را طبق الگوریتم‌های به‌روز اینستاگرام با برنامه‌ریزی درست منتشر کنید تا بازخوردی عالی دریافت کنید.

توییتر یک شبکه اجتماعی موفق است که شما می‌توانید با تولید محتوای متنی و تصویری به معرفی محصولات و خدمات خود، اخبار، آموزش، اطلاعات کاربردی و ... در حوزه کسب‌و‌کار خود بپردازید. بسیاری از کسب‌و‌کارهای موفق در Twitter فعال هستند و با تعامل درست با مخاطبان، به جذب آن‌ها می‌پردازند.

تلگرام به‌عنوان یک شبکه اجتماعی پیام‌رسان، کمک می‌کند تا شما بتوانید محصولات و خدمات خود را معرفی کنید و در گروه‌ها و کانال‌های مختلف آن تبلیغات کسب‌و‌کار خود را بگذارید. در Telegram می‌توانید محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی منتشر کنید و مخاطبان مناسب خود را مورد هدف قرار دهید. همچنین با استفاده از ابزارهای تحلیلی این شبکه می‌توانید عملکرد خود را بررسی کنید.

یوتیوب این روزهای جمعیت مخاطبان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. این پلتفرم محبوب با انتشار محتواهای ویدیویی امکان مناسبی برای تبلیغات هر کسب‌و‌کاری به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید با ساخت یک کانال در YouTube و انتشار محتواهای آموزشی و تخصصی مربوط به کسب‌و‌کار خود به جایگاه مشخصی در ذهن مخاطب دست پیدا کنید.

لینکدین یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای به‌حساب می‌آید که می‌تواند برای معرفی محصولات و خدمات، کارآفرینی، یافتن شغل، آموزش و ... مناسب باشد. کاربران متخصص زیادی در Linkedin فعالیت دارند پس در انتشار محتوا در این پلتفرم بایستی دقت کنید و سعی کنید محتوای حرفه‌ای و باکیفیت تولید کنید.

پینترست یک شبکه اجتماعی تصویر محور است که مخاطبان زیادی به‌خصوص در عرصه طراحی، مد، تبلیغات و هنر دارد. شما می‌توانید محتوای تصویری و ویدیویی مربوط به محصولات یا خدمات خود را با هشتگ‌ها و کلمات کلیدی مناسب در Pinterest منتشر کنید. این‌گونه شما به‌صورت دقیق و هدفمند به مخاطبان هدف خود دست می‌یابید.

پس شما علاوه بر وب‌سایت می‌توانید از پتانسیل خود برای حضور در شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده کنید. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی زمانی معنا پیدا می‌کند که شما از طریق این پلتفرم‌ها بتوانید کسب‌وکار خود را معرفی کنید و با جذب مخاطبان هدف، فروش خود را افزایش دهید.

تا به اینجا شما می‌دانید بازاریابی محتوا چیست، پس با رعایت اصول این بازاریابی می‌توانید محتوای مناسب را در انواع شبکه‌های اجتماعی تولید و منتشر کنید. شما می‌توانید از طریق این شبکه‌ها مخاطبان را به سمت وب‌سایت خود هدایت کنید و این‌گونه ترافیک آن را هم بالا ببرید.

تبلیغات گوگل ادز

گوگل ادز چیست؟ شما در دیجیتال مارکتینگ با روش‌های مختلفی روبه‌رو هستید که هر کدام جایگاه و کاربرد ویژه خود را دارند. گوگل ادز (Google Ads) روشی است که شما مستقیماً تبلیغات خود را از طریق گوگل انجام می‌دهید. زمانی که در گوگل جستجو می‌کنید حتماً با نتایجی مواجه شدید که در کنار آن‌ها واژه AD قرار دارد، آن‌ها همان تبلیغات گوگل هستند.

گوگل ادز که در گذشته نه‌چندان دور گوگل ادوردز (Google ADWords) نام داشت، سیستم تبلیغات کلیکی شرکت گوگل محسوب می‌شود. تبلیغات در موتور جستجوی گوگل، گوگل پلی و سایر پلتفرم‌های پارتنر گوگل به عنوان زیرمجموعه گوگل ادز قرار می‌گیرند.

گوگل ادز به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی محبوب در سراسر جهان یک روش محبوب دیجیتال مارکتینگ به‌حساب می‌آید. این ابزار زمانی بابت تبلیغات از شما هزینه می‌گیرد که کاربر روی تبلیغ شما کلیک کند. پس شما با Google Ads می‌توانید یک نمایش رایگان از تبلیغات خود داشته باشید و تا زمانی که کاربر روی تبلیغ شما کلیک نکرده، هزینه‌ای پرداخت نکنید.

یکی از مزیت‌های مهم گوگل ادز نتیجه‌گیری سریع آن نسبت به سئو است. شما در عرض چند دقیقه پس‌ازاینکه تبلیغات خود را اجرا کردید، می‌توانید ترافیک داشته باشید. فقط لازم است از کلمات کلیدی درست در تبلیغات خود استفاده کنید تا مخاطب هدف به سمت شما هدایت شود.

گوگل ادز در جذب مخاطبان پتانسیل نامحدودی دارد و روزانه میلیون‌های کلمه کلیدی به گوگل ادز پیشنهاد می‌شود. وقتی شما می‌خواهید تبلیغات گوگل داشته باشید در سیستم مناقصه گوگل، کلمات کلیدی رتبه‌بندی می‌شوند. شما می‌توانید با انتخاب کلمه کلیدی موردنظر خود جایگاه تبلیغتان را در گوگل مشخص کنید.

شما با استفاده از ابزارهای Google Ads می‌توانید به تحلیل‌های ارزشمندی برسید. شما می‌توانید در گوگل ادز انواع استراتژی را تست کنید و ببینید کدام یک به شما نرخ تبدیل بیشتری می‌دهد. همچنین گوگل ادز کمک می‌کند تا شما مستقیماً به مخاطب هدف خود معرفی شوید و این‌گونه با افزایش مخاطب، یک آگاهی از برند ایجاد کنید.

اگر در رقابت تنگاتنگی هستید می‌توانید از تبلیغات گوگل کمک بگیرید و با استفاده از این تبلیغات رنک بالای گوگل را مورد هدف قرار دهید. شما در مناقصه گوگل هم می‌توانید با یک استراتژی درست از رقیب خود جلو بزنید.

از طرفی شما با گوگل ادز فقط برای آن دسته از مخاطبینی تبلیغات می‌کنید که به دنبال محصول یا خدمات شما می‌گردند و از این رو مطمئن هستید که مخاطبی که وارد وب‌سایت شما می‌شود مخاطب هدف شما است. همچنین شما قابلیت تنظیم زمان، مکان، دستگاه، مدل و سایر اطلاعات را دارید تا بتوانید نهایت استفاده را از تبلیغات خود ببرید.

اینکه شما در چه روزی و چه زمانی می‌خواهید تبلیغات خود را تنظیم کنید موضوع مهمی است که در تبلیغات گوگل ادز قابل‌اجرا است. شما می‌توانید با توجه به داده‌هایی که از کمپین‌های اجرا شده به‌دست‌آمده مشخص کنید که چه زمانی تبلیغات گوگل برای شما بیشترین بازدهی را دارد.

گوگل ادز کمپین‌های مختلفی ازجمله تبلیغات جستجو در گوگل، تبلیغات نمایشی، کمپین تبلیغات خرید، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات اپلیکیشن، Discovery Ads، تبلیغات خدمات محلی، تبلیغات حداکثر عملکرد، تبلیغات هوشمند و سایر کمپین‌ها را دارد. شما اگر بدانید هوش مصنوعی چیست، می‌توانید با کمک آن کمپین‌های تبلیغاتی خود را به‌راحتی اجرا کنید.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ نوعی بازاریابی مستقیم است که از طریق ایمیل انجام می‌شود. در این روش، با ارسال ایمیل به مخاطبان، می‌توانید آن‌ها را از محصولات و خدمات خود آگاه کنید، آن‌ها را به خرید ترغیب کنید و یا با آن‌ها در ارتباط باشید. شما در هر مرحله‌ای از استراتژی خود قرار دارید می‌توانید سراغ بازاریابی ایمیلی بروید. از برند سازی گرفته تا ترغیب به خرید و وفادار سازی از مواردی هستند که این نوع مارکتینگ ارائه میدهد.

C:\Users\DigitalKade.com\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\ایمیل-مارکتینگ.jpgاین روزها کسب درآمد به‌سختی به‌دست‌آمده می‌آیسخت شده است در حالی که هزینه‌ها به‌شدت بالا می‌روند و خرج کردن آن هم در حوزه تبلیغات را سخت می‌کنند. آنچه که مهم است این است که هزینه‌ای که صورت می‌گیرد، بازگشت سرمایه بالایی داشته باشد. ایمیل مارکتینگ را می‌توان از آن روش‌های مقرون‌به‌صرفه دانست که اگر درست انجام شود، نرخ بازگشت سرمایه خوبی دارد.

زمانی که ایمیل مارکتینگ را شروع می‌کنید می‌توانید اثربخشی آن را در همان زمان‌های اولیه مشاهده کنید. شما می‌توانید از طریق ایمیل حس عجله و محدودیت زمانی را به مخاطب خود القا کنید. از طرفی این روش بازاریابی یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ به‌حساب می‌آید که شما را با یک هزینه معقول به یک خروجی فوق‌العاده می‌رساند.

شما می‌توانید برای اینکه خروجی بهتری دریافت کنید و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید پیام‌های خود را به‌صورت سفارشی ایمیل کنید. این موضوع البته حق مخاطبان شما هم است که مشخص کنند چه ایمیلی برایشان ارسال شود. 

مزیت بازاریابی ایمیلی این هست که هرکسی می‌تواند با حداقل آموزش کمپین خود را شروع کند. به همین دلیل شما برای شروع کار خود نیازی به یک گروه حرفه‌ای ندارید. شما برای اجرای این فرآیند می‌توانید از قالب‌های آماده که متن، عکس، ویدیو، صوت و ... را دارند استفاده کنید.

شما از طریق ایمیل مارکتینگ می‌توانید رفتار مشتریان خود را بررسی و تجزیه‌ تحلیل کنید.  شما می‌توانید متوجه شوید که مخاطب کدام دسته از ایمیل‌ها را باز می‌کند، کدام ایمیل‌ها برایش جذابیت ایجاد کرده است، روی کدام لینک‌های موجود در پیام کلیک کرده‌ و درنهایت به چه دسته ایمیل‌های واکنش نشان داده‌ است.

همچنین شما با این نوع ابزار دیجیتال مارکتینگ می‌توانید پیام خود را مستقیم و سریع به مخاطب هدفتان برسانید. مخاطبانی که هم ایمیل شما را باز می‌کنند، هم روی لینک‌های آن کلیک می‌کنند و هم نرخ تبدیل به مشتری بالایی دارند. شما می‌توانید لیستی از مخاطبان خود داشته باشید، آن‌ها را دسته‌بندی کنید و با توجه به پرسونای هر دسته ایمیل مربوطه را ارسال کنید.

ایمیل یکی از کانال‌های انتشار محتوا به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید محتوای خود را از طریق ایمیل به مخاطبان هدف خود ارسال کنید و آن‌ها را درگیر محتوای جدید کنید. از این طریق می‌توانید واکنش آن‌ها را برانگیزانید و یک تعامل درست داشته باشید.

شما می‌توانید با ایمیل مارکتینگ به کاربران جدید خوشامد بگویید، خبرنامه‌های ایمیلی را ارسال کنید، درباره محصولات یا خدمات جدید اطلاع‌رسانی کنید، اطلاعات خرید را برای مشتری بفرستید، تخفیفات و پیشنهادات ویژه را ایمیل کنید و رویدادها را اطلاع‌رسانی کنید.

برای اجرای بازاریابی ایمیلی باید یک استراتژی مناسب داشته باشید، لیستی از ایمیل‌ها تهیه و سرویس‌دهنده مناسب انتخاب کنید. از آنجا که می‌دانید تولید محتوا چیست، محتوای مناسب برای ایمیل خود خلق کنید و فرم آن را طراحی کنید، ایمیل را برای مخاطبان ارسال کنید و سپس به آنالیز داده‌ها بپردازید.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک ابزار رایگان است که توسط گوگل ارائه می‌شود و به شما کمک می‌کند تا ترافیک وب‌سایت خود را تجزیه‌وتحلیل کنید. این ابزار اطلاعات مختلفی را در مورد بازدیدکنندگان وب‌سایت شما مانند تعداد بازدیدها، صفحات بازدید شده، زمان حضور در هر صفحه و منابع ترافیک ارائه می‌دهد.

شما با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید وب‌سایت، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی خود را زیر نظر داشته باشید و اطلاعاتی درباره نحوه ورود کاربر، رفتار کاربر، نرخ تبدیل، نوع دستگاه، زمان ماندن در صفحات و هر آنچه که در صفحات شما اتفاق افتاده را کسب کنید.

گوگل آنالیتیکس درواقع به کمک مدیران وب‌سایت، وب‌مسترها، دیجیتال مارکترها، متخصصان محتوا، سئو و اکانت منیجرها که وظایف رسیدگی به امور مربوط به دیجیتال مارکتینگ را دارند، می‌رود. هر فردی با توجه به نیاز خود به اطلاعات، از این ابزار گوگل استفاده می‌کند.

یک تولیدکننده محتوا می‌تواند به کمک این ابزار متوجه شود که کدام کلمات کلیدی در وب‌سایت جستجو شده و کدام مقاله‌اش بیشتر یا کمتر مورد استقبال مخاطب قرار گرفته است. پس می‌توان گفت داده‌هایی که این ابزار به شما می‌دهد کمک می‌کند تا شما در جهت بهینه کردن وب‌سایت خود تلاش کنید.

Google Analytics به شما نشان می‌دهد که یک کاربر برای اینکه از محصولات و خدمات شما استفاده کند، چه مسیری را طی می‌کند. درواقع نشان می‌دهد که کاربر از چه طریقی وارد وب‌سایت شما شده، چند بار داخل آن و چند بار از آن خارج شده، چه مدت‌زمانی را در وب‌سایت شما مانده و درنهایت چه زمانی از شما خرید کرده است. پس این ابزار روند تبدیل شدن کاربر به مشتری را به شما نشان می‌دهد.

شما می‌توانید با این ابزار زمان‌هایی که وب‌سایتتان بیشترین بازدید و کمترین بازدید را داشته مشاهده کنید. این‌گونه شما زمان‌های پرترافیک وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی را برای بارگذاری پست و مقاله خود انتخاب می‌کنید. در زمان‌های کم بازدید هم سعی می‌کنید تغییرات لازم، اصلاحات موردنیاز و به‌روزرسانی‌ها را انجام دهید.

ابزار گوگل آنالیتیکس به شما نشان می‌دهد که مخاطب شما از چه نوع محتوایی خوشش می‌آید و آن را دنبال می‌کند. پس علاوه بر اینکه شما می‌توانید محتوای مورد علاقه مخاطبان را تولید کنید، می‌توانید بودجه تبلیغاتی خود را جایی خرج کنید که مطمئن هستید بازدهی بیشتری دارد. این‌گونه شما هزینه خود را صرف تبلیغاتی می‌کنید که می‌دانید بازخورد دارد.

شما با استفاده از داده‌های دریافتی از Google Analytics می‌توانید تصمیمات درست و دقیق اتخاذ کنید، اقدامات و تلاش‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهید، مسیر گزارش دهی را ساده‌تر کنید و از داستان‌های پشت هر داده پی ببرید. این‌گونه شما با این ابزار تلاش می‌کنید عملکرد خود را بهبود ببخشید.

گوگل آنالیتیکس علاوه بر اینکه اطلاعات حیاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد و یک ابزار کاربردی واجب محسوب می‌گردد، قابلیت سازگاری با سایر ابزارهای گوگل را دارد؛ یعنی گوگل آنالیتیکس می‌تواند با گوگل ادز، یوتیوب، تگ منیجر و ... ادغام شود. حال که می‌دانید دیجیتال مارکتینگ چیست، متوجه خواهید شد این ابزار چه کمک بزرگی به کسب‌و‌کارهای آنلاین می‌کند.

کمپین‌های تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی مجموعه‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی هماهنگ و مرتبط با یک هدف واحد است که در یک بازه زمانی مشخص اجرا می‌شود. در کمپین تبلیغاتی یکسری از تبلیغات برای اینکه پیام یکسان و هدفمندی را به مخاطبان هدف برساند، برنامه‌ریزی می‌شوند.

شما با استفاده از کمپین تبلیغاتی سعی می‌کنید با استفاده از ابزارها و کانال‌های دیجیتال تبلیغات خود را طراحی و برنامه‌ریزی کنید تا هم کسب‌وکار خود را در فضای آنلاین معرفی کنید و هم از رقبای خود پیشی بگیرید. شما می‌توانید از کمپین‌های تبلیغاتی برای اطلاع‌رسانی، متقاعد کردن مخاطب هدف و یادآوری محصول استفاده کنید.

همچنین کمپین‌های تبلیغاتی کمک می‌کنند که شما محصولات یا خدمات جدید خود را معرفی کنید، محصولات فعلی خود را ترویج دهید، مشتری جدید جذب کنید، آگاهی از برند خود را افزایش دهید، برای انجام اولین خرید انگیزه ایجاد کنید، مشتریان قبلی خود را برگردانید، به مشتریان راغب آموزش دهید و درنهایت فروش خود را افزایش دهید و مخاطبان را به پیگیری برند خود تشویق کنید.

کمپین‌های تبلیغاتی انواع مختلفی دارند. کمپین بازاریابی موتورهای جست‌وجو (SEM) یکی از کمپین‌های تبلیغاتی است که مجموعه‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی و بهینه‌سازی را با هدف افزایش رتبه و دیده شدن وب‌سایت در صفحات نتایج موتورهای جست‌وجو (SERPs) شامل می‌شود.

کمپین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مجموعه‌ای از فعالیت‌های هماهنگ و هدفمند در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر، لینکدین و یوتیوب است که با هدف افزایش آگاهی از برند، جذب مشتری جدید، افزایش فروش و تعامل با مخاطبان انجام می‌شود.

کمپین ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از کمپین‌های تبلیغاتی، مجموعه‌ای از ایمیل‌ها است که با هدف مشخص و در بازه زمانی معین برای مخاطبان ارسال می‌شود. همچنین کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی از کمپین تبلیغاتی است که در آن از افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ محصولات یا خدمات به مخاطبانشان استفاده می‌شود. اینفلوئنسرها به دلیل محتوای جذاب و تعامل بالایی که با مخاطبان خود دارند، می‌توانند به‌طور مؤثری بر تصمیمات خرید آن‌ها تأثیر بگذارند.

کمپین ویدئو مارکتینگ هم مجموعه‌ای از ویدئوها است که با هدف مشخص و در بازه زمانی معین برای مخاطبان در پلتفرم‌های مختلف مانند یوتیوب، آپارات، اینستاگرام و وب‌سایت شما منتشر می‌شود. یکی دیگر از کمپین‌ها، کمپین اس ام اس مارکتینگ است که مجموعه‌ای از پیام‌های کوتاه (SMS) با هدف مشخص و در بازه زمانی معین برای مخاطبان ارسال می‌شود.

فضای اجرای هریک از این کمپین‌ها متفاوت است و روش خاص خود را می‌طلبد. در آخر شاید بهتر باشد بدانید که پرفورمنس مارکتینگ چیست، پرفورمنس مارکتینگ به‌ نوعی از بازاریابی آنلاین اطلاق می‌شود که در آن، تبلیغ‌کنندگان تنها در ازای نتایج مشخص مانند کلیک، بازدید، نصب اپلیکیشن یا خرید، هزینه پرداخت می‌کنند.

کلام پایانی

با معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ سعی بر این داشتیم تا یک شناخت کلی به شما بدهیم. این ابزارهای قدرتمند در توسعه کسب‌و‌کار و بهبود عملکرد شما تأثیر بسزایی دارند. شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ معتبر با استفاده درست و به جای این ابزارها کمک می‌کنند تا شما در مسیر رشد کسب‌وکار خیالتان راحت باشد و در فضای دیجیتال بتوانید جایگاه ویژه‌ای بیابید. پس تحقیق و بررسی برای شروع هرگونه فرآیندی در بازاریابی دیجیتال ضروری و لازم‌الاجرا است.