کلان‌شهر مشهد، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. این شهر در شمال شرقی ایران قرار دارد و مرکز استان خراسان رضوی است. تمامی شهرهای ایران، جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی فوق‌العاده و منحصربه‌فردی دارند و شهر مشهد نیز علاوه بر اینکه به خاطر وجود حرم مطهر امام رضا (ع) یک مقصد زیارتی است، جاذبه‌های گردشگری فراوانی نیز دارد. در این مقاله مکان‌های دیدنی شهر زیبای مشهد را به شما معرفی کنیم.

جاهای دیدنی مشهد

در ادامه با جاهای دیدنی مشهد آشنا می‌شویم.

  • حرم امام رضا علیه السلام

امام هشتم ما شیعیان، امام رضا علیه السلام فرزند امام موسی کاظم است که بارگاه ایشان در شهر مشهد واقع شده است. حرم امام رضا (ع) در واقع دیدنی‌ترین و معروف‌ترین مکان دیدنی مشهد است و هر ساله افراد زیادی با هدف زیارت ایشان به مشهد الرضا سفر می‌کنند. حرم علی ابن موسی الرضا، در سال‌های پیشین بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است و اکنون مساحت زیادی به بارگاه رضوی تعلق دارد.

روایاتی وجود دارند مبنی بر اینکه امام رضا (ع) هنگام سفر به شهر مرو، خودشان تعیین کرده بودند که قبرشان در اینجا واقع شود. اکنون با ساخته شدن بناهای متعدد در حرم مطهر رضوی، بارگاه شاه خراسان به محبوب‌ترین و باشکوه‌ترین مکان زیارتی در سراسر ایران تبدیل شده است. در 15 دی سال 1310 حرم امام رضا (ع) به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید.

ارزش این مکان تنها در ارزش معنوی آن خلاصه نمی‌شود و از نظر هنری، تاریخی و معماری نیز این حرم مطهر ارزش بسیار زیادی دارد. بخش اعظم توسعه‌های ایجاد شده در حرم رضوی مربوط به دوران پس از انقلاب است، به طوری که با احتساب بخش‌های زیارتی و غیر زیارتی حرم رضوی مساحت آن بیش از یک میلیون متر مکعب بوده و گنجایش آن نیز حدودا 700 هزار نفر است.

  • پارک ملت مشهد

تمام مسافران تمایل دارند تا پس از بازدید از حرم و زیارت امام هشتم، از مکان‌های تفریحی مشهد نیز دیدن کنند. یکی از این مکان‌ها، پارک ملت مشهد است. این پارک یکی از قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پارک‌ها و بوستان‌های شهر مشهد به‌شمار می‌رود. این پارک با مساحت 720 هزار متر مربع در غرب مشهد واقع شده است. این پارک دارای چندین ورودی بوده و به راحتی با تمام وسایل نقلیه از تمام نقاط شهر امکان دسترسی به آن وجود دارد. ایده اولیه این پارک برای دو مهندس انگلیسی است اما در نهایت دو مهندس ایرانی در سال 43 در خارج از شهر آن را بنا کردند. سال‌ها بعد با توسعه بافت شهری، این پارک در محدوده شهر قرار گرفت.

  • آرامگاه فردوسی

فردوسی شاعر معروف ایرانی است که آرامگاه او در 15 کیلومتری شمال غربی مشهد و در منطقه طوس قرار دارد. یک کتابخانه و موزه‌ نیز در کنار آرامگاه این شاعر گرانقدر ساخته شده‌ است که آثاری از نسخ خطی شاهنامه در آنها نگهداری می‌شود. مهدی اخوان ثالث شاعر شعر نو و محمدرضا شجریان خواننده ایرانی نیز در کنار مقبره فردوسی به خاک سپرده شده‌اند.

  • پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی، پارکی محبوب و پرطرفدار در مشهد است که در یک منطقه مرتفع و بر روی قله‌ای با همین نام قرار دارد. منظره چشم‌نواز، آبنمای درون صخره‌های کوهستانی، دکه‌های فروش مواد غذایی، شهربازی و امکان قایق سواری از جمله امکانات این پارک هستند.

  • شاندیز

شاندیز منطقه‌ای ییلاقی در شمال غربی مشهد است که در تابستان‌ها جزو پرطرفدارترین مقاصد مسافران مشهد محسوب می‌شود. پوشش گیاهی سرسبز، رودخانه‌های پرآب، آب‌وهوای خنک و حتی بناها و آثار تاریخی که در شاندیز واقع شده‌اند، موجب جذب گردشگران به این منطقه می‌شوند.

  • مسجد گوهرشاد

گوهرشاد نام همسر یکی از پادشاهان تیموری بود که چون این بنا برای او ساخته شده با نام او نیز شناخته می‌شود. این مسجد، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مسجد در حرم رضوی است که اکنون در بخش جنوبی حرم قرار دارد و رواق امام خمینی، صحن قدس و بست شیخ بهایی در دور و اطراف آن واقع شده‌اند.

  • بازار رضا

این بازار نیز یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های مشهد است که زائران حرم رضوی پس از زیارت، اقدام به خرید سوغاتی از این بازار می‌کنند. بازار رضا، بازاری دو طبقه است که حجره‌های کوچک و بزرگ زیادی در آن وجود دارد. این بازار از طریق میدان 17 شهریور و فلکه آب قابل دسترسی است.

بهترین زمان سفر به مشهد

اگرچه مشهد مقدس در تمام طول سال میزبان زائران و گردشگران زیادی است اما به طور کلی بهترین زمان برای سفر کردن به این شهر، فصل بهار و عید نوروز است. در این زمان مشهد در بهترین حالت آب‌وهوایی قرار دارد. اوایل پاییز نیز برای سفر به مشهد زمان مناسبی به نظر می‌رسد.

با توجه به اینکه بارگاه امام رضا (ع) در این شهر واقع شده است، در زمان‌های دیگری مثل شهادت و ولادت امام رضا یا هر یک از امامان معصوم، ماه رمضان یا دیگر مناسبت‌های مذهبی نیز مشهد انتخاب مسافران زیادی به عنوان مقصد سفر به‌شمار می‌رود. از آنجایی که مسافران زیادی در عید نوروز به مشهد می‌روند، بعضی مسافران سفر در زمستان را ترجیح می‌دهند تا این شهر خلوت‌تر باشد.

چگونگی خرید بلیط و رزرو هتل در مشهد

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده روزمره مردم از اینترنت، خرید اینترنتی بلیط هواپیما، رزرو آنلاین بلیط قطار مشهد، خرید اینترنتی بلیط اتوبوس و رزرو آنلاین هتل در مشهد، بهترین کار قبل از شروع سفر است. بنابراین بهتر است قبل از شروع سفر از طریق اینترنت در سایت‌های گوناگون جستجو کنید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین بلیط هواپیما و هتل را برای خود رزرو کنید. با خرید اینترنتی، بهتر می‌توانید قیمت‌ها و ویژگی‌های بلیط‌ها و هتل‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و با توجه به بودجه خود مناسب‌ترین مورد را برای خود انتخاب کنید. حتی می‌توانید با خرید بلیط هواپیما تهران مشهد لحظه آخری هزینه‌های سفر خود را کاهش دهید.

مشهد، به عنوان پایتخت معنوی ایران، همواره با حرم امام رضا (ع) شناخته می‌شود و به همین دلیل نیز در تمام فصول سال گردشگرانی به آن سفر می‌کنند. اما در تعطیلات رسمی کشور یا مناسبت‌هایی چون ولادت یا شهادت امام رضا (ع) یا سایر امامان و یا مناسبت‌های مذهبی دیگر، تعداد زائران حرم رضوی بیشتر می‌شود؛ به همین دلیل تهیه و رزرو بلیط هواپیما و هتل در این مواقع احتمالا سخت‌تر خواهد بود و بهتر است چندین هفته قبل از تاریخ سفر برای رزرو هتل و خرید بلیط اقدام نمایید.