درحالی‌که نظرسنجی‌های ایالتی و عمومی صورت گرفته در آمریکا بیانگر روند کاهشی محبوبیت جوبایدن و دموکرات‌هاست، رئیس‌جمهور این کشور بیش‌ازپیش خود را در معرض سقوط و شکست می‌بیند. در عرصه سیاست خارجی، بایدن تبدیل به نماد بحران‌سازی و شکست مطلق شده و هر گامی که در حمایت از رژیم اشغالگر قدس برمی‌دارد، شکاف رأی‌دهندگان آمریکایی( خصوص جوانان ) و او را تشدید می‌کند. اما یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های بایدن،مربوط به دوران پساجنگ در نوار غزه است:جایی که او سعی داشت طرح موهوم دودولتی را به‌مثابه یک راهکار عملیاتی به منطقه و خصوصا فلسطینیان تحمیل کند. 

 

در این میان، برخی نظرسنجی‌های صورت گرفته ، به‌خودی‌خود دارای پیام بوده و خطوط راهبردی جهان معاصر را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. بر اساس نظرسنجی که هفته گذشته توسط یک موسسه تحقیقاتی برجسته فلسطینی منتشر شد، نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از فلسطینیان باریکه غزه و کرانه باختری  از «مبارزه مسلحانه» به‌عنوان بهترین راهبرد برای رسیدن به یک کشور مستقل و پایان دادن به اشغال اسرائیل حمایت می‌کنند. این رقم حاکی از رشد ۱۰ درصدی نسبت به سه ماه پیش از آن است. بدون شک یکی از اصلی‌ترین اهداف رژیم اشغالگر قدس از حمله همه‌جانبه به نوار غزه و نسل‌کشی آشکار در این منطقه، افزایش هزینه مقاومت در برابر تل‌آویو بوده است. پیش‌فرض مقامات امنیتی و سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی، این بود که پس از وقوع جنگ غزه و تشدید جنایات اسرائیل در آسمان و زمین این منطقه ،گرایش  فلسطینیان به صلح با رژیم اشغالگر قدس و تحقق راهکار دودولتی ، زمینه‌ساز تحقق آن‌ها خواهد شد.  

این نظرسنجی ، به‌وضوح نشان می‌دهد که راهکار دودولتی به تاریخ پیوسته و اساسا زمینه‌ای برای طرح آن وجود ندارد. کار به‌جایی رسیده که حتی برخی بازیگران اصلی اتحادیه عرب ازجمله عربستان سعودی، امارات و بحرین که تا پیش از جنگ غزه درصدد تثبیت راهکار دودولتی در منطقه بودند،حتی نسبت به هزینه‌های عادی‌سازی روابط خود با تل آویو نیز پریشان جلوه کنند. 
بایدن ، هم افکار عمومی داخل آمریکا را ناظر بر رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ میلادی از دست داده و هم استراتژی کلان منطقه ای خود را بر بادرفته می بیند. این بازی دوسرباخت، با گذشت زمان و فرسایشی شدن جنگ غزه شمایل و مصادیق جدی تری پیدا کرده است. در یک جمع بندی ساده باید تصریح کرد که بایدن در قمار دوسرباخت خود در نوار غزه شکست خورده و اکنون ، قدرت مدیریت صحنه شکست را نیز از دست داده است. برخی استراتژیست های وزارت خارجه آمریکا، از  اینکه بایدن با گره زدن سرنوشت خود به نتانیاهو، تا این اندازه خود را در بین جهانیان ( از جمله شهروندان آمریکایی) منفور ساخته شدیدا خشمگین هستند. بایدن که خود را همواره یک مغز متفکر! در عرصه سیاست خارجی قلمداد کرده، اکنون باید با تبعات سخت بازی خونین خود در نوار غزه رو به رو شود: تبعاتی که گسترده تر از حد تصور رئیس جمهور ناتوان آمریکا و دموکراتهاست.