برخی افراد به دلایل مختلفی دندان های صافی نداشته و جهت درمان این ناهنجاری ها، به روش خانگی برای صاف شدن دندان روی می آورند. لبخند زیبا نقش مهمی در چهره فرد دارد به همین علت است که داشتن دندان های صاف و یکدست بسیار حائز اهمیت می باشد.

علل کج شدن دندان ها

علل مختلفی برای کج شدن دندان ها وجود دارد و این دلایل در هر فردی متفاوت است. برخی از آن ها عبارتند از:

  1. عادات بد: علت اصلی پیچ خوردگی و روی هم افتادن دندان ‌ها می ‌تواند ناشی از عادت‌ های نامناسب مکیدن انگشت در سنین کودکی یا به دلیل فشار دادن زبان باشد که در آن زبان به آرامی شکل دندان‌ های فرد را تغییر می‌دهد.
  2. اندازه فک: اگر فک بالا یا پایین کوچکتر از حد متوسط باشد، ممکن است مشکلاتی برای شخص ایجاد شود. تعادل بین اندازه دندان و اندازه فک بسیار مهم است. این یک ویژگی ژنتیکی است که می تواند ارثی باشد و افراد را از سنین پایین تحت تاثیر قرار دهد.
  3. ژنتیک : در کنار ارث بردن یک فک کوچک، اگر اعضای خانواده شما دندان های کج یا شلوغ داشته باشند، ممکن است این نوع دندان‌ های کج نیز در شما ایجاد شود.
  4. آسیب صورت: متأسفانه، آسیب جدی صورت در هر سنی می‌ تواند باعث نامرتبی دندان‌ ها شود.

شایع ترین علل کج بودن دندان ها

از بین موارد ذکر شده می توان گفت که باریک بودن فک، فشردگی و نامرتبی جزئی دندان ها بسیار شایع تر هستند. روش های مختلفی برای اصلاح ظاهری دندان هایی که صاف و یکدست نیستند، وجود داشته که هر شخص متناسب با میزان مشکلی که دارد می تواند یکی را برگزیند. برخی از این روش ها توسط دندانپزشک و متخصص ارتودنسی انجام می گردد. اما روش خانگی برای صاف شدن دندان توسط خود فرد انجام می شود.

چرا روش های خانگی صاف کردن دندان ها توصیه نمی شود؟

لازم به ذکر است که روش های خانگی توصیه نمی شوند و اغلب موثر نیستند و شخص دارای دندان کج باید از ارتودنسی استفاده نماید. در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهید که آیا صاف کردن دندان در خانه برای شما مناسب است یا خیر؟ در ادامه دلایل توصیه نشدن روش خانگی برای صاف شدن دندان مورد بررسی قرار می گیرد و به سوال متخصص ارتودنسی کیست نیز پاسخ می دهیم.

آگاهی از موقعیت دندان ها

اولین و بارزترین جنبه ای که دندانپزشکان هنگام انجام روش های مختلف ارتودنسی در نظر می گیرند، موقعیت دندان شما است. این شامل فضای موجود در دهان شما برای حرکت و تراز شدن دندان ها و همچنین شکل و اندازه فک شما می شود. این موارد همگی توسط دندانپزشک بررسی می شود و در صاف کردن دندان با روش خانگی توسط فرد، این موارد مورد بررسی قرار نمی گیرد.

سلامت دندان

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم سلامت عمومی دندان های شماست و باید همراه با هر نوع درمان ارتودنسی در نظر گرفته شود. اگر به درستی به آن توجه نشود، مسائل مربوط به سلامت دهان می تواند منجر به ایجاد عوارض جانبی در روند درمان صاف کردن دندان شود. انواع بیماری های لثه و پوسیدگی دندان، یا حتی دندان ‌های جایگزین و سایر عوامل فیزیکی، چند مورد اصلی هستند که در صورت وجود قبل از هر درمانی باید با آن ها مقابله کرد. پزشک متخصص ارتودنسی سلامت دندان ها را به درستی و کامل بررسی می نماید که توسط شخص امکان پذیر نیست.

شکل و اندازه دندان

تمامی درمان ها مانند انواع ارتودنسی ثابت ، متناسب با شکل و اندازه دندان ها انتخاب می شوند و این مورد نیز در روش خانگی برای صاف شدن دندان نادیده گرفته می شود. شکل و اندازه دندان تا حد زیادی به لبخند نهایی شما کمک می کند. اگر دندانی دارای لبه بالایی مایل باشد، ممکن است حتی زمانی که کاملاً تراز شده باشد، کج به نظر برسد. عواملی مانند دندان ‌های باریک، به شدت فرسوده و بدشکل نیز می‌ توانند درمان را به خطر بیندازند، اگر نیروهای اعمال شده توسط الاینرها برای حرکت دندان ‌ها به درستی تحمل نشوند.

از سمت دیگر باید بدانید که داشتن بریج ها، روکش ها، تاج ها و ایمپلنت ها می توانند در فرآیند صاف کردن دندان به روش خانگی اختلال ایجاد کنند. در این موارد صاف کردن دندان ها به تنهایی مشکل را حل نمی کند، به همین دلیل بهتر است برای درمان به یک کلینیک مراجعه نمایید.

با توجه به موارد ذکر شده، اکنون می دانید که روش خانگی برای صاف شدن دندان چندان موثر نبوده و توصیه نمی گردد. از سمت دیگر درمان کجی دندان در خانه به صورت کامل و حرفه ‌ای صورت نگرفته و جهت دریافت درمان موثرتر و دقیق، ضروری است که به پزشک متخصص مراجعه کنید. در روند صاف شدن دندان‌ ها، دندان ها جابه جا می شوند و برای این جابه جایی نیاز به درمان های پیشرفته مانند ارتودنسی است. از همین رو به شما پیشنهاد می شود که از درمان ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی شفاف استفاده نمایید.

  • ارتودنسی ثابت: ارتودنسی ثابت، یکی از متداول ترین روش ها بوده که منجر به حرکت بسیار دقیق دندان ‌ها به مکان صحیح و در نهایت دستیابی به نتیجه ایده‌آل است. در این روش، براکت فلزی یا سرامیکی، به شکل نگین بر روی دندان‌ تعبیه شده تا نیروی لازم جهت حرکت به دندان‌ ها منتقل گردد. طول درمان ارتودنسی ثابت دندان تقریبا دو سال است و البته به شرایط بیمار وابستگی دارد و ممکن است این زمان متغیر باشد.
  • ارتودنسی شفاف: برخلاف ارتودنسی ثابت که از براکت ها نمایان استفاده می شود، ارتودنسی شفاف، نامرئی بوده و در آن برای به حرکت درآوردن دندان ها، از سیستمی استفاده می شود که جلب توجه نمی کند. انواع ارتودنسی شفاف یا نامرئی شامل سیم های فلزی نمی شود. انتخاب این نوع ارتودنسی توسط دندانپزشک به میزان ناهنجاری های دندان‌ فرد بستگی دارد. در حالت کلی، ارتودنسی شفاف دو حالت دارد: ثابت و متحرک که تفاوت آن ‌ها در قابلیت خارج کردن براکت‌ های شفاف در طول دوره درمان است.

در پایان لازم به ذکر است که، اگر چه روش خانگی برای صاف شدن دندان خوب و موثر نیست، اما رعایت بهداشت دهان و دندان و انجام کارهایی مانند کشیدن نخ دندان، مسواک زدن به شکل منظم و همچنین اصلاح عادات بد مانند مکیدن انگشت توسط کودک، همگی می توانند در پیشگیری از کج شدن دندان ها کمک نمایند. چنانچه فرد در هر سنی دچار کج بودن دندان شد، لازم است در خصوص روش ‌های درمانی مناسب برای رفع این مشکل با متخصص ارتودنسی ملاقات کرده و یکی از روش های مناسب (ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک) را انتخاب نماید.