111

یکی از شهرهای توریستی و تاریخی ایران شهر شیراز است که به مهد شاعران و ادبای این مرز و بوم معروف شده است. این شهر، تاریخ چندین هزار ساله ایران را در خود جای داده است؛ به عبارتی با قدم­زدن در شهر شیراز، گویی کتاب تاریخ ایران را ورق می­زنید. اگر عزم سفر به این شهر کرده­اید، با رزرو هتل چمران شیراز اوقات به یادماندنی را در این شهر تجربه خواهید کرد.

در این مقاله سعی کرده­ایم شیراز را به طور کامل به شما معرفی کنیم تا اگر قصد سفر به این شهر کردید، با آگاهی بیشتری به این دیار تاریخی قدم بگذارید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مروری بر تاریخچه شهر شیراز؛ شهر علم و ادب

شیراز یکی از کلان‌ شهرهای قدیمی ایران است که در جنوب ایران و در ارتفاع 1400 متری از سطح زمین قرار گرفته است. این شهر در گذشته به شهر راز( شهر طرب و ناز ) معروف بوده که با گذشت زمان به شیراز تغییر نام داده است.

در بیشتر روایات تاریخی که از این شهر بر جای مانده، از شیراز با عنوان دارالعلم یاد شده است، چرا که از دل این دیار علم و فرهنگ، شعرای برجسته­ای همچون سعدی و حافظ زاده شده­اند. نام این دو شاعر نامی همواره بر تارک ادبیات ایران می­درخشد.

اگر به شیراز سفر کنید، بسیاری از آثار تاریخی دوران هخامنشیان و زندیان را مشاهده می­کنید که باعث شهرت و محبوبیت این شهر شده­اند. اوج شکوفایی اقتصادی و فرهنگی این شهر نیز به دوران هخامنشیان باز می­گردد که به دلیل قرارگرفتن در مسیر کاروان­های تجاری، کانون توجه بسیاری از شهرها در گذشته بوده است.

آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم شیراز

مردم شیراز؛ مردمان خونگرم و مهمان­نوازی هستند که همانند دیگر مردم شهرهای ایران، فرهنگ و آداب و رسوم خاص خودشان را دارند. هر ساله به مناسبت­های مختلف، مراسم­های متعددی در سطح شهر برگزار می­شود که شور و ذوق هنری مردم این شهر را نشان می­دهد.

مراسم نوروز یکی از مهم­ترین مراسمی است که بسیار پرشور برگزار می­شود. مراسم عروسی، شب یلدا، سیزده بدر و عروسی بهارنارنج از دیگر مراسم­های مردم شیراز است که بسیار خاص و جذاب برگزار می­شود. فرهنگ بومی مردم این شهر را اقوام مختلفی از جمله ترک، لر، عرب، کولی و فارس تشکیل داده که مجموعه این اقوام در کنار هم باعث غنای فرهنگ این سرزمین شده است.

آب­وهوای شهر شیراز چگونه است؟

در کل شهر شیراز؛ شهری چهار فصل است که زیبایی­های هر فصل آن، شما را به وجد می­آورد. فصل بهار با وزش نسیم ملایم و خنک، شما را سرحال و پرانرژی می­کند. از عطر خوش بهارنارنج در این فصل بگوییم که شما را شاداب و سرمست می­کند. شاید بتوان گفت که فصل بهار یکی از بهترین و البته شلوغ­ترین فصل­ها برای سفر به شیراز است.

تابستان­های شیراز؛ روزهای گرم و طاقت­فرسایی دارد. اگر قصد دارید به شیراز سفر کنید و جزو آن دسته از افراد هستید که تاب و تحمل گرما را دارید، این فصل؛ فصل مناسبی برای شماست. زیرا هم از ترافیک جاده خبری نیست و هم به راحتی می­توانید از جاذبه­های گردشگری شیراز دیدن کنید.

روزهای پاییزی شیراز؛ روزهای زیبایی کوچه و خیابان­های شهر است. روزهایی که با قدم­زدن روی برگ­های پاییزی و شنیدن صدای خش­خش برگ­ها، حسی از آرامش و سرزندگی به شما دست می­دهد.

گویش شیرین شیرازی­ها

یکی از شیرین­ترین گویش­های زبان فارسی، گویش مردم شیراز است. اگر به شیراز سفر کرده باشید، حتماً متوجه لهجه مختلف مردم این شهر شده­اید. افرادی که سال­های زیادی در شیراز زندگی کرده­اند، لهجه شیرازی را غلیظ­تر از دیگر افراد مقیم در این شهر صحبت می­کنند. محله­های قدیمی شهر شیراز به لهجه اصیل شیرازی صحبت می­کنند و سایر لهجه­ها، نتیجه مهاجرت افراد مختلف به این شهر است.

آشنایی با جاذبه­های تاریخی شیراز

در شهر شیراز جاهای دیدنی فراوانی وجود دارد که می­توانیم آن­ها را به دو بخش مکان­های تاریخی و جاذبه­های طبیعی و تفریحی تقسیم­بندی کنیم. در ادامه چند مورد از این جاذبه­ها را به شما معرفی می­کنیم.

سعدیه شیراز؛ دیدار با استاد بی­بدیل سخن

222

  یکی از مشهورترین مکان­های تاریخی شیراز، آرامگاه سعدی است که بسیار مورد توجه اهالی شعر و ادب قرار گرفته است. این مکان زیبا از معماری منحصربه­فردی برخوردار است که نگاه هر گردشگری را معطوف خود می­کند. کاشی­های لاجوردی که در نمای این ساختمان کار شده، جلوه زیبایی به آن بخشیده است.

آرامگاه سعدی، در واقع باغ بزرگی است که شاعر، اواخر عمر خود را در آنجا گذرانیده و به بخش­های مختلفی تقسیم می­شود. سقف این معبد با کاشی­های فیروزه­ای رنگ تزیین شده و اطراف آن هم کتیبه­هایی وجود دارد که اشعاری از سعدی بر روی آن حک شده است.

پاسارگاد شیراز؛ یادبودی از کوروش کبیر

یکی از بناهای باشکوه دوران هخامنشیان که در فاصله نسبتاً زیادی از شیراز واقع شده، مجموعه پاسارگاد است که به دستور کوروش ساخته شد. در اطراف این مجموعه، کاخ­های زیادی را مشاهده می­کنید که پاسارگاد از باشکوه­ترین آنهاست.

سازه‌هایی مانند سازه‌های مسجد، آبنمای باغ شاهی، باغ پادشاهی، کاخ دروازه، کاخ بار عام، قصر اختصاصی، آتشکده، آرامگاه کمبوجیه و کاروانسرای مظفری از جمله بناهایی هستند که در گوشه­وکنار مجموعه پاسارگاد مشاهده می­کنید.

یک مسجد با مناره­های مرتفع و باشکوه در اطراف این مجموعه وجود داردکه با سنگ­های قیمتی ساخته شده است. متأسفانه گذشت زمان و بلایای طبیعی، بخش زیادی از این نمای باشکوه را نیز تخریب کرده است. ساعت بازدید از این بنای تاریخی، 8 صبح تا 5 عصر است که همه روزه برای بازدید عموم باز است.

 تخت جمشید شیراز؛ قلمرو هخامنشی

333

در 57 کیلومتری شیراز با بنایی عظیم و تاریخی روبه­رو می­شوید که به دست اقوام تحت سلطه هخامنشی( ماد، بابلی و مصری) ساخته شده است. این بنای قدیمی 125 هزار متر مربع مساحت دارد که بسیاری از کتیبه­ها، نگاره­ها و آثار باستانی مهم ایران را در خود جای داده است. یکی از ویژگی­های منحصربه­فرد تخت جمشید، معماری آن است که شکوه و عظمت هخامنشیان را به همگان نشان می­دهد.

ستون­های تخت جمشید، یکی از اجزای مقاوم این بنای تاریخی است که با گذشت سالیان دراز، هنوز هم محکم و پابرجا ایستاده­اند. دلیل این امر شاید وجود سرب مذابی است که در ساخت آن به کار رفته است. جالب است بدانید که در این بنای ارزشمند تاریخی، جشن­های ایرانیان نظیر جشن نوروز نیز برگزار می­شده است.

حافظیه؛ بهشت شیراز

خواجه شمس­الدین محمد حافظ شیرازی  یکی از شاعران مشهور ایران است که غزلیات پربار او زبانزد خاص و عام شده است. آرامگاه این شاعر دلسوخته ایرانی در شهر شیراز واقع شده است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی جهت بازدید از آن عازم این شهر می­شوند؛ جایی که هم اکنون به حافظیه شهرت یافته است. 

حافظ و غزلیات بی­بدیل او شهرتی جهانی دارد. شکوه و زیبایی حافظیه فقط به آرامگاه او ختم نمی­شود. اگر به این مکان رفته باشید، فضاهای سبز و مسیرهای پیاده­روی زیادی را در اطراف آن دیده­اید که برای استراحت و تفریح بسیار مناسب هستند.

 وارد محوطه حافظیه که می­شوید، عطر خوش بهارنارنج را استشمام خواهید کرد که با باغچه­های مستطیل شکل و درختان سرو و کاج، شما را شیفته و مدهوش خود می­کنند.

ارگ کریمخان شیراز؛ تکه­ای از مجموعه زندیه

یکی از دیدنی­ترین جاهای شیراز، ارگ کریمخان است که مربوط به دوره زندیان می­شود. این بنای تاریخی در واقع محل حکومت و زندگی کریمخان بوده است که در سال 1180 هجری قمری ساخته شده است. ارگ کریمخان شیراز به شکل مستطیل بوده که کاربردهای گوناگونی نیز داشته است. معماران هنرمند ایرانی در ساخت این بنا دست داشته­اند و سعی کرده­اند تا از بهترین مواد و مصالح استفاده کنند.

مجموعه ارگ کریمخان دارای دو بخش نظامی و مسکونی است. درون ساختمان با استفاده از کاشی­های زیبا و هفت رنگ تزیین شده است. این کاشی­ها که بیشتر صحنه نبرد رستم و دیو را به تصویر کشیده، از جذاب­ترین قسمت­های ارگ کریمخانی شیراز هستند.

دروازه قرآن شیراز، تلاقی هنر و دین

444

محال است که تا به حال نام دروازه قرآن شیراز به گوشتان نخورده باشد. این بنای ارزشمند اسلامی در بخش شمالی شهر قرار گرفته که از جایگاه ویژه­ای در بین شیرازی­ها برخوردار است. حدود یک قرن پیش، دو قرآن دستنویس بر بالای این دروازه تعبیه شده بود؛ اما در سال 1316 آن را به موزه پارس منتقل کردند.

این دروازه بر اثر عواملی همچون بی­احتیاطی مسئولان و بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل، بارها مورد تخریب قرار گرفت؛ اما باز هم قامت خود را راست کرد و از زیر بار این همه بلایا جان سالم به در برد. اولین بار در سال 1323 یکی از بازرگانان شیرازی به نام حسین ایگار اقدام به ساخت مجدد آن نمود.

دروازه قرآن، یکی از بهترین مکان­های تفریحی برای مسافرانی است که به شیراز سفر می­کنند. در اطراف این بنای ارزشمند، از تفریحاتی مانند عکاسی، پیک‌نیک، کافه و رستوران‌گردی می­توانید لذت ببرید.

حرم شاهچراغ

حرم شاهچراغ یکی از مکان­های معنوی شیراز است که در خیابان احمدی این شهر واقع شده است. اهالی شیراز حرمت زیادی برای این حرم قائل هستند. این آرامگاه دو درب ورودی دارد که شما را به حوض بزرگ و زیبایی می­رساند. آنچه که به جذابیت آرامگاه افزوده است، معماری چشم­نوازی است که با کاشی‌کاری‌ها، آینه‌کاری­ها و خطوط زیبای عربی و فارسی جلوه خاصی به این مکان بخشیده­ است.

مسجد عتیق

مسجد عتیق بزرگ­ترین مسجد شیراز است که قدمت آن به دوره صفاریان باز می­گردد. این مکان به نام­های دیگری همچون مسجد آدینه، مسجد جامع و مسجد جمعه شناخته شده است. مسجد عتیق در شرق حرم شاه چراغ شیراز واقع شده که 6 درب ورودی دارد. جالب است بدانید که شبستان مسجد حدود 40 سال قبل، تبدیل به کتابخانه مسجد شد. بازدید از این مسجد در ایام تعطیل نیز خالی از لطف نیست.

عمارت دیوانخانه

عمارت دیوانخانه شیراز که به عمارت کریمخان نیز معروف است، یکی از قدیمی­ترین بناهای تاریخی است که بر اساس سبک دوره قاجاریه و زندیه ساخته شده است. اگر به این مکان تاریخی بروید، معماری ساختمان آن شما را حیرت­زده می­کند. تزئینات زیبا و باشکوه این عمارت، نشانی از فرهنگ و هنر غنی دوره زندیه است.

این بنا دارای یک تالار و ستون­های چوبی است که به حکم آقا محمدخان قاجار به تهران منتقل شدند. عمارت دیوانخانه از سنگ و آجر ساخته شده و سنگ‌های داخل آن هم از معادن شیراز، یزد و تبریز استخراج شده است.

جاذبه­های طبیعی شهر شیراز

تعداد جاذبه­های گردشگری اطراف شهر شیراز زیاد است. می­توانید در فصل بهار و تابستان به طبیعت پهناور شیراز بروید و از نزدیک شاهد زیبایی­های بی­نظیر آن باشید. در این بخش به گوشه­ای از این جاذبه­ها اشاره می­کنیم.

آبشار مارگون

یکی از پدیده­های طبیعی شیراز که در 130 کیلومتری این شهر قرار گرفته، آبشار مارگون است که در فصول بهار و تابستان با انبوهی از گردشگر روبه­رو می­شود. سرچشمه این آبشار، چشمه­هایی هستند که از کوه سرازیر می­شوند. ساکنان این منطقه جذاب و دیدنی را بیشتر اهالی لر و قشقایی تشکیل می­دهند. یکی از رسومات این اهالی، جشن و پایکوبی به هنگام مراسم­های مختلف است که  نزدیک آبشار می­روند و عکس­های یادگاری از خود می­گیرند.

باغ ارم

555

یکی از باغ­های سرسبز شمال غرب شیراز، باغ ارم است که  مساحتی بالغ بر 100 هزارمترمربع دارد. با ورود به باغ، سردری را می­بینید که بسیار زیبا تزیین شده است. جلوتر که بروید، حوض مستطیل شکل به همراه آب­نمای داخل آن شما را مبهوت خود می­کند.

از دو مسیر متفاوت می­توانید به این باغ زیبا مشرف شوید. یکی از سمت بلوار معلم و دیگری از سمت بلوار جام جم. از هر کدام از این دو مسیر که وارد باغ شوید، درختان سرونازی را مشاهده می­کنید که بسیار باشکوه و منظم در کنار یکدیگر قرار گرفته­اند.

در میان این درختان تنومند و زیبا، سرونازی بیش از همه نظر شما را به خود جلب می­کند که به نسبت دیگر درختان، بلندتر و باشکوه­تر است. این همان درختی است که به جهت ارتفاع، لقب بلندترین سروناز شیراز را به خود اختصاص داده است. تزیینات هنرمندانه داخل باغ مانند گچ­بری­ها، حجاری و نقاشی­های آن، شکوه هنر ایرانی را به رخ جهانیان می­کشد.

باغ دلگشا

اگر می­خواهید جایی بروید که فارغ از هیاهوی شهر و استرس­های روزمره زندگی، لحظاتی را به آرامش سپری کنید، به باغ دلگشا بروید که با نهری زیبا و عمارتی دلگشا، انتظار شما را می­کشد. این باغ دل­انگیز که در نزدیکی آرامگاه سعدی واقع شده، دارای یک استخر و عمارت تابستانی است. این عمارت که به سبک معماری ساسانیان ساخته شده شامل دو درب ورودی، یک تالار و یک ایوان بزرگ است.

سقف عمارت از چوب ساخته شده و به انواع گچ­بری‌های زیبا، آینه‌کاری‌ها و نقاشی‌های روغنی مزین شده است. مقابل عمارت، حوض سنگی وجود دارد که منبع آب آرامگاه سعدی و باغ دلگشا است. جالب است بدانید که اولین عمارت کلاه فرنگی ایران در این باغ به ثبت رسیده است.

باغ عفیف­آباد

در محله‌ی عفیف‌ آباد شیراز و در نزدیکی بلوار ستارخان، یکی از باغ­های تاریخی شیراز وجود دارد که در گذشته به نام باغ گلشن شناخته می­شد. در دل این مجموعه 500 ساله، عمارت باشکوهی خودنمایی می­کند که شامل موزه سلاح‌های ارتشی و کاخ سلطنتی می‌شود. در داخل این موزه با انواع ادوات جنگی و سلاح آشنا می­شوید.

باغ عفیف­آباد شیراز، شاهکار معماری دوره صفویان است که با ستون‌های گچی، مجسمه شیر، مقرنس­کاری­ها و گچ­بری­ها شما را شگفت­زده خواهد کرد. اگر دوست دارید از باغ عفیف­آباد؛ این گلشن شیراز دیدن کنید، هم اکنون برای رزرو هتل زندیه شیراز اقدام کنید تا لذت سفر به گذشته را با قدم­زدن در این باغ تجربه کنید.

باغ نارنجستان؛ عطر خوش بهار نارنج

می­توان این­گونه گفت که باغ نارنجستان همان خانه قوام، حاکم شیراز است که دارای یک عمارت و محوطه است. در داخل باغ، درختان نارنج بی­شماری را می­بینید که با رایحه دل­انگیزش، هوش از سر شما می­برد. نمونه­های بی­نظیری از معماری را در این عمارت شاهد هستید. انواع کاشی‌کاری، منبت کاری و گچ‌بری را در این بنای باشکوه می­توانید ببینید.

اگر می­خواهید به باغ نارنجستان شیراز بروید، فصل بهار انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. در این فصل، باغ مملو از درختان نارنج می­شود که بی­شک تنفس در آن، شما را سرحال و پرانرژی خواهد کرد.

4 مورد از لذیذترین غذاهای محلی شیراز که نباید از دست بدهید

اگر می­خواهید غذاهای متنوع و متفاوتی را تجربه کنید، از خوردن غذاهای شیراز غافل نشوید. طعم غذاهای محلی شیراز، از طعم­های منحصربه­فرد و بی­نظیری است که  پیشنهاد می­کنم اگر به این شهر رفتید، حتماً آن­ها را امتحان کنید. در ادامه با 5 مورد از غذاهای  محلی شیراز آشنا می­شوید.

شیرازی­پلو

666

یکی از معروف­ترین غذاهای محلی شیراز که طعم فوق­العاده­ای دارد، شیرازی­پلو است که با یک­ بار خوردن آن، شیفته این غذا خواهید شد. خوردن این غذا در کنار سالاد شیراز واقعاً لذت­بخش است. شیرازی­پلو از ترکیب مرغ، برنج، بادمجان، زرشک، ماست و زعفران به دست می­آید. اگر روزی عازم سفر به شیراز شدید، پیشنهاد می­کنیم حتماً از این غذای خوشمزه و خوش­رنگ و لعاب نوش جان کنید.

شکرپلو

اگر به خوردن غذاهای شیرین علاقه دارید، شکرپلو شیرازی می­تواند بهترین غذا برای شما باشد. این غذا یکی از غذاهای محبوب شیرازی­ها در ایام ماه رمضان است. در تهیه شکرپلو از موادی مانند شکر، برنج، خلال بادام، خلال پوست نارنگی یا پرتقال و خلال پسته استفاده می­کنند.

 استفاده از زعفران در شکرپلو، رنگ و طعم خوبی به آن می­دهد. اکثر شیرازی­ها این غذا را با قیمه یا مرغ سرو می­کنند. پیشنهاد می­کنم در سفر بعدی به شیراز از خوردن این غذای خوش­طعم و خوشمزه غافل نشوید.

مرصع­پلو

یکی از لذیذترین غذاهای محلی شیراز که در بیشتر رستوران­های این شهر نیز سرو می­شود، کلم پلو و مرصع پلو است. این غذا از ترکیب کلم پلو با گوشت قلقلی و سبزی‌های معطر تهیه می­شود. استفاده از زرشک، خلال پرتقال و کشمش نیز برای تزیین آن به کار می­رود. اکثر شیرازی­ها مرصع­پلو را با کلم قمری هم درست می­کنند که طعم متفاوتی دارد.

کوفته شیرازی

یکی دیگر از غذاهای اصیل شیرازی­ها، کوفته سبزی شیرازی است که طعم لذیذ و منحصربه­فردی دارد. این غذای معروف شیرازی، بسیار مقوی و به قولی شکم سیرکن است. اندازه کوفته سبزی شیرازی کمی بزرگتر از کوفته­های معمولی است.

در پخت کوفته شیرازی از موادی مانند گوشت چرخ‌کرده، پیاز، نخود، ترخون، گشنیز، شوید، مرزه و تره استفاده می­شود. اگر روزی به شیراز سفر کردید، خوردن این غذا همراه با سبزی تازه را فراموش نکنید.

بازارگردی در معروف­ترین بازارهای شیراز

بازارگردی در شیراز، یکی از لذت­بخش­ترین کارهایی است که باید امتحان کرد. در این شهر تاریخی، حجره­های بزرگ و کوچک و بازارهای سرپوشیده­ای وجود دارد که با انواع و اقسام خوراکی، عرقیجات، فرش­های دستباف و... شما را شگفت­زده می­کنند.

به دلیل تنوع و فراوانی بازارهای شیراز، چند مورد از معروف­ترین مراکز خرید این شهر را به شما معرفی می­کنیم تا با اطلاعات بیشتر، تجربه لذت­بخشی از بازارگردی در شیراز داشته باشید.

مرکز خرید ستاره

مرکز خرید ستاره، یکی از مقرون­به­صرفه­ترین بازارهای شیراز است که در 9 طبقه و 450 واحد تجاری ساخته شده است. 3 طبقه پارکینگ و 4 طبقه از این مجتمع را مغازه­های تجاری پوشش می­دهند. در این مرکز خرید، رستوران­های متنوعی وجود دارد که انواع غذاهای چینی، هندی و مکزیکی را سرو می­کنند.

غیرممکن است کسی به مجتمع ستاره شیراز برود و دست خالی برگردد. هر آنچه که از یک مجتمع مدرن انتظار دارید، در این مرکز وجود دارد. ساعت، لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات دیجیتال و مواد غذایی با برندهای مختلف از دیگر کالاهای است که در مرکز خرید ستاره به فروش می­رسد.

 

 

از مجتمع ستاره تا جاذبه­های گردشگری شیراز فاصله زیادی نیست. باغ عفیف‌آباد، آرامگاه حافظ و سعدی، باغ جهان‌نما، باغ ارم، خانه سعادت و خانه قوام در اطراف این مرکز قرار گرفته­اند که با رفتن به شیراز می­توانید از آن­ها نیز دیدن کنید.

مرکز خرید خلیج فارس

یکی از معروف­ترین بازارهای شیراز که در سال 1384 ساخته شد، مرکز خرید خلیج فارس است که یک مجتمع کامل با امکانات فوق­العاده است. بازارهای متنوع و کوچکی که در این مرکز وجود دارد؛ همگی بر اساس سبک معماری هخامنشی ساخته شده­اند. بازار ابریشم 1 و 2، بازار جام­ جم، بازار جهان­نما و هایپراستار از جمله این بازارها هستند.

در این مرکز، شهربازی هم برای کودکان شما در نظر گرفته شده تا در آن به استراحت و تفریح بپردازند. امکاناتی که در مرکز خرید خلیج فارس وجود دارد شامل 18 رستوران، 13 فست­فود و 24 کافی­شاپ می­شود که گردشگران مختلف می­توانند از آن­ها دیدن کنند.

فراموش نکنید که این بازار دارای پارکینگ مجهزی است که می­توانید با خیال راحت خودروی خود را در آنجا پارک نمایید. سالن بیلیارد، هتل­های 5 ستاره، سالن­های ورزشی متعدد و مجموعه پردیس سینمایی از دیگر امکانات این مرکز محسوب می­شود.

مرکز خرید سعدی

یکی از مجهزترین مجتمع­های تجاری شیراز، مرکز خرید سعدی است که در خیابان عفیف­آباد واقع شده است. این مجتمع، یک مرکز خرید همه چیز تمام است؛ به این معنی که همه نوع امکاناتی در آن وجود دارد. از رستوران و فودکورت گرفته تا سالن بولینگ، سینما و شهربازی. پارکینگ سرپوشیده از دیگر امکانات این مرکز خرید است که برای رفاه حال گردشگرانی که به این شهر سفر می­کنند، در نظر گرفته شده است.

مرکز خرید سعدی دارای 5 طبقه است که 267 واحد تجاری را در خود ادغام کرده است. در این مرکز می­توانید به خرید انواع پوشاک، لوازم آرایشی، بهداشتی، عطر، ادکلن، موبایل، کامپوتر و ساعت با برندهای معتبر داخلی و خارجی اقدام کنید.

مرکز خرید حافظ

از جمله موفق­ترین پروژه­های تجاری شیراز، ساخت مرکز خرید حافظ است که در سال 1367 آغاز به کار کرد. یکی از مزیت­های بازدید از این مرکز، دسترسی به جاذبه­های گردشگری شیراز همچون موزه نظامی و باغ عفیف­آباد است. مقابل این مرکز هم چندین رستوران و فست­فود وجود دارد که بعد از کلی بازارگردی می­توانید به آنجا بروید و از غذاهای خوشمزه این رستوران­ها، نوش جان کنید.

انواع مختلفی از برندهای معروف را می­توانید در این مرکز مشاهده کنید. پارکینگ اختصاصی ، آسانسور ، پله برقی سیستم سرمایش و گرمایشی و سیستم اطفای حریق از دیگر امکانات مرکز خرید حافظ است. بازدید از این مرکز همه روزه از ساعت 10 صبح تا 23 بعد از ظهر است.

بازار مسگرها

777

یکی از قدیمی­ترین بازارهای شیراز که حال­وهوای گذشته را برای شما زنده می­کند، بازار مسگرهای شیراز است. در این بازار با انواع ظروف زیبا و قلم‌کاری‌شده مسی و دست­سازه­هایی که با دستان هنرمند شیرازی­ها ساخته شده است، آشنا می­شوید. بازار مسگرها را امام قلی­خان در غرب مدرسه خان بنا نهاد.

در بازار مسگرها؛ علاوه بر اجناس مسی، پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی نیز به فروش می­رسد. از این بازار دسترسی راحتی به آرامگاه حافظ و مدرسه خان شیراز دارید؛ طوری که با 6 دقیقه پیاده­روی به آنجا خواهید رسید. پارکینگ، کافه و رستوران از دیگر امکانات بازار مسگرها است.

بازار وکیل

یکی از بازارهای تاریخی شیراز، بازار وکیل است که در سال 1376 در شرق میدان شهرداری ساخته شده است. معروف­ترین آثار دوران زندیه را در این مکان می­توانید ببینید. در ساخت این بنای قدیمی از مصالحی مانند گچ، آجر و آهک استفاده شده است. از مهم­ترین کالاهایی که در این بازار عرضه می­شود می­توان به انواع فرش‌های دستباف و ماشینی، پارچه، زیور‌آلات و پوشاک سنتی اشاره کرد.

بازار به بخش­های مختلفی تقسیم شده است که یکی از دیدنی­ترین بخش­های آن، سرای مشیر است. بازار وکیل دارای راسته­ها و بازارچه­های متعددی است که بسته به نوع فعالیتی که می­کنند، به اسامی گوناگونی نامگذاری شده­اند. راسته بزازان، بازار مسگرها، بازار کلاهدوزها، بازار سراج‌ها و بازار شمشیرگرها از جمله این بازارچه­ها هستند.

با سوغاتی­های شهر شیراز بیشتر آشنا شوید

از هر چه بگذریم، از سوغاتی­های خوشمزه شهر شیراز نمی­توان گذشت که با رنگ و لعاب وسوسه­انگیز و طعم بی­نظیر، شما را شوکه خواهند کرد. مسقطی، کلوچه­های شیرازی، فالوده و ده­ها خوراکی خوشمزه دیگر که اگر فقط یک بار طعم خوش آن­ها را بچشید، نه تنها شیفته آن­ها می­شوید؛ بلکه برای همیشه مشتری پروپاقرص این خوراکی­ها خواهید شد. در ادامه با چند مورد از سوغاتی­های شیراز آشنا می­شوید.

مسقطی شیرازی

یکی از محبوب­ترین دسرهای سنتی شیراز، مسقطی است که بافتی نرم و عطری فوق­العاده دارد. اگر ظاهر این دسر را ببینید، بیشتر شبیه به ژله است که از نشاسته، آب، گلاب و زعفران تهیه می­شود. مسقطی انواع مختلفی دارد که از معروف­ترین آن­ها می­توان به مسقطی پسته­ای، زرشکی، گل محمدی و لاری اشاره کنیم.

مسقطی لاری از خوشمزه­ترین انواع مسقطی است که در آن از آجیل به میزان فراوان استفاده می­شود. اگر شیراز هستید یا قصد سفر به این شهر را دارید، پیشنهاد می­کنیم این دسر خوش­طعم شیرازی را امتحان کنید.

کلوچه شیرازی

یکی دیگر از سوغاتی­های شهر شیراز، کلوچه شیرازی است که شباهت فراوانی به نان برنجی دارد. در تهیه این نوع خوراکی از پودر نارگیل، آرد برنج، روغن، گلاب و تخم­مرغ استفاده می­شود. این نوع خوراکی، ماندگاری بالایی دارد. برای آن دسته از افرادی که می­خواهند به شیراز سفر کنند، خوراکی مناسبی است. می­توانند تعداد زیادی از آن را خریداری کرده و به عنوان سوغاتی به شهرشان ببرند.

 قراردادن کلوچه شیرازی در کنار دیگر لوازم سفر، باعث می­شود تا مدت­ها خاطره شیراز در ذهنتان باقی بماند. خوردن این کلوچه همراه با مسقطی، طعم بسیار خوشایندی دارد که پیشنهاد می­کنیم یک بار آن را امتحان کنید.

فالوده شیرازی

888

فالوده شیرازی از لذیذترین سوغاتی­های این شهر است که در کنار شربت آلبالو، آبلیموی تازه و انواع عرقیات  سرو می­شود. گاهی نیز همراه با بستنی سرو می­شود؛ در کل به ذائقه شما بستگی دارد که با کدام خوراکی دیگر سرو کنید. اگر روزهای گرم تابستان به شیراز رفتید و هوس خوردن یک خوراکی سرد و خوشمزه کردید، از فالوده شیرازی غافل نشوید. 

عرق بیدمشک

بیدمشک نام درختچه­ای با گل­های زردرنگ است که در شهر شیراز به وفور یافت می­شود. عرق این محصول با دستان توانای شیرازی­ها گرفته شده که هنرمندانی قهار هستند. این گیاه خواص دارویی فراوانی دارد. از عرق بیدمشک در درمان انواع بیماری­های گوارشی و قلبی استفاده می­شود؛ همچنین در کاهش قند خون نیز موثر است.

عرق بهارنارنج

در کوچه پس کوچه­های شیراز که قدم بزنید، عطر خوش بهارنارنج را استشمام خواهید کرد. از این گیاه نیز عرقی تهیه می­شود که در درمان مشکلات خواب، سرفه و تشنج نیز استفاده می­شود. از این عرق در تهیه انواع مرباها و نوشیدنی­ها نیز استفاده می­شود. این عرق را می­توانید تهیه کنید و آن را به عنوان سوغاتی به دوستان و یا خانواده خود هدیه بدهید.

جمع­بندی

اگر تا این جای مطلب شیفته شهر شیراز شده­اید؛ پیشنهاد می­کنم بدون هیچ درنگی چمدان بردارید و خود را برای یک سفر لذت­بخش و پر از هیجان آماده کنید. فرقی نمی­کند از کدام جاذبه­های شیراز دیدن کنید. به هر کدام از اماکن گردشگری این شهر که سر بزنید، با دنیایی از شگفتی روبه­رو می­شوید. خلاصه بگویم شیراز؛ مهد فرهنگ و تمدن ایران زمین است.