تاریخ پرتلاطم و فرهنگ غنی پایتخت گرجستان، آن را به یکی از مقاصد محبوب گردشگری تبدیل کرده است. تفلیس در دره ای رودخانه ای قرار گرفته که توسط تپه ها و کوه ها احاطه شده است. مناظر بسیار زیبایی در این شهر وجود دارد، هر بار که یک جاذبه جدید را می بینید، فکر می کنید شاید آخری باشد؛ اما باز هم جاهایی برای کشف کردن وجود دارد. تفلیس، جاذبه های بی نظیری را در کوچه پس کوچه های خود پنهان کرده است. در اینجا بهترین جاهای دیدنی تفلیس که می توانید در سفر بعدی خود به گرجستان از آنها دیدن کنید را آورده ایم.

1- خیابان روستاولی تفلیس (Shota Rustaveli)

از مهم ترین خیابان های شهر تفلیس و یکی از جاذبه های شبانه این شهر، خیابان روستاولی است. قدم زدن در این خیابان که به عنوان شلوغ ترین و اصلی ترین منطقه تفلیس نیز به شمار می رود را در هنگام شب از دست ندهید. روستاولی در بین مردم گرجستان با نام گلوینی، یکی از معروف ترین شاعران گرجستان نیز شناخته می شود.

خیابان روستاولی با حدود 1.5 کیلومتر طول از میدان تاویسوپلبا شروع شده و تا مترو روستاولی و خیابان کوستاوا امتداد داردبه طور کلی بسیاری از مراکز مهم دولتی و غیر دولتی گرجستان در این منطقه قرار گرفته اند. از طرفی رستوران ها و کافه های شیک و پرطرفداری نیز در روستاولی بوده که عاشقان شکم گردی را به خود جذب می کند. در این خیابان می توانید از سالن اپرا و باله شهر تفلیس، دادگاه عالی، موزه مردمی گرجستان، آکادمی تئاتر روستاولی، ساختمان پارلمان گرجستان، آکادمی علوم و کلیسای کاشوتی بازدید کنید.

2- پل صلح تفلیس (Peace Bridge)

از جاهای دیدنی تفلیس و برترین جاذبه های گردشگری این شهر، پل صلح است. در واقع این پل، سازه ای مدرن است که توسط معمار ایتالیایی به نام میشل دلوچی (Michele De Lucchi)، از استیل و شیشه طراحی شد. پل پیاده روی صلح بر روی رودخانه کورا در سال 2010 ساخته شد. پارک رایک (Rike) توسط پل، به خیابان اریکل دوم که یک خیابان سنگفرش شده پر از کافه و رستوران است، متصل می شود.

پل صلح به طول 150 متر، رابط بین بخش های قدیمی شهر و قسمت های جدید آن است. در این پل از حدود ۶۰۴۰ لامپ LED به همراه 1208 بسته نورانی برای ایجاد نورپردازی خیره کننده، استفاده شده استاز این رو بازدید از پل صلح در شب بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود.

3- برج ساعت تفلیس

از نمادهای قدیمی تفلیس و یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی این شهر، برج ساعت است. این ساعت و محیط اطراف آن، تصویری از قصه های والت دیزنی را برای شما تداعی می کنند. طراحی برج زیبای ساعت در تفلیس توسط ریزوگابریازده، عروسک گردان و نمایشنامه نویس کودک انجام شد. در ساخت این سازه، بیش از 100 کاشی به کار رفته که همگی کار دست هنرمندان گرجستانی است.

نکته جالب در مورد برج ساعت این است که هر روز در ساعت 12، فرشته ای از ساعت بیرون آمده و با چکش در دست خود به زنگ ضربه می زند. البته در ساعت 7 غروب نیز نمایش عروسکی کوتاهی با نام چرخه زندگی، در این برج به نمایش در می آید که گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. از این رو در سفر خود به گرجستان پیشنهاد می شود در ساعت 12 ظهر و شب حتما سری به برج ساعت بزنید.

4- پارک ریکه تفلیس

یکی از جاهای بی نظیر تفلیس برای گشت و گذار در بعد از ظهر یا شب، پارک ریکه است. از هر نقطه شهر به راحتی می توانید به این پارک دسترسی داشته باشید. محیط بزرگ و سرسبز پارک در کنار آب نماها و حوض های زیبا، فضای دلپذیری را برای تفریح گردشگران و مردم تفلیس فراهم کرده است.

قایق سواری در رودخانه، فضای بازی کودکان، دیوارهای صخره ای مصنوعی، غرفه های دست فروشی و مواد غذایی از امکانات پارک اریکه است. اگر در ماه های مهر و آبان به تفلیس سفر کردید، فستیوال سالانه تبلیسوبا را در این پارک از دست ندهید. در این رویداد، انواع نوشیدنی های سنتی و غذاهای محلی را امتحان کرده و از غرفه های صنایع دستی در کنار برنامه های رقص و آواز لذت ببرید.

5- میدان لیبرتی تفلیس (liberty square)

از میدان های اصلی شهر که به عنوان شاهراه شناخته شده و 6 خیابان را به هم متصل می کند، میدان لیبرتی یا آزادی است. در واقع اگر بخواهید در شهر گشت و گذار کرده و به جاذبه های گردشگری تفلیس سری بزنید باید از این میدان عبور کنید.

شاخص اصلی میدان لیبرتی، مجسمه ای از جرجیس مقدس بوده که از طلا، برنز و سنگ ساخته شده و در وسط میدان قرار دارد. به طور کلی بسیاری از هتل های معروف که گردشگران آن ها را برای اقامت خود انتخاب می کنند، در اطراف این میدان هستند. از طرفی گردهمایی های شهری و برنامه های اجتماعی تفلیس نیز در میدان آزادی برگزار می شوند.

به نقل از فلای تودی:

"شهر زیبای تفلیس، پایتخت گرجستان است و تاریخچه آن به قرن پنجم میلادی برمی‌گردد. خونگرمی و مهمان‌نوازی از ویژگی‌های بارز مردم این شهر بوده و ارتباط با مردم محلی گرجستان تجربه‌ی شیرینی برای گردشگران رقم می‌زند. "

سخن آخر

دیدنی های زیادی در تفلیس گرجستان وجود دارد؛ ما برخی از آنها را برای شما مرور کردیم، اما یکی از بهترین تفریحات شبانه در این شهر، قدم زدن در قلب و روح خیابان های آن، به خصوص در بخش قدیمی و آولاباری است.

اگر تصمیم گرفتید به گرجستان سفر کنید؛ کافی است به سایت فلای تودی سری بزنید و بلیط هواپیما تفلیس را با بهترین قیمت بخرید، همچنین از بین هتل های لوکس شهر، یکی را برای اقامت خود انتخاب کنید.