گروه سینما هنرآنلاین: بسته جدید اکران بهاری سینمای ایران از اواخر هفته گذشته شروع شد و در این بسته 7 فیلم جدید در ژانرهای مختلف روانه پرده سینماهای کشور شدند که چند وقتی است به روزهای رونق خود در حال نزدیک شدن است. مصلحت، کت چرمی، شهر هرت، عروسی مردم، تصور، نگهبان شب و ارثیه فامیلی اسامی این هفت فیلم تازه اکران سینمای ایران است.

حضور کارگردانان شناخته شده‌ای چون رضا میرکریمی در کنار فیلم اولی‌ها و البته بازیگران مهمی چون جواد عزتی و لیلا حاتمی امیدها برای جذب مخاطب را افزایش داده است. استقبال چند روز نخست هم به نسبت قابل توجه بود و براساس پیش بینی‌ها فیلم کمدی شهر هرت در رتبه اول فروش قرار دارد.

فیلم کت چرمی در جشنواره سال گذشته به نمایش درآمد که جزو فیلم‌های قابل توجه این دوره از جشنواره بود و توانست به نسبت دیگر فیلم ها مخاطب و توجهات بیشتری به خود جلب کند. بدون تردید حضور جواد عزتی در آن در اقبال مخاطب و منتقدان بی تاثیر نبوده است.

کت چرمی، دومین فیلم پرفروش بسته جدید اکران است. نخستین ساخته حسین میرزامحمدی موفق شد تا طی ۳ روز نخست نمایش خود، حدود ۱۷ هزار نفر را به سینماها کشانده و ۹۶۰ میلیون تومان نیز بفروشد. این فیلم به تهیه‌کنندگی کامران حجازی یکی دیگر از فیلم‌هایی است که بنیاد سینمایی فارابی تولید آن را بر عهده داشته است. میرزامحمدی که از سینمای کوتاه پا به عرصه فیلمسازی گذاشته است. در کنار عزتی، صابر ابر، گلاره عباسی، ستاره پسیانی و پانته‌آ پناهی از مهم‌ترین بازیگران این فیلم هستند که سارا حاتمی بازیگر تازه معرفی شده سینمای ایران هم در آن حضور دارد.

کت چرمی ماجرای عیسی فرهمند کارمند بهزیستی با بازی عزتی است که به دنبال کشف باندهای فروش مواد مخدر و نوجوانانی است که از این امر آسیب می بینند. محمد حسین مهدویان به عنوان مشاور در این فیلم حضور دارد. تهیه کننده فیلم بازنده مهدویان هم فیلم کت چرمی را تهیه کرده است.

برخلاف تصور مخاطب که این ترکیب به کمک فیلم خواهند آمد اتفاقا این ترکیب بیشترین ضربه را به کت چرمی زده است. نقش عزتی در بازنمایی و کپی کاری بسیار ضعیف از حضور او در فیلم مردم بازنده است. درواقع عیسی فرهمند درنیامده و عزتی هم خود را تکرار کرده است.

نماها، پلان ها و نوع دیالوگ‌ها بشدت شبیه آثار مهدویان از جمله مرد بازنده است و کارگردان نتوانسته خود را از فضای سینمای مهدویان خارج کند.

درواقع موضوع فیلم بسیار مهم است که در سینمای ایران هم کمتر به آن پرداخته شده است و این امر خلاقیت و جسارت کارگردان را نشان می‌دهد. درواقع کارگردان می‌توانست با پرداخت درست یک فیلم پلیسی هیجانی و جذاب بسازد که کمتر چنین فیلم‌هایی در سینمایی ایران می‌بینیم و این می‌توانست نقطه پرش این کارگردان جوان باشد.

اما ماحصل کار نتوانسته انتظار مخاطب و مردم را برآوده کند. میرزا محمدی باید در آثار بعدی خود به این نکته توجه کند که بازیگر به تنهایی نمی‌تواند فیلمی را نجات دهد آن هم فیلمی با قصه شبه پلیسی. این فرمول در سینمای کمدی و بدنه شاید جوابگو باشد اما در سینمای اجتماعی قطعا جوابگو نیست. سینمای اجتماعی متکی به فیلمنامه است.

کت چرمی فیلمنامه ضعیفی دارد؛ چرا که شخصیت در آن مخصوصا شخصیت عزتی و ابر در نیامده است. بازی صابر ابر بشدت تکراری است و مخاطب را دلزده. تنها بازی درخشان بازی سارا حاتمی است که بشدت باور پذیر از آب درآمده است.

بنظر می‌رسد کارگردان این تصور را داشته که نام عزتی به تنهایی می‌تواند ضعف فیلم نامه و شخصیت پردازی را پر کند اما این اتفاق رقم نخورده و خود شخصیت عیسی فرهمند نتوانسته از تیپ به کارکتر تبدیل شود و حالت تضعنی پیدا کرده است.

حضور مهدویان هم در این فیلم موثر نبوده بلکه بیشتر آن را به تقلید از آثار او ترغیب کرده است. کارگردان برای آثار بعدی خود باید تلاش کند مسیر و ماهیت سینمای خود را پیدا کند چرا که تقلید در آسمان هیچ کارگردانی تبدیل به ستاره درخشان نخواهد شد و کپی بر اصل هیچگاه غلبه نمی‌کند.